Beste sted å bo i Norge for aktivt friluftsliv?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er lei av Oslo og leker med tanken på å flytte ut fra denne asfaltjungelen. Om man er interessert i vill natur, skikjøring, klatring, sykling, fjell, padling, osv. hvor mener dere er det beste stedet i Norge å bo? Greit med et par puber man kan ta seg en øl eller sju på også. Mine tanker går til sunnmøre eller romsdal. Kom igjen nå og skryt av din hjemplass!
|
|
|
 .
|
Fersking
|
Fersking
Er romsdaling, pluss at jeg har bodd i Ålesund i tre år.Så føler jeg har god grunn til å uttale meg her!:)Anbefaler deg heller å ta turen til Stavanger.I tillegg til at arbeidsmakerdet her er veldig bra, lett å få seg jobb, er det en bra plass å være om man er fritisdints.Her er alt lettere tilgjengelig, og miljøene større og mere aktive.Alt fra spaserturer, toppturer og klatring med turistforeningen. Overnattingsturer med kajakkklubben, landets største.Basemiljøet her er stort.Jærkysten for surfing, fantastisk natur!Ikke langt unna gode skisteder!Og utelivet her, som du nevner til slutt er upåklagelig.Og ingenting er som sommer i Stavanger!Kan nevne beachvolley-turneringen, matfestivalen, det er ikke ofte det ikke skjer noe her nede!Jeg trives i allefall veldig godt!Men, er fjell det viktigste, anbefaler jeg romsdalen! 
|
|
|
 Stavanger er jo snøtomt
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har vært en del rundt omkring i Stavanger og området er jo bra for surfing, men det finnes jo ikke en snøflekk, og da blir jeg bare deprimert. Har tenkt mest på sunnmøre eller romsdalen.
|
|
|
 ,
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
 Noen ganger finnes det ikke en fasit...
|
Fersking
|
Fersking
andre ganger gjør det nettopp det. Her finnes det en fasit. Bergen er stedet å bo. Det har alt du kan tenke deg av flotte fjell, padling, klatring, bre, is og sti. Og så er Bergenske jenter veldig søte. Det eneste jeg kan tenke på som et minus med Bergen er at det regner en del... men ryktene sier at også mennesker tåler vann! :-) Så hvis du vil bo i by med fantastisk natur er Bergen stedet. Åndalsnæs er enestående, men det er tross alt en bygd :-P hø-hø Jeg får si som en gammel Oslo-mann jeg møtte på toget til Finse; "Oslo er en stor norsk by, mens Bergen er en liten internasjonal by". Jeg lover. Du kommer til å digge Bergen!!
|
|
|
 Tromsø for tøffinger! =)
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er vel ikke tvil om at Tromsø er det beste stedet!Men her kan du ikke være mørkeredd på vinteren, eller redd for å ta i en spade -for her ER det snø, lenge... Vi ler av snøfallet på sørlandet...Tromsøya ligger midt i smørøyet med yrende uteliv med puber tett i tett, den villeste naturen for padling, klatring, skikjøring/toppturer, sykling og til og md surfing i en radius på +/- 30 min til alle kanter.Men det kan kanskje bli en vel stor overgang og for ekstremt for en Oslo-gutt som er vant til asfaltjungelen... hehe =)
|
|
|
|
|
|
 Se Haugesund og DØ!
|
Fersking
|
Fersking
Få foruminnlegg frir så sterkt til patriotisme som dette. Og jeg griper sjansen. Haugesund er et opplagt alternativ for den solide friskus. Lytt nå, Kvande og lytt vel. Her kommer ti grunner som teller:-Arbeidsmarkedet i Haugesund er hårreisende bra. Off-shore- og maritime sektor skriker etter folk.-Haugesund ligger 1 time og 45 minutt unna Røldal - verdens snøhull. Sauda ligger 1 time og 30 minutt unna.-Hvis du selger leiligheten din Oslo, kan du kjøpe en allright kåk i haugesundsområdet. I tillegg har du råd til et fett stereoanlegg som du KAN spille høyt på - uten at hundre naboer sender drapstrusler.-Hvis du ikke har leilighet, kan du kjøpe en nå - uten å blakke deg fullstendig.-Haugesund har et bra uteliv og flere skjenkesteder per innbygger enn noen annen kommune i Norge.-Karmøy, like utenfor Haugesund, kan skilte med Norges mest ukjente surfespot.-Haugesund er et eldorado for kajakkfolket, havgap og fjorder er like i nærheten.-Haugesund har et voksende studentmiljø og andelen frikjørere øker.-Haugesund Turistforening er en av landets mest attraktive og trenger staute karer som deg. Kom igjen - hent bananesker på butikken og meld adresseforandring. I dag!
|
|
|
 Romsdal
|
Fersking
|
Fersking
i Romsdalen har du alt! fine fjell til ski kjøring og klatring, elver til padling og stier til sykling!
|
|
|
 ROmsdaalen!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
!!!fjell, fjord, hav, snø, regn, vind, sol!
|
|
|
 Tromsø!! ikke bergen..
|
Fersking
|
Fersking
er født og oppvokst i oslo området.. har bodd et år i bergen å trivdes ikke i det hele tatt.. voss er ganske fett.. men er noe med det jeg ikke liker.. mye regn å alt for mange bergensere :P.. Tromsø derimot er helt topp.. bra med snø.. sinnsyke topptur fjell.. en time fra lyngen.. hyggelig mennesker å bra uteliv..alt du måtte drømme om av friluftsliv er innen en halvtime unna..
|
|
|
 ikkje Røldal
|
Medlem
|
Medlem
Siden du er interessert i så mykje kan du i alle fall gløyma Røldal...så har du et mindre sted å vurdere ;P
|
|
|
 Romsdalen
|
Entusiast
|
Entusiast
Føyer meg til i rekka over de som holder med Romsdalen. Her har du ALT, fra lange markaturer til bratte tinder. Skikjøringspotensialet er også meget stort. Mottoet til Rauma kommune : " Vi skal bli verdens beste kommune for naturglade mennesker!"
|
|
|
|
|
|
 Hvis du vil bo sentralt....
|
Medlem
|
Medlem
så er jo Hallingdal og Numedal best. Kort vei til Oslo er det også. Her jeg bor (Dagali) har du alt! Kanskje litt manko på toppturmuligheter, men vi ligger jo rett ved Bergensbanen, så ikke så vanskelig å ta seg til store fjell.På sommeren holder jeg på i elva som renner forbi utenfor døra mi, og tur/sykkelmuligheter er enorme. Vi bor ved foten av Hardangervidda, så kan selv tenke seg. Kiting er jo enormt her oppe, både sommer og vinter. Det finnes skisentre, både de store kjente og de små bortgjemte perlene. Kort vei til Hemsedal, Geilo, Kongsberg, Norefjell, osv. Snøsikkert! Pubene finner du på Geilo, og ensom er du aldri her oppe. Vi er som regel samlet om det meste, og skisenter/hotel/utelivsbransjen er stor, så det er internasjonalt miljø, dog noe sesongbetont. Men jammen er det deilig et par måneder med alldeles tystnad;) Jeg har ihvertfall alt jeg kan ønske meg, elv, fjell og skog rett utenfor døra! (Og det tar bare 3 timer å kjøre til Tønsberg eller Oslo!)
|
|
|
 Takk for entusiastiske svar
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker for alle svar. Er jo opprinnelig fra bygda, så det å flytte til ei semibygd som Åndalsnes skremmer ikke akkurat. Jobb er heller ikke så farlig, bare jeg har bredbånd så ordner det seg. Jeg heller mest mot sunnmøre eller romsdal foreløpig, men liker meg også godt i Hallingdal. Begge steder har man jo tilgang til bra skisteder innen 0-2 timer. Stavanger, Haugesund, og Bergen føler jeg blir litt vel langt sør. Kanskje jeg bare skal selge leiligheten og kjøpe bobil.
|
|
|
 NordNorge
|
Medlem
|
Medlem
Generelt mener nå jeg da...ingen kan si noe på friluftsmulighetene, men det aller beste er at det er jo her du treffer flest nordlenninger:)
|
|
|
 Helgeland
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Helgeland i Nordland er supert til alskens frliuftsaktiviteter...Norges beste havpadle- område. Topptur-muligheter i fleng, klatring, bre og grotting. generelt mye vær også:)
|
|
|
 Harstad
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En perle....sjekk ut sia...
|
|
|
 Harstad
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig med solberg. Harstad har det meste for et aktivt friluftsliv. Topptureldorado for skikjøring. Og knallbra terrengsykling. Æ har norges feteste singletrack rett ovenfor fjøsen heime. supernice.
|
|
|
|
|
|
 *
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Lofoten best, så klart
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Harstad, Helgeland, Tromsø, Romsdal, Ålesund.....trivelige plasser det, men kan nok desverre ikke måle seg med Lofoten og Svolvær da. Her har vi alt.....og hvorfor tror dere at Freeriderne legger turen til Svolvær og omegn.....hjertelig velkommen nordover......sier brannmannen
|
|
|
 Snøfattig...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alt for lite snøtilgang i Lofoten.....
|
|
|
 Det beste stedet...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har bodd i Tromsø i 15 år, og hvis jeg en gang skulle føle meg tvunget til å forlate byen ville jeg helst flyttet til... hmm... klarer ikke å komme opp med noe bedre alternativ. Og hvem vil vel gå NED i standard? Skjønner jo at kvande kan synes det er langt unna sentrale strøk, det tar jo nesten 2 timer med fly for å komme fra Tromsø til Gardermoen. Noen fordeler med Tromsø:Toppturfjell i fleng vinterstid, både på Kvaløya, fastlandet og i lyngen. Se f.eks http://falb.homelinux.com/main.phpKlatring sommer som vinter. Inne og ute. Se f.eks http://home.no/tkk/Padling i fantastisk natur på "yttersia" Se f.eks http://home.online.no/~b-svi/index.html Her står det også masse om fjellturer, seiling og turliv generelt.Kiting på sjø og land. Se http://www.tromsokiteklubb.no/Brettseiling. Se http://www.tbsk.no/Tromsø har også sin egen Beachvolleyturnering. Ikke like seriøs som den i Stavanger, men likevel. Se http://www.otervika.no/index.htmlAv og til treffer du folk på byen også. Se http://www.tromsoby.no Etter mitt syn har Tromsø alt man trenger, kanskje bortsett fra et bra alpintanlegg. Men jeg klarer meg!Lykke til med DITT valg!
|
|
|
 Hemsedal
|
Medlem
|
Medlem
Mange ser på Hemsedal som et overeksponert snobbested fullta av portsniker i Phenixdress fra Bærum og danske familier som ploger seg ned i matchende toppluer. Sannheten er at denne bygda har alt. Norges beste anlegg med fantastisk heisbasert frikjøring. Videre er det uendelig med toppturmuligheter, bra sykkelpark, padling, kiting og ikke minst klatring på høyt nivå. Ligger dessuten noenlunde mitt i mellom Bergen og Oslo, slik at man kan få tilfredsstilt bysuget uten for mye mas. Sist men ikke minst så er det et godt miljø med fastboende med god sammensetning og bakgrunn, og et ganske rikt kulturliv. Utelivet er jo heller ikke å forakte, og du som er 35, vil passe godt inn i miljøet på Åreknuta..
|
|
|
 Romsdalen!
|
Medlem
|
Medlem
Må nok bare si Romsdalen jeg..:) Du har jo alt her.. Og nå har det i tilleg blitt highcamp(Romsdalsvinter) så har du jo fjellfestival og..:)
|
|
|
|
|
|
 Ålesund, Ørsta eller Åndalsnes
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei og takk for alle svar så langt. Det ser ut til at jeg heller mot sunnmøre/romsdalen og da spesielt Ålesund, Ørsta eller Åndalsnes. Er det noen som har synspunkter på disse stedene, for og i mot? Tenker da på lett adgang til vinterfjellet, skisenter, klatring, sommerfjellet, boligpriser, servicetilbud på stedet osv. Mvh.Kvande
|
|
|
 Hæ?! fortsatt vestlandet?
|
Medlem
|
Medlem
Jaja...ditt tap. Hvis du vil bo blant kjipe sunnmøringer med hang til raspaball og sursild og som setter opp statue av John Arne Riise...be my guest.Ikke kom å klag på at ingen foreslo NordNorge..hehe
|
|
|
 Ørsta
|
Fersking
|
Fersking
He no lest alle svara du he fått. Ej satt berre å venta på at Ørsta sku bli nemnt. Vittig at du gjorde d sjøl. Ej e frå Ørsta å he vore so dom at ej he våre vekke frå bygda i over to år. Ikkje at det ikkje va kjekt å gå på Øtyun fhs. i Alta, der ej iløpet av året va innom Lyngen, Lofoten, Vest-finnmark, Narvik og Tromsø, både klatra, sykla padla å sto på ski, men mesteparten kan ej gjer heime. Misforstå mej rett, ej elska nord-norge! men d e noke me heimbygda. No iår he budd i forbannadritttrøndelag. D e berre sorgen. Idag sa ej faktisk opp den noverande vaktmesterjobben her på Fredly fhs for å flytte t Ørsta. Hekje noke jobb, men d ordna sej. Nei, flytt du t Ørsta å få et godt liv. Klatre og skimuligheitene openbare. der e nok linje for et heilt liv. Padling e fint inni fjordane, men finare utover i øyane. Når det gjelde terrengsykling går d an d me, men du fekje dei longe løypene. E liksom ikkje nordmarka. Blir fort mykje stein og bæring. Der e en aktiv sykkelklubb, men ej trukje dei sykla so mykje i terrenget so dei ska ha d til. Ej he et lite håp om at dei kan lage downhill løype på bondalseidet, tida fe vise. Itillegg til friluftslivet du kan drive , kan du også drikke dej rattata på rust club&scene i ørsta, eller på rokken i volda ilag me studentane, viss du lika jazz he volda en drita bra jazzklubb. I Ørsta he du en kjekke kaffibar å tre stygge kjøpesenter. Bustadprisane ekje ej heilt stødig på, men d kan ikkje vere all verda. Jaffal ikkje viss du melde dej inn i Ørsta og Volda Sparebank. D e en kjekke lokalbank. Når d du finne ut at du må besøke dine venner i Oslo sette du dej berre på en av dei 4 daglige avgangane me wideroe frå flyplassen 5 min. frå sentrum. Eller aller helst teke du nattbussen me mørebil. d e legendarisk! Ej veit om folk som hata heimplassen sin, og kan aldri tenke sej å flytte tbake. Ej veit ikkje om nåken sånne frå Ørsta. Veit berre om folk so elska Ørsta. Men d ekje d, d går an å bu borti Hjørundfjorden me. Noke å sjå på:iriss.norustclub.norokken.nopedit.no/org/skk/ (sunnmøreklatreklubb)orstasykkelklubb.noorstaskisenter.nox2ski.nosunalp.nohjortmedia.com (mykje bra bilde å filma frå Ørsta) hjorundfjord.no (bra me ei lita bygd me bilde ta frikjørara på heimesida. D e her dei sokalla erfarne fjellfolka du skal lytte til kjøme frå) Håpe me snakkast på rust eller Saudehornet.
|
|
|
 dette
|
Medlem
|
Medlem
varierer vel litt etter hva du er ute etter... men her er jo en del gode forslag her da=)
|
|
|
 Tromsas.
|
Medlem
|
Medlem
Tromsø er vel en av de få byene i Norge uten årstid . Et jævla fordømt snehåll , hvor du risikerer sne i samtlige måneder, untatt juli, da sludder det. For skientusiaster tror jeg Tromsø e byen over alle byer. Tipptopptur muligheter, Afterski over allt. En by med uteliv alle dager, også Søndag. Og det viktigste av allt, : Peeene damer som setter intimhygienen høyt. BOYAKASHA.
|
|
|
 Åndalsnes
|
Medlem
|
Medlem
Er jo en topp plass for aktivt friluftsliv.. Med fjellfestival, high camp, og muligheten for klatring og topptur er jo femenale!:)
|
|
|
|
|
|
 Skulle vel ikkje vere så nøye berre det er Sunnmøre:-)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ørsta er midt i, Ålesund er også midt i, men på ein annan måte og litt meir by. Romsdalen er litt nærare, og vi skal ikkje blåse av det. 4 skitrekk innan ei time, byen i havet, Sunnmørsalpane nært, men det er klart at Ørsta er meir midt i fjellheimen. Velg Sunnmøre, trur ikkje du vil angre på det. Litt til å sjå på? http://westcoastpeaks.com/ eller bilda i venstrmargen på voldaveiret.no Velkommen til Sunnmøre:-)
|
|
|
 NORD-NORGE
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Been there... done that..
|
Medlem
|
Medlem
Født i Larvik, studert i Nordfjord, Bergen og Volda/Ørsta, bodd og jobba på Lillehammer, LEVER NÅ I HEMSEDAL! Vel, glem Larvik... NORDFJORD har alt innen natur; fjord, bre, fjell, elv, skog, vatn og "vidde", men mangler kanskje de helt store tilbuda på fritida. Nordfjordeid er i så fall mer fristende enn "hølet" Førde. Men bygdeglade ungpiker vil kanskje trives på f.eks. Sandane eller i Stryn? SUNNMØRE skinner, det vet vi jo alle, og i Volda er det jo en del stdenter som får ting til å skje. Hadde mitt desidert beste år der (kanskje noe med at jeg var ung og yr...?). Ålesund er et alternativ om mer byaktig atmosfære er ønskelig, men lenger til gode toppturmuligheter, og noe våtere klima? Etter et år i kontrastenes fylke, var det nedtur (bokstavelig talt) å flytte til LILLEHAMER: myke, halverotiske åser som er kasta vilkårlig ut i landskapet... Kalde vintre, men begrensa med nedbør. Byen, derimot, er lovende for kulturelt og sosialt liv. Så bor jeg altså i HEMSEDAL, og har gjort det de siste 5 åra. Hvofor? Vel, du har antagelig vært her? Det eneste vi ikke kan tilby HER, er breturer, ellers er det, som noen har nevnt før meg, ubegrensa med friluftsmuligheter. Tror ikke det ble nevnt fisking, stisykling, riding, golf eller padling, men deter det altså også mulig å gjøre her uten å måtte reise mer enn maks 30-40 min i bil.Det er relativt dyrt å bo på sesong, men mange leier helst ut til fastboende, og da er det i alle fall billigere enn å bo i Oslo! Vi ha dessuten BREDBÅND (...!), og en av de billigste strømleverandørene i landet! Ellers kan jeg jo nevne at det er mange innflyttere imellom 25 og 35 som ikke er etablerte med familie, hus og hund, og som helst vil ut og leke! Om du tenker nærmere på Hemsedal, skriv i gjesteboka mi på: leug & mjuk, og spør! Jeg er blitt oppriktig glad i bygda og dalen, og hjelper deg gjerne! Lykke til!
|
|
|
 ka d blir til?
|
Fersking
|
Fersking
blir d noke Ørsta på dej?
|
|
|
 Ørsta og andre steder på nordvestlandet
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei, Sitter fortsatt i tenkeboksen, og det er veldig mye som drar meg vekk fra Oslo, og lite som holder meg igjen. Det snødde jo nesten en meter i fjellene på nordvestlandet for bare noen dager siden. Ørsta og Åndalsnes, og da eventuelt Volda som jeg glemte, ser ut til å tilby "fjelltur på ettermiddagen etter jobb utenfor døra", i forhold til Ålesund. Men.... så er jo Ålesund en by da. Selger jeg leiligheten her i Oslo har jeg nok penger til å kjøpe leilighet, bobil, og bomseliv. Mvh.Kvande
|
|
|
 Nord-norge!!!!
|
Fersking
|
Fersking
Her oppe har vi den lengste sesongen for skikjøring og vinterklatring.Dessuten er det lite som slår ei fuktig sommernatt i lofoten:)
|
|
|
 Åleby
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kommer selv fra Åndalsnes og bor i Ålesund. Opplever Ålebyen som et supert utgangspunkt for et aktivt friluftsliv. Setter man seg i bilen tidlig lørdag/søndags morgen har man et utall av forskjellige alternativer for å bedrive ulike sporter. Det bor mye kjekke mennesker her (også litt sarv som de aller fleste bygdebyer), fotballen holder et godt 1. divisjonsnivå, kulturtilbudet er så der, utelivet kan til tider være bra, og damene er intet mindre enn fantastiske. Anbefaler deg en tur med Aalesund Skiklub dersom du er i nærheten en gang, mye kjekke folk, flotte turer og en rekke arrangement for enhver interesse. Kajakken kan du ta med til Valldalen, Kiten på Giske, Surfing på Alnes og Klatreskoene sliter du ut i en flott vegg i Sunnmørshallen. Er du ikke imponert enda så anbefaler jeg siden www.hordafjell.com
|
|
|
 ålesund-ørsta
|
Fersking
|
Fersking
Viss du bur i Ørsta trenge du ikkje å stå opp so tidli, for då e du jo allereide der du vil vere. Kulturlivet i Ørsta/Volda e nok faktisk en god del hakk over d du finne i Ålesund. Utelivet vil ej påstå e på linje. Poenget me å flytte t en slik plass vil for mej vere muligheita for ettermiddagsturane f.eks. Bur du i Ålesund blir d straks verre. Må bruke to tima ekstra for å komme dej rundt.
|
|
|
 OPPDAL!
|
Fersking
|
Fersking
Fjell, skiheiser uten kø men med fantastiske muligheter, snø, elv, gondol (til sykkelen) osv. Kort vei til Trondheim, ganske kort til Romsdalen og masse trivelige folk! Ikke noe mer å tenke på dette, bare å flytte med en gang!
|
|
|
 Stryn?
|
Fersking
|
Fersking
Har aldri bodd på stryn, men det må være blant norges flotteste steder... Og de har sommerskisenter. Sikkert andre spennede ting som skjer der også.
|
|
|
|
|