...den ligger vel strengt talt i de folkevalgte politkernes hender. De anstrengelser som Ola Nordmann og vanlige europa mannen-i-gata gjør, er heller fantastisk minimale. Jeg nekter plent å tro på at jeg og min husholdning alene kan stå for noen særlig reduksjon i klimagassene som produseres per dags dato. På den annen side har jeg helt sykt stor tro på at tungindustriens tak på området kan yte mye i den riktige rettningen. Så, hva kan jeg da gjøre? Jeg kan begynne å sykle, slutte å fyre med strøm, gi faen i støtte oppunder industri som yter bra på problemet. Jeg ser kun en kortsiktig positiv ting ved disse tre punktene, jeg blir i god form av å sykle...Statusen på biler er i dag slik at det er billigere å kjøre gamle biler (som slipper ut mer faen), jeg må fyre med strøm intill jeg får meg hus i skogen og bygger en sveitsisk vedovn som kan gå på ved (ja, jeg velger da heller å bidra i negativ rettning, med ved, enn å fyre med strøm produsert med kull) og siste punkt; det blir dyrere her også. Gamle biler, og disse industrigigantene (som simpelt hen elsker å spy ut faenskap) må få en helvettes gebyrøkning slik at alternativet blir lettere å ta i bruk, men samtidig gjelder det også å få på plass et alternativ og en erstattning til for eksempel biler (i Oslo). Og det er helt villt enkelt å kaste gebyrer og pålegg i hytt og gevær, men å danne et alternativ som er pålitelig, billig og enkelt å bruke, DET driter man i.For å stoppe meg selv og for å komme til poenget, så er det fortsatt våre folkevalgte som sitter på muligheten til å virkelig gjøre noe med klimaproblemet. Problemet ligger da heller i om vi, som egentlig sitter på makta, klarer å presse ut ett hue det er verdt å stemme på! Gjør noe med de folkevalgte, og bidra med å begrense klimaproblemet.