Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Holdbarhet på utstyr
#5539 27/04/2010 11:38 PM
Reggi Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har endel klatreutsyr liggende som ikke er brukt på en god del år; tau, ekspressslynger, sele. Hva kan man si generellt om holdbarhet på dette når det er oppbevart tørt og i romtemperetur. Bør alt f.eks byttes ut etter 5 år uansett hvor lite det er brukt?

utstyr
Reggi #5540 02/05/2010 1:41 PM
Medlem
Medlem

Hei du!karabiner seg jeg ikke noe fare ved, så lenge de er blitt behandlet fint. :wink

ta eks et klatretau. det er veldig avhengig kor lenge du har hatt det, kor mye du har brukt det, og kor mange fall det har tatt (denne er viktig!!). I snitt tar et klatretau rundt ti fall, dette anghengig av merke, kvalitet, tykkelse osv.

en sele kan man ha i fem år, visst du har brukt den av og til. Visst du eks: før gjerne klatret to ganger i uka, i to/tre år - kan du kasere den!

men til sist er det opp til deg - men jeg hadde vært veldig skeptisk til BRUKT utstyr som har ligget over lengre tid.

Re: Holdbarhet på utstyr
Reggi #5541 02/05/2010 9:55 PM
Reggi Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tauet er ikke mye brukt. 7-8 ganger. Mest topptau, ingen fall; Ingen slitasjemerker å se. 10,2 mm. Sela er brukt en god del mere, men har heller ingen slitasjemerker. Tror jeg satser på at dette holder noen år til.

Reggi #5542 02/05/2010 10:23 PM
Entusiast
Entusiast

Vil ikkje garantere noko som helst. men generelt sett blir ikkje ting mykje svekka av å berre ligge mørkt og i romtemperatur. Og at tauet toler berre ti fall? tja og ja. Det er vel dette enkelte produsentar anbefalar, men at det toler mykje meir er det liten tvil om.

Ein merkar når eit tau er slitt. Spesielt slipper strømpa frå¨kjernen og generelt sett vert strømpa flisete og fæl.

Det du skal vere kritisk til er utstyr som jo selvfølgelig er mykje brukt, men også ver obs på dette med sollys. Det svekkar webbing og stoff veldig.

Når det gjeld kortslynger holder tjukke nylonslynger "evig" medan dersom du har tynne dynemaslynger må du vere meir kritisk då desse toler mykje mindre.

Og som det vert nevnt her er det til sjuande og sist opp til din sunne fornuft og samvittighet for kva du vil "utsette" deg sjølv og din taukammerat for smile

Reggi #5543 03/05/2010 10:50 AM
Fersking
Fersking

Det at et klatretau bare tåler 10 fall er vel ikke helt riktig...

Dette gjelder UIAA fall, som har en fallfaktor på 1.7. Et fall som dette er ganske ekstremt, og langt unna et vanlig fall på led.

De forskjellige produsentene av tau har som regel holdbarhetinfo til tauene sine listet på hjemmesiden sin. Ta en titt der...

Nåja...
Reggi #5544 16/05/2010 3:21 PM
Medlem
Medlem

Generelle regler tilsier at ved mye bruk (3 ganger i uka) så kan du kassere en sele etter ca 2år om det ikke er synlige skader, da gjerne før den tid også. Men om en sele er lite brukt(1-3 ganger i måneden) så kan en sele holde i omtrent 5år på samme måte. Men om du tidligere har brukt selen mye, stuet den bort og brukt den nå, men sjelden over lang tid som du sier, så ville jeg vurdert å anskaffe en ny. Nytt stasj er kult uansett, og du kan få mange bra seler billig!

Tauet, som er diskutert her, tåler en god del! "Tæff" og "Slyna" sier mye fornuftig. Generelt kan man si at et klatretau er greit så lenge strømpen ikke er særlig slitt og flisete, tauet ikke har synlige skader, at det ikke har skader innvendig(kjenn nøye over tauset), og at tauet strekker seg som det skal. Legg det ut i hele sin lengde, sleng en åttetallsknute rundt et tre eller likninde og dra i tauet for å se om det er litt "strekk" i det;) Eventuelt, stikk innom en sjappe som selge tau, og få de til å se over det! Så lenge dette er greit, og tauet ikke har vært særlig vått og utsatt for sol eller kjemikalier er det nok fortsatt brukbart!Sjekk også nettsiden til tauprodusent!

Karabinkroker lever stort sett nesten ubegrenset lenge, så fremt de ikke har synlige skader(store hakk, brister eller liknende), så lenge låsen fungerer som den skal og så lenge du ikke har utsatt den for enorm belastning. En karabin skal tåle rundt 20-24Kn uansett, og det er snakk om enormt mye større krefter enn ved vanlige fall på led og ved lite bruk.

Slynger av solid nylon tåler ALT, og da snakker jeg av erfaring! Er det ikke skader på dem, ingen flising og alle systingene er intakt så kan du bruke dem til du ser mye synlig slitasje eller tegn til misfarging i nylonet.

Dette er generelle regler=)

Reggi #5545 16/05/2010 4:10 PM
Reggi Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for svar. Har nå kjøpt nytt tau(60 meter), ny sele samt skifta ut alle dynemaslynger. Nylonslyngene ser fortsatt bra ut så de beholder jeg. Det gamle tauet funker som topptau. Sela var jeg uansett aldri så glad i så den er historie.