Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ekspressslynger
#5459 22/05/2009 11:21 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva er forskjellen på ProClip QDS ekspress slyngesett og Focus Wire QSD slyngesett?

Er det store forskjeller på billige og dyre ekspressslynger?

E det best med wire eller heil metall?

MvH Bernt Kristian

Re: Ekspressslynger
Aliquando #5460 22/05/2009 1:43 PM
Medlem
Medlem

Focus Wire er med wire, mens proclip er med tjukt metall. Fordelen med wire er at den har liten egenvekt, slik at hvis slynga slås inn i fjellet kan den ikke åpne seg kun pga vekta til wiren. Derfor er det endel som liker wire.

Selv synes jeg det er digg hvis karabinerne er lagd slik at ingenting kan hekte seg fast i åpninga ("keylock", eller tilsvarende for wire). På begge settene du nevnte, uansett om det er wire eller ikke, er det slik at ting kan hekte seg i åpninga. F.eks. wiren på en kile. Derfor ville jeg heller vurdert et annet ekspressett.

Jeg er storfornøyd med Camp Orbit, der åpninga er fin og glatt ("keylock"). Disse er også forholdsvis lette og ganske rimelige - særlig hvis du kjøper dem i Italia wink

Det finnes også wire-karabinere med glatt åpning, men de er svindyre. F.eks. DMM Shield, Wild Country Helium eller Mammut Bionic.Jeg synes ikke det er verdt å betale så sjukt mye for noen ekspresslynger. Mine koster en tredel og funker bra smile

tja
Aliquando #5461 25/07/2009 7:44 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Smak og behag, men jeg setter stor pris på de "dypeste" slyngene mine. Min klippeteknikk er stort sett slik at jeg har en finger i enden av binern for å hode den rolig, så smetter jeg tauet inn og fører fingeren etter. Da har jeg på de "grunneste" slyngene mine opplevd at det faktisk ikke er plass til finger-tau-finger, og snapperen ikke klikker igjen. Jeg "kiler" faktisk fingeren fast litt. Så de slyngene bruker jeg ikke over crux for å si det slik. Jeg bruker slynger med både snapper og wire. Problemet med at snapperen kan åpne seg litt ved fall(og derved en mulig bråstopp på slyngen, som kan resultere at egenvekten til snapperen resulterer i at den åpner seg litt) er teoretisk til stede, så om man har valget så kan jo wire være å foretrekke framfor snapper. Men nå lages binere med såpass lette materialer, at kanskje problemet ikke er så tilstede lengre? DMM sine slyngesett er gode. Dyre, men dejlige å klippe:)

innlegget resulterte i utstrakt bruk av orden resulterer ser jeg. hehe