Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
søppelsekk til tetting av riper i ski?
#56297 02/03/2010 2:14 PM
endljo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

søppelsekk til tetting av riper i ski?Har hørt at det er noen som har forsøkt dette.... men synes det virker litt rart.. noen her som har noe mening?

Re: søppelsekk til tetting av riper i ski?
endljo #56298 02/03/2010 2:26 PM
Entusiast
Entusiast

Har gjort det. Dette er MYE vanskeligere enn å gjøre tilsvarende med p-tex, men resultatet kan bli bedre om du er flink til å brenne ting og leke med smelta PE-plast uten å brenne deg på fingrene.

Første nøkkelen er at du har en helt ren såle (og om tilfelle; ren kjerne/glassfiber). Kjekt å ha basecleaner og dasspapir tilgjengelig. Går også å bruke zalo, men dette er arbeidskrevende å få ut igjen - kan virke helt mot sin hensikt. Deretter må du bruke sandpapir eller lignende for å rufse til overflaten, hvis ikke blir det vanskelig for søppelsekken å feste seg.

Du trenger ett stykk REN søppelsekk, lighter og noe spisst av stål.

Lag strimler av søppelsekken, plasser dem over ripa du skal ha tetta, og smelt det inn. Det kommer til å boble, og du må bruke det spisse av stål (gjerne en stålsikle) til å dytte den smelta plasten sammen og nedi ripa.

Gjenta denne prosessen så mye som du må, og sand over til slutt. Skulle ønske jeg hadde bilder fra sist gang jeg måtte gjøre dette!

Må påpeke at det ser forjævlig ut, tar litt tid og kommer til å koste en del frustrasjon og banning, men funksjonelt sett er det bra.

Har mange andre ghettotips, blant annet voksing av såler uten stryke-/voksejern. Får bli en annen gang! :wink

Re: søppelsekk til tetting av riper i ski?
endljo #56299 02/03/2010 2:59 PM
Entusiast
Entusiast

jeg har også tettet igjen ei stor feit ripe med søppelsekk-plast.. Jeg var litt slurvete og gadd ikke rense og renskjære ripa, men plasten satt i i 1,5 sesong. Denne vinteren har jeg kjørt veldig hardt og skrenset over svaberg, steiner mm. så plasten er delvis skrapt bort.. Jeg kommer enten til å smelte inn ny plast, eller legge i noe gliding, eller voks. Gliding og voks holder ikke så lenge og skia er slitt, så dette blir siste sesong på disse skia. he he

hehe
endljo #56300 02/03/2010 3:11 PM
Medlem
Medlem

høres ut som et greit nød-alternativ, men kan selv anbefale å skjære opp litt p-tex til tynne og små biter og blande det med epoxy i bunn før en drypper p-texen over..sitter som et skudd i forhold til å legge ren p-tex!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå