Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lureri på markedet!
#54322 15/11/2006 1:01 PM
t_dahl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg kikker innom markedet her av og til for å se om det er noen gode kjøp...men det virker å være langt imellom, og de beste kjøpene blir borte på veldig kort tid.

Midt imellom finnes det en del ok tilbud, brukte ski til ok priser.

I den andre enden av skalaen finnes de 'gode tilbudene'. For eksempel, plukket fra dagens annonser:

Stockli Stormrider DP, nye, 6200.Fra TP koster denne skia 5516 inkludert frakt og norsk moms.

Völkl Mantra, med eller uten binding. 5000 uten, 6000 med.Fra TP og Conrad koster denne 35-3600 uten binding, med tilsvarende binding kommer du opp på 5000-5200 avhenging av butikk.

Dette er ikke enestående eksempler, og heller ikke de verste prisen jeg har sett.

Ok, sammenlignet med norsk butikkpris så er det ok tilbud (men hvor mange her kjøper utstyr i butikk til veil. pris?). Sammenlignet med priser for utenlandske nettbutikker holder det ikke mål. Jeg ler når jeg ser 'nytt kostet dette utstyret 11000' som salgsargument!

Jeg håper de som er her på ff er informerte nok til å avsløre disse 'gode' prisene! Og er du i tvil, spør på forum, det er nok av folk med kunnskap her som kan fortelle deg hva skia egentlig er verdt.

Korreksjon
t_dahl #54323 15/11/2006 1:04 PM
t_dahl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Det var Karma ikke Mantra...prisene er for riktig ski.

riktig pris.
t_dahl #54324 15/11/2006 1:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

er vell ikke dumt å bruke norsk "nypris i butikk" når varen selges på ett norsk marked.... syns d er helt logisk jeg, men er enig i at d er endel urimelige priser der....

men..
t_dahl #54325 15/11/2006 1:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

er jo uasett opp til hver enkelt hva de vill ha for tingene de skal selge....

pris
t_dahl #54326 15/11/2006 1:29 PM
Entusiast
Entusiast

dersom folk for solgt utstyret til slike priser, så er vel ikke prisen urimelig. Er jo tross alt kjøpers marked. Men om det er lurt å kjøpe til så stive priser? Neppe!

skjerpings
t_dahl #54327 21/11/2006 5:17 PM
Medlem
Medlem

du kan ikkje bestemme hva en person skal ønske for sine ski! det er opp til hver enkelt! jeg kan f.eks prøve å selge mine ski for 50 000 hvis jeg ønsker det!

skjerpings 2
t_dahl #54328 21/11/2006 7:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er jo flere her som selger utstyr de skaffer fra sponsorer, sponsede venner, importører osv. Det er jo opp til folk selv hva de vil ha for utstyret. Så lenge ubrukt utstyr er billigere enn i butikken ser jeg ikke poenget ditt. Man gidder jo ikke gi bort utstyr bare fordi du har sporet opp en russisk nettsjappe som selger noe billigere.

Bjørne
t_dahl #54329 21/11/2006 8:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...jeg kan være interessert i skiene dine, men kanskje 60000,- er en bedre pris?

Hva gjør du den dagen Sport Conrad er eneste alternativ?
t_dahl #54330 22/11/2006 11:15 AM
Fersking
Fersking

Det er sikkert riktig at bruktpris på mange ski tilsvarer nypris hos SC & co, men det er da vel ikke lureri å selge til denne prisen av den grunn? Er det slik med deg Hr Dahl at du aldri tar turen innom en norsk skibutikk? Du kikker kun på hva som står å lese på verdensveven før du trykker "order", eller er det kanskje okei å kikke litt nærmere på skia først? Kjenne på spennet, vri og myse litt... Hva tror du kommer til å skje med norske butikker (showrooms for mange...)om alle drev med import?Det er sikkert raskt og greit å handle fra utlandet, men hva med service? Hvor mye tid og energi koster det deg å få reparert skiene dine når det har oppstått en feil? Personlig så liker jeg å gå inn i en butikk, snakke med et levende menneske -som kanskje husker meg fra sist, se på fysiske varer og rett og slett få god service. Og når bindinga mi sprekker så får jeg ny samme ettermiddag, om ikke så får jeg i hvert fall låne et par demoski så lenge -slik at jeg kan kjøre pudder i morra. Det er meldt 50cm snø og sol. Du skal vel på posten for å sende skia dine til Tyskland, sees om fjorten dager...

Bruktpris
t_dahl #54331 22/11/2006 11:27 AM
Fersking
Fersking

Generellt når det gjelder enhver vare som omsettes brukt, så er vel tommelfingerregelen halv pris av nypris (veil. norsk pris) pluss/ minus.Utstyrets tilstand, markedspris ellers for spesifikke varer o.l. kan jo være med å justere dette.Når Spar selger kjøttdeig denne uken for 19,90 så er det billig, selv om det sikkert koster mindre i Sverige.

dum sammenligning Cpt. Kex
t_dahl #54332 22/11/2006 1:04 PM
Medlem
Medlem

å sammenligne kjøttdeig med ski er vel kanskje å dra det litt langt Kex? Du kan jo tross alt ikke bestille kjøttdeig over internett og regne med at den er i god stand når den kommer deg i posten...Du kan derimot kjøre over grensa for å kjøpe kjøttdeigen, men da antageligvis blir totalprisen høyere enn den ville vært i Norge.Er enig i endel t_dahl uttrykker. Prisene på bruktmarkedet er alt for høye. Dette gjelder både nye og brukte ski

Hørt om pruting?
t_dahl #54333 22/11/2006 1:39 PM
Ringrev
Ringrev

En ting er hva man ønsker å få for utstyret, en annen ting er hva man ender opp med å få.

Man ønsker seg høye bud og priser på ting man selger for å kunne ha mer frihet og penger tl å kjøpe nytt. Noen ganger får man det man ønsker, men ofte ikke. Det kommer an på hvem som kjøper, og om de gidder å surfe rundt på nettet og sette seg inn i hva markedsverdien er.

Til syvende og sist er det uansett den som selger som bestemmer. Kanskje jeg selger skia mine om jeg får et bud på 5000,- eller mer, hvis ikke beholder jeg dem. Eller kanskje jeg skal takke ja ti det budet på 4000,- og bli kvitt dem raskt?

Folk må finne ut selv hva de vil gi for utstyret de kjøper. Og de som forlanger for mye får sjelden det de ber om.

prisforslag
t_dahl #54334 22/11/2006 2:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For å teste folket: Hva mener dere jeg bør få for mine ski som skal selges?

Blizzard Sigma Titan 9.2 pudderplanker 126/92/112, 188cm. Pent brukte ski med Linken bindinger på. Var nye i 2004.

Stöckli Stormrider AT 174cm med slalåmbindinger. Var nye i 2003.

Elan carvingski 10,5m radius. Korte racing slalåmski med slalåmbindinger og høye plater. Svært lite brukt. Nye 2003.

Folk kan så klart forlange hva de vil
t_dahl #54335 22/11/2006 2:44 PM
t_dahl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

og det er opp til enhver hva man vil betale. For min del er poenget mer å informere kjøpere enn å påvirker selgere...

Grunnen til sammenlikning med utenlandske butikker er at det utvilsomt er folk som kjøper ski i/fra utlandet og selger dem her hjemme med fortjeneste (f.eks 5 par nye ski fra vidt forskjellige merker, til priser litt under nettbutikkene?). Hvordan hjelper det norske butikker, Kex? Her er det folk som tjener penger på andres uvitenhet.

Når det gjelder norsk butikk vs utenlandsk, så er det en litt annen diskusjon. Jeg tror ikke jeg skrev noe sted: 'Kjøp nye ski fra nett istedet for din lokale butikk.' Jeg skrev ikke 'prøv støvler hos din lokale butikk, og bestill dem fra sportsnett'. Her er det snakk om annenhånds varer kontra, og da kan ikke norske butikker konkurrere. Du får ikke noe mer service fra en privat selger enn en nettbutikk, snarere tvert imot.

For min del bruker jeg lokal butikk når jeg kjøper ting som krever utprøving, trenger rådgiving fra dyktige folk, eller teknisk vedlikehold. For min del har det i år vært kjøp av sykkel, bindinger med montering på skipar som var kjøpt brukt, ny hjelm, plansliping av ski.

At jeg derfor har kjøpt et par ski fra TP, utvalgt helt uten hjelp eller utprøving fra norske butikker, plager meg ikke spesielt mye.

Det endrer jo saken litt...
t_dahl #54336 22/11/2006 6:15 PM
Fersking
Fersking

Ut i fra det opprinnelige innlegget regnet jeg med at Hr Dahl var en notorisk nettshopper. Blant annet på grunn av dette sitatet: -men hvor mange her kjøper utstyr i butikk til veil. pris?)Dette stemmer tydeligvis ikke, og det er jo fint. Men mitt inlegg var uansett ikke et direkte personangrep, men mer en kritikk av en del netthandling.

Det framkom litt dårlig dette med at de nevnte eksemplene gjelder varer som er privatimportert for videresalg. Den slags er jeg jo skjønt enig at kan kalles for "lureri"! Min argumentasjon er basert på at annonserte varer var brukt.

Øyvind; Det var godt du satte meg på andre tanker om kjøttdeig. Tenkte ikke på at det var ferskvare... Jeg har uansett vært på Spar på Lena og kjøpt fire pakker Gilde kjøttdeig til 19,90 per pakke.

Hva med denne?
t_dahl #54337 25/11/2006 10:47 PM
Ringrev
Ringrev

De som har littegrann greie på de forskjellige T1R-modellene opp gjennom åra ser vel at ikke alt er som det skal her.

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=7400439&sid=13aM3pYOvB768028&pos=14

Og prisen er vel en smule optimistisk!? Men igjen, det er jo det han ønsker å få for skoene sine. Spørsmålet her blir om han faktisk selger det han beskriver..?

Selger en støvel, beskriver en annen
t_dahl #54338 11/12/2006 8:19 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg sendte en mail til denne karen sist han hadde lagt inn denne annonsen om at bilde og tekst ikke samsvarer, og fikk til svar at han ikke skjønte hva jeg mente.

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=8974848&sid=7aBB9iTNP111936&pos=4&tot=3455

"Både bilde og tekst er hentet på nettet, og støvlene på bildet er identiske med mine."

Nå har han lagt inn annonsen på nytt, helt identisk med forrige, og han kommer vel til å lykkes med å lure en godfjott til å betale en skyhøy overpris for et par gamle støvler...

Oppfordrer alle til å sende mail der dere påpeker at bilde og tekst ikke samsvarer.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå