Både enig og uenig med Tæff når det gjelder trening av maks styrke. Nå skal det sies at jeg ikke er en kjempeaktiv klatrer, men uttaler meg heller generelt om trening.
Maks styrke er helt klart viktig, både i buldring og i aktiviteter som går over lengre tid. Dette fordi du lærer musklene å utvikle kraft mer effektivt og i tillegg til at du ganske enkelt blir sterkere. Du kan for øvrig gjerne prøve enda færre repetisjoner, gutta(og sikkert jentene) på NTNU har kommet frem til at for å trene maks styrke uten å bygge muskler(les: gå opp i vekt) holder det med 3-4 repetisjoner om gangen. Da skal det være sånn at du akkurat/akkurat ikke klarer den siste.
Jeg er og for statiske øvelser og øvelser som går på ren utholdenhet, særlig i kjernemuskulaturen i mave og rygg. En utholdende muskel klarer samme bevegelse flere ganger uten å bli sliten og virker derfor veldig godt skadeforebyggende. Samtidig vil du ved mange av de øvelsene under linken over trene en del støttemuskulatur som ikke nødvendigvis trenger maks innsats under en bevegelse, men som støtter opp og gjør at du klarer å gjennomføre øvelsen riktig.
Ellers veldig enig i Tæff om dette med fingerskader, tren gjerne hardt, men lytt til kroppen(fingrene) og ta hviledager. Evt. i hvert fall ta noen dager hvor bøttetak er fokus og ikke bare heng på en finger 
Til slutt, vær litt forsiktig med maks styrke, særlig på øvelser som går direkte på rygg. Her er det fort gjort å gå på en smell om du ikke har nok grunnlag eller øvelsen utføres feil...