Hei godt folk!
Vil bare gi folk en liten heads-up mens de sitter med nesa i tastaturet på jakt etter nytt utstyr før vinteren. De fleste amerikanske nettsider er vesentlig billigere på klær og utstyr, men desverre er de dyre på frakt, ellers så sender de ikke til Norge.
Da kan man jo velge å bruke jetcarrier.com. De oppretter en amerikansk adresse i ditt navn, og tar i mot varene for deg. Så blir de sendt videre til norge med fly eller båt, fortollet og til slutt sendt videre med Posten Norge. Enkelt og greit.
Men det er et minus her som folk ikke er klar over. Jetcarriers måte å beregne fraktkostnader på. Her er det ikke snakk om bare vekt, men volum. Det vil si at et par ski som er forsvarlig innpakket veier la oss si 4,5 kg. Da tror mange at man ut ifra tabellen(http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp) skal betale 355kr for flyfrakt. Men når pakken ankommer jetcarrier så blir den veid, og målt på lengde,bredde,høyde. Og når regninga kommer så er frakt kostnadene blitt intet mindre enn 920kr! Og det er før moms og tollavgift.
En liten historie:
Jeg kjøpte et par støvler og to t-skjorter. T-skjortene kjøpte jeg fordi jeg da ville få gratis frakt(fra butikk til jetcarrier), og prisen for skjortene var den samme som jeg ville betalt i frakt, så totalt var prisen fra butikken den samme.
Men jeg var uheldig, og butikken presterte å sende ordren i tre forskjellige forsendelser. Pakkene kommer frem til jetcarrier og blir målt, og jeg ender opp med en pakke på 50dm3. Det vil si at jeg må betale 710 kr i frakt. Hadde skjortene ligget i samme eske som skoene ville volumvekten blitt 40dm3(fordi vekten av skjortene ikke utgjør noe), og jeg ville sluppet unna med 485 i frakt.
Det er jo i og for seg ikke mye penger, men det er sure penger da de kunne vært unngått i en håndvending.Jeg kontaktet jetcarrier, og de kunne ikke hjelpe meg. Men når pakken kommer med posten her hjemme, da er det nok som en enkelt pakke vil jeg tro... for det sparer jo de penger på....
Dette er altså lett å bli "lurt" her, det er ikke så billig som man tror. Og når pakken er i hendene på jetcarrier så er løpet kjørt, de hjelper ikke å kontakte de for å diskutere ting.
Bortsett fra dette er de et bra alternativ, presise og helt klart til å stole på. Men det er altså ikke bare gull og grønne skoger, en ting som veier lite kan fort bli meget dyr!