Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Storen - Store skagstøltind
#5568 14/05/2008 11:18 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har fått for meg at jeg skal klatre norges tredje høyeste fjell og dag trenger jeg litt info.

Hvilken tid på året er best for å klatre storen?Hvilket utstyr trenger man?Noen bra nettsider med info/reisebrev fra klatreturer der?Og sist, men ikke minst, Hvilken rute er den beste/fineste?

Re: Storen - Store skagstøltind
springbrett #5569 15/05/2008 1:47 PM
Fersking
Fersking

Hei, i prinsippet kan jo storen klatres hele året, men sommeren er jo så klart enklere og mer behagelig. smile

August er nok det beste tidspunktet, men også da kan du risikere ufyselig vær med kulde, vind og snø. Klatret i snøvær i Hurrungane første uka i august i fjor...

Tidlig på sommeren er området opp til steinura og breen veldig bløtt pga snøsmelting, så det anbefales ikke å forsøke da.

Selv har jeg vært på Storen to ganger. Første gang i begynnelsen av september i fjor. Valgte da sydvestveien, som var tidvis veldig flott klatring. Anbefales dog ikke i den travleste sesongen da rapellen går samme sted. Andre gang var forrige helg da jeg og et par kompiser gikk traversen fra Nordre til Storen. Veldig flott tur! Begge anbefales, men traversen er mer krevende enn klatring opp fra bandet. Hva som er beste av disse to og andre veier opp kommer an på ferdighetsnivået og hva slags tur du har lyst på. Anbefaler at du kikker i klatreføreren for Jotunheimen.

Når det gjelder hva du skal ha med av utstyr kan du f.eks se her: http://www.brattesider.no/index.php?option=com_smf&Itemid=130&topic=4421.0 Mvh Roger

heftyes
springbrett #5570 20/06/2008 1:32 PM
Medlem
Medlem

Rapellruta på storen med faste fester er idag lagt utenom sydvestveien... så stor trafikk ned der får du ikke av andre enn de som ikke vet om "helikopterslynga"...

Heftyes er en klassiker på Storen da, klyving i to korte eksponerte traverserende lengder, inn i en klaustrofobisk renne og opp på toppen...

NB! Hold langt nok til venstre opp ura til hjørnet. Ikke bli fristet av snøfeltene til høyre eller diverse varder i ulike retninger. Trikset er å sikksakke seg opp til venstre over vestveggen før en skrår inn til høyre mot "hjørnet" rett under toppen.

Tidspunkt å gå på Storen
springbrett #5571 10/12/2008 7:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er best å gå på Storen i første del av august.Dumt å bli forsein når alt er planlagt.:)Snøen kjem fort.

Re: Storen - Store skagstøltind
springbrett #5572 12/12/2008 12:35 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Norsk Tindeklub har begynnt å lage en database for (fjell)ruter i Norge, og Heftys renne er en av de første rutene som er blitt lagt inn (med litt ekstra info fra dere oven!). Bruk http://www.ntk.no for å sjekke det ut.Her kan dere legge inn nye og gamle ruter, og komme med kommentarer til eksisterende ruter og bestigelser.

God Tur

Info
springbrett #5573 18/12/2008 12:19 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

du finn ein del info på: www.norgesguidene.no

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå