Dette var en fin tråd og noe jeg er litt opptatt av selv..

Jeg selger ofte utstyr her selv. Dette er ting som jeg får gratis og når jeg er ferdig med å bruke det selger jeg det billig. Noen ting bruker jeg aldri engang før det blir solgt. Dette er ren netto for meg, da jeg aldri har gitt noe for det. Eksempelvis kan jeg selge jakker som koster 2000 veil for la oss si 700 kr. Latterlig billig kanskje, og kunne fått 1000 for de, men mere lettsolgt når det er noen hundrelapper billigere og jeg har en bra fortjeneste uansett..

MEN, når man selger brukt skiutstyr så er jeg av den oppfatning at man ikke kan tenke på hva man en gang i tiden ga. For de som har hatt et snev av bedriftsøkonomi noen gang så er "sunk-cost" kanskje et velkjent begrep. Det du engang gav for skia eller jakka eller bindingene dine, kan ikke og skal ikke spille noen stor rolle for hva du selger det for idag. Et par ski er en bruksting, noe som taper seg i verdi etter en stund, og når det kommer nye modeller etc hvert år, holder ikke disse tingene seg i verdi veldig lenge. Dette er et marked på lik linje med alle andre marked - tilbud og etterspørsel. Folk kan være villige til å betale 5000 for årets modell av noe, men bare 2500 for fjorårets, uansett om de er så gode som nye. Noen tenker sånn. Man kan jo være heldig å finne noen som gir i overkant mye for brukt utstyr, og kan være villige til å betale nesten nypris for brukte ting, da er man heldig og kjøperen man handler med er ofte rimelige blanke på dette.

Litt på siden, men hadde ikke merkene kommet med nytt design osv hvert år hadde folk beholdt tingene sine lengre.. Se på Whiteout. Er man opptatt av å ha siste modell av alt så bytter folk gjerne skiklær hvert år. Selger sitt gamle for gjerne 50-60% mindre en det man gav og går på den måten med veldig tap fordi man vil bytte så ofte for å ha det siste til en hver tid. Men kjøper du f.eks en whiteout cosmonaut jakke til 5000 kr så kan man ha den i 2-3 år uten å måtte bytte den for å fortsatt kunne ha det siste nye.. Fordi Whiteout beholder samme designet, fargene osv flere år på rad.. Altså cosmonaut jakka du kjøpte ny ifjor er helt lik den som er i år..

Dette ble mye bla bla bla, veit ikke helt hva jeg mener oppe i dette, men hovedpoenget er at jeg ikke tenker på hva jeg taper på utstyret mitt når jeg selger det igjen, men mere på hva er realistisk at jeg kan få. Gav jeg 5000 for skia mine, så er det ikke noe vits i å tenke at man tapte 2000 kr, når jeg nå bare får 3000 for de. Da har man tjent 3000 og ikke tapt 2000.