Dette er for det første en veldig fin tur. Om du finner "riktig" vei er det klatreteknisk ikke spesielt vanskelig. Om forholdene er gode klarer du turen på en dag. Det er heller ikke veldig mange steder å sette opp telt. På ruten er det også få steder å finne vann, så ta med en ekstra flaske.

Jeg antar at du skal klatre opp Gjertvassbreen, til skaret mellom Gjertvasstind og Styggedalstind Ø. Vil du få med deg toppen av Gjertvasstind kan du legge igjen sekken i skaret. Lett klatring og klyving opp. Rappell er ikke nødvendig, men vær oppmerksom på sprekken mellom breen og innsteget. Fra skaret og videre mot Styggedalstind Ø og V går greit. Mener å huske at det er litt vanskelig å finne den letteste veien ned fra vesttoppen. Derfor velger mange å legge igjen en slynge og rappellere ned. På venstre side skal det være en vid renne ned med lett klatring, men jeg har altid gått greit ned på høyre side. På den flate skulderen mot Centraltingen kan du om nødvendig sette opp telt. Opp til Centraltinden er det klatring grad tre. Videre til Mohns skar går du på venstre side av Vesle Skagastølstind. Her kan det være noe vanskelig å finne frem. Du må gå på hyller og over sva som stuper rett ned i Slingsbybreen, og disse kan være glatte. Alternativt kan du gå rett opp på Vesle Skagastølstind (om du skal gå Skagastølsryggen. Fra Mohns skar har jeg oftest klatret nordveggen opp på Storen , grad to, og rappell til Hjørnet og derfra ned Skagastølsdalen. Denne turen har jeg brukt alt fra 12-18 timer på. Om du vil gå Skagastølsryggen tror jeg denne har klatring opp til grad fire. Har bare gått ruten en gang, så detaljene er jeg litt usikker på. Jeg vil tro du bruker litt lenger tid ned til Turtagrø via denne ruten.

God tur!

Morten