og det er opp til enhver hva man vil betale. For min del er poenget mer å informere kjøpere enn å påvirker selgere...
Grunnen til sammenlikning med utenlandske butikker er at det utvilsomt er folk som kjøper ski i/fra utlandet og selger dem her hjemme med fortjeneste (f.eks 5 par nye ski fra vidt forskjellige merker, til priser litt under nettbutikkene?). Hvordan hjelper det norske butikker, Kex? Her er det folk som tjener penger på andres uvitenhet.
Når det gjelder norsk butikk vs utenlandsk, så er det en litt annen diskusjon. Jeg tror ikke jeg skrev noe sted: 'Kjøp nye ski fra nett istedet for din lokale butikk.' Jeg skrev ikke 'prøv støvler hos din lokale butikk, og bestill dem fra sportsnett'. Her er det snakk om annenhånds varer kontra, og da kan ikke norske butikker konkurrere. Du får ikke noe mer service fra en privat selger enn en nettbutikk, snarere tvert imot.
For min del bruker jeg lokal butikk når jeg kjøper ting som krever utprøving, trenger rådgiving fra dyktige folk, eller teknisk vedlikehold. For min del har det i år vært kjøp av sykkel, bindinger med montering på skipar som var kjøpt brukt, ny hjelm, plansliping av ski.
At jeg derfor har kjøpt et par ski fra TP, utvalgt helt uten hjelp eller utprøving fra norske butikker, plager meg ikke spesielt mye.