Å "løpe" opp til toppen av Gjertvasstind er fort gjort! Går du innom Storen får du jo da både den 3., 4. og 5. høyeste toppen i Norge (hvis jeg husker riktig). Mange er jo opptatt av dette;)Når det gjelder ras vet jeg at det er rimelig utsatt i begynnelsen, litt til høyre. Her er det et svaparti der isen ofte løsner og sklir nedover i store blokker litt ut på sommeren. Vanligvis går ikke den ideelle ruten over dette svaet men rett under. Faren er derfor tilstede for at isblokker kan rase ned over det narurlige rutevalget. Jeg var farlig nærme en gang...Ellers kan det vel ikke kalles isklatring, uten at jeg vil begi meg ut på diskusjonen om klyving og klatring. Det er sjelden du må bruke øks annet enn til balanse. Det er heller ikke nødvendig med klatreøkser. Breøks fungerer fint.Og for ordens skyld: Det er Gjervassbreen vi snakker om, og ikke Styggedalsbreen. Geografisk sett ligger Styggedalsbreen til høyre for Styggedalstindane, mot Skagastølstindane(V, M og N) og under Centraltindenen