Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tynt enkelttau! Pro/cons?
#5445 30/04/2009 4:30 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har veldig lyst på et lett tau og har sett på Beal Joker og tilsvarende.

Hva er fordeler og ulemper med å bruke et 9.1mm som enkelttau? Jeg har en Petzl Reverso brems som såvidt jeg har skjønt skal være uproblematisk med så smale tau. Er det andre ulemper med et smalt tau, såfremt resten av utstyret er tilpasset det?

Joker skal tåle 6 UIAA-fall, hva menes med dette? Er det når man faller fra seks meter over forrige sikring?

Tauet skal brukes til alt mulig rart fra sportsklatring til flere lengder ute.

Joker
Peddyslate #5446 30/04/2009 5:10 PM
Entusiast
Entusiast

Har selv tre stykker som jeg er ganske fornøyd med.Bruker tauet hovedsaklig til fjellbruk, da jeg synest det er litt tynt til redpointing. Til onsight vil jeg si det funker bra, da det veier svært lite og ikke skaper unødvendig friksjon i mellomforankringene.Iogmed at det er kun 9,1mm er det jo ganske utsatt for slitasje fra skarpe kanter.

Er kanskje enda mer fornøyd med Beal Stinger eller Booster. De tåler hvertfall mer slitasje.

Re: Tynt enkelttau! Pro/cons?
Peddyslate #5447 30/04/2009 5:18 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Tenkte just på det, og at Stinger III nok er langt mer vennlig på topptau. Dessuten varierer det hvem som står i bånn når jeg er på vei opp og da er det litt guffent hvis de ikke helt er med på hva et såpass tynt kan ha å si for nedturen. Beal Joker og Sterlin Nano er fine, men nok for ensidige til mitt bruk så jeg får vel gå litt opp. Andre tips til lette men allsidige tau?

Er litt irritert over hvor plagsomme tau på 10-11mm kan bli når de er litt brukte og blir "bustete".

Har egentlig aldri satt meg inn i sånt og bare tenkt at tau er tau. Men tydeligvis ikke.

Stinger
Peddyslate #5448 30/04/2009 10:41 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg holdt på å gå i bakken fra 15 meter igår pga diameteren på tauet. Tauet gikk bare rett gjennom bremsen til sikreren.

Ser for meg at Booster III er et bra alternativ. Spørs jo selvsagt hva du tenker å bruke tauet mest til. Topptau, led, fjellbruk etc... Hvis du skal opp i 10mm tau kan jeg anbefale Beal Tiger. Har brukt det i et år nå, og det er fortsatt mykt og fint. Har igrunn ikke peiling på så mange andre merker enn Beal.

UIAA fall
Peddyslate #5449 01/05/2009 3:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

UIAA testen går ut på å teste tauet for fall med 1,8 i fallfaktor. Fallfaktor er fallets lengde delt på tau som er ute. Dvs. faller du 5 meter og har 5 meter tau ute får du en fallfaktor på 1, faller du 1 meter og har 5 meter tau ute får du en fallfaktor på 0,2 osv. Fallfaktor 2 er maks. Dermed kan en vel grovt sett si at et UIAA her tester et taus styrke i forhold til maksbelastning.

Angående diameter..
Peddyslate #5450 01/05/2009 3:34 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som det blir sagt her så kan tau bli mer uhåndterlig etter en del bruk fordi strømpen blir lodden og "løsner" litt (det er da man får litt følelsen av at tauet driver og fortærer et lite byttedyr, med opp til flere små klumper langs tauet). Min erfaring er selv om et "billig" tau har samme styrkker (e.g antalll UIAA fall også videre) så er levetiden til strøpen varierende. Hvilken type og hvor mye et tau er impregnert har mye å si her. M.a.o så kan det lønne seg å legge noen ekstra kroner i det først som sist.

Peddyslate #5451 01/05/2009 3:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har brukt et Mammut tau, serenity tror jeg det heter som er på 8,9 mm. Ingen problem med riktig brems, men vær forsiktig med Grigri o.l., sjøl om vi testa det og det viste seg at det faktisk funket. Eneste er som nevnt over at det ikke er egnet til topptauing pga slitasje. Ellers veldig smidig og fint tau å håndtere.

Peddyslate #5452 03/05/2009 5:33 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Grigri er utelukka. Ikke noe gærnt med den men min filosofi er å gjøre alt uten noen "shortcuts". Sånn jeg tenker så er grigri noe man bruker når man er dønnsolid i rutinene sine. Har allerede hatt noen litt ekle situasjoner på grunn av venner som nettopp har starta med klatring og kjøpt seg grigri fordi det er "enkelt".

Men uansett. Jeg har en ganske forsiktig tilnærming til klatring, så jeg tror nok jeg kjøper Beal Tiger på 10mm og 61g/m. Har fra før at et Sterling et-eller-anna på 10.6mm eller noe som er helt fint til det aller meste men vil gjerne ha noe lettere til lengre ruter og flashing. Leder for lite innendørs og vil gjøre noe med dette. Er klar over at tauet ikke løser alle problemer på magisk vis, men har man råd og er litt utstyrsfrik så whattahell...

Og joda, har brems og greier som takler 10mm helt fint. < 10mm får vente et år eller to =)

Forresten noen som har noen tips på ruter med flere lengder på Kvaløya som ikke er så innihelsikes vanskelig? Altså >7? Viktigere med lengde for å øve på rutine enn for å presse grader.

Peddyslate #5453 03/05/2009 10:27 AM
Fersking
Fersking

Kattfjordsvaet (bolta)Lille BaugenMellomtindDiverse ruter på Hollendaren, som feks Zappfetoppen, Vårrusen++

Anbefaler klatreføreren til Blixt. Obligatorisk for klatring på Kvaløya.