Sitat Ivar:Gav jeg 5000 for skia mine, så er det ikke noe vits i å tenke at man tapte 2000 kr, når jeg nå bare får 3000 for de. Da har man tjent 3000 og ikke tapt 2000.

Altså, du agrumenterer bra, Ivar, og jeg ser forsåvidt poenget ditt. (Jeg gjør det)

Men hvis man gav kr 5000,- for en bruksgjenstand i f.eks 2008 og så selger den for kr 3000,- i 2009, så tror jeg tankegangen om at man da har tjent kr 3000,- kun er mulig i et land som Norge (hvor de fleste, og i alle fall de fleste som driver med skisport, siden det koster, har det bra økonomisk)

Vi er jo et av de virkelig fremtredende bruk og kast-samfunnene i verden, og dermed så er det nok for de fleste helt greit å selge en eiendel ganske rimelig, siden man har det bra og romslig økonomisk.

Men, man har ikke tjent penger på bruksgjenstanden (i dette tilfellet skiparet) man selger!

Man har tapt penger i forhold til kjøpssummen!

Det er et uomtvistelig faktum man ikke kommer utenom

smile

Men, så klart, man har (trolig og forhåpentligvis) brukt utstyret som selges, og dermed sitter man igjen med (igjen, forhåpentligvis) gode minner, og dette har jo så klart vel så mye egenverdi som pengene man opprinnelig investerte i utstyret.