Er det mulig? Idioter i bakken.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg var i Kongsberg i dag og fikk noen nydelige turer helt på starten av dagen. Sol og preppede løyper. Helt fantastisk. Kongsberg skisenter er virkelig flinke til å preparere bakkene. Det som ikke var så fantastisk var at utover dagen fylte det seg opp med ymse tullinger i den svarte løypen. Små barn som satt under hengene og fedre som kjørte i musetempo på kryss og tvers. Så ut som om det var flere nybegynnere over hele løypen. Jeg observerte til og med en pappa på snowboard med unge i bånd/seletøy som kjørte på ski. Pappaen skrenset ned hele bakken, så det gikk ikke så veldig fort. Forstår ikke folk at det er livsfarlig å sitte under heng? Eller kjøre på tvers rett under et heng? Forstår ikke folk at de er i veien for de som vil kjøre fort og hardt i løypen? Svart løype skal tross alt være for de litt mer kvasse. Det var på håret at jeg ikke klippet av bena på ei tenåringsjente i dag og i "bailouten" klarte jeg av en eller annen grunn å strekke triceps og få jakken full av snø. :frown Sånn. Frustrasjon out.
|
|
|
 Kjenner ikke Kongsberg skisenter
|
Ivrig
|
Ivrig
Men dette synes jeg du bør ta opp med senteret, muligens med betre skilting og betre opplysningsskilt både oppe og nede. Dette høres jo ut til å nærmest "lokke" frem ulykker.
|
|
|
 Re: Er det mulig? Idioter i bakken.
|
Fersking
|
Fersking
Tja, forstår frustrasjonen din. Opplevd noe av det samme som deg i diverse andre skitrekk. Kjørt på "småunger" som sitter rett under heng osv. Men man må ta hensyn når det er mange i bakken, selv om det er sort løype. På slike dager er det bedre å cool`en litt, så slipper man å kjøre seg selv og andre ihjel.
|
|
|
 Hensyn og hensyn.
|
Entusiast
|
Entusiast
Man kan snu litt på akkurat det med hensyn.Folk med manglende ferdigheter kan holde seg i bakker som er ment for dem, for på den måten å vise hensyn til de som faktisk trenger den lille utfordringen det måtte være med en sort løype. Folk som sitter nedenfor henget fortjener Darwin Awards-nominasjoner(google), og foreldrene som ikke passer på ungene sine i bakken bør bøtelegges. Dette ble litt satt på spissen, men foreldrene er ansvarlige for opplæring av ungene sine om de først skal slippes ut i bakken. Da er det et poeng å lese alminnelige regler som er å finne overalt, og lære disse videre. Så irvin, jeg er helt enig med deg. Forøvrig kom jeg akkurat hjem fra Oppdal, hvor det ikke var så grusomt mange unger i hengene, men desto mer pulverschnee. Flott dag.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var i kongsberg lille nyttårsaften, og hadde samme problemet, bare motsatt..... Jeg og kompisen var oppe med guttungene (6 og 7 år). De er nå inne i 3 sesongen sin på ski, men er vel fortsatt ikke HELT kontrollerte. Vi holder oss derfor selvfølgelig i familiebakken (husker ikke hva den heter, den lengst til høyre sett fra toppen). Men var faen meg mye grisekjøring der fra folk som var definitivt flinke nok til å holde seg i de andre løypene. Ikke mye moro når du ser folk på brett eller ski komme i full fart og snitte en 7-åring som kan ha en tendens til å vingle frem og tilbake i løypa. Ikke noe imot at det er mye folk i løypene, men skal man kjøre fort MÅ man vel ikke gjøre det blandt småbarn??? Var forøvrig en bra dag i bakken, isete, men greit nok. Og småtassene kjører som bare det. Mest brukte ordet hele dagen: BREMS! BREEMS! BREEEEEEEMS DA FOR F.... "Ja men jeg gjør jo det!" Jaja :-D De fikk forøvrig også snowboard til jul, som vi prøvde i barnebakken på slutten av dagen, og det gikk kjempebra! Moro! Unger lærer så sykt fort... Og ja, etter som de blir større og skal stå for seg selv, skal vi nok lære de bakkevett slik at de oppfører seg riktig i bakken. Ellers blir det bank, og inndratt lørdagsgodt :wink
|
|
|
 Helt enig
|
Fersking
|
Fersking
Folk som sitter under hengene er det verste jeg vet,en av vennene mine hoppet over en jente på snowboard som satt rett under et heng.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Raymond: Kameratene mine og jeg liker å kjøre fort, derfor holder vi oss til svart løype for det meste. Dessverre er det litt for mange fedre som tar med barna sine over i svart løype. Løypa nest til venstre (sett fra bunnen og oppover) er svart og heter Eksperten. Kjempebra at du holder ungene i de litt mer familievennlige løypene. Verken du eller jeg vil at jeg skal kjøre ned ungen din. 
|
|
|
 Tja...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mulig jeg er litt vanskelig og sær nå, men... Jeg er sjøl fra Kongsberg og har en bøtte sesonger der... I de seinere åra har jeg inntrykk av at Kongsberg Skisenter mer og mer har blitt et familie/park senter. Og trur ikke det er langt fra sannheten. Og bakkene der er jo heller ikke spesielt hardcore, altså familievennelig. Ser jo på en middels god dag der så er det jo stapp fult av barnefamilier, og sånt blir det kaos av, over alt. Så om man er sugen på å kjøre hardt, da ville jeg nok valgt et helt annet sted. Jeg har f.eks. valgt Norefjell noen turer i år (da jeg ikke gidder kaoset i Kongsberg), lite folk og mye bedre bakker enn Kongsberg. Og mye bedre preparert... For ikke å snakke om lengdene og høydemeterene. Men, for å ikke virke helt vanskelig. Skjønner poenget ditt, irvin! Og det med at folk sitter under heng... Skulle vært lov å kjørt dem ned, uten å få konsekvenser (sett bort i fra det psykiske). Men det har seg nå en gang sånn at masse folk i et lite skisenter = KAOS i alle bakker, uansett vanskelighetsgrad... Og sånn vil det vel alltid være, uansett skilting. Med mindre man, som en sa her, begynner med bøtlegging.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å ha dette i bakhodet når man er ute blandt folk:Alle andre er idioter! Det funker bra for meg iallefall. Det styggeste jeg har sett var etter skicross-NM (NC?) i Trysil for noen år siden. Da var løypa under Liexspressen bestående av en god del større og mindre elementer, og i solveggen bak/under et av de større hoppene satt det noen "småjenter."Hun ene av dem mista lua si, og herren i høy hastighet fikk en ny. Heldigvis gikk det bra, men det var FÅ centimeter om å gjøre.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Captain Slow:Hva med å ha dette i bakhodet når man er ute blandt folk:Alle andre er idioter!Det funker bra for meg iallefall. Godt poeng! Tenker vel litt sånn sjøl også. Finnes mye rart med planker på beina uansett hvor man befinner seg. Og _mange_ tenker vel mer eller mindre kun på seg sjøl. Tragisk, for å si det sånn. Hva med å åpne et skisenter hvor man må gjennom en "ferdighetsprøve" for å få kjøre der? :-D
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
klart det er plagsomt for folk som vil kjøre onklig på ski! men alpinanleggene kunne jo satt opp skilt om IKKE SITT UNDER HENG osv...
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat *Thor:klart det er plagsomt for folk som vil kjøre onklig på ski! men alpinanleggene kunne jo satt opp skilt om IKKE SITT UNDER HENG osv... Det står vel faktisk i "skivettreglene" for alpinanlegg, gjør det ikke? At man ikke skal oppholde seg i uoversiktlige områder. Men hvor mange er det av de som kun tenker på seg sjøl som har lest det?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Se under punkt 6 :-) http://www.alpinanleggene.no/index.jsp?c=2439&exp=2439
|
|
|
 Enig!
|
Avhengig
|
Avhengig
Jeg forstår så sykt godt de som blir irritert/provosert over tullinger som sitter like under heng og hopp... Dette er totalt idioti, og jeg mener seriøst at det er totalt INNLYSENDE at man IKKE gjør sånt! Jeg mener, man stiller seg ikke midt i veibanen på en vei med 80-sone, i en skarp sving, uten refleks midt på pokkers høsten heller... Så hvorfor oppholde seg rett under et heng??? Er man ikke oppegående nok til å forstå dette uten at det står på spesifikke skilter (dog det virkelig burde være kjent gjennom alminnelige skivettregler, på lik linje med å ikke kjøre fortere enn at du til enhver tid kan stanse/svinge kontrollert unna; at den som kommer kjørende bakfra har "vikeplikt" for de som ligger foran, osv) Jeg er selv nybegynner på ski, men etter en del kjøring i Kvitfjell forrige sesong, så begynner teknikken å komme seg bra. Men selv som totalt fersk, så ville jeg aldri stanset og blitt stående/satt meg ned under et heng/ved et hopp. Hvis man derimot mener at å gjøre det er helt OK, vel, bli hjemme; spill sjakk!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ikke for å forsvare de som sitter under heng, men strengt tatt så har vel du like mye ansvar som kommer kjørende bakfra? Ellers er ikke Eksperten mye svart lenger og Kongsberg er og blir et familiesenter.
|
|
|
 Idioter og "hengarounds"
|
Medlem
|
Medlem
Jo,er enig at å "parkere"under heng er idioti/selvmord etc...men kjører man med full gass i løypenett så har man et ansvar selv å følge med.Det er kun under konkurranser at det er fri fart,så finn et annet anlegg som ikke har amatører som tukler med linja di i bakken.Prøv heller utenfor løypene der er det fri fart enda...
|
|
|
 Joda
|
Avhengig
|
Avhengig
Så klart, den som kjører har jo også ansvar for å kjøre kontrollert (at man kan stoppe eller gjøre unnamanøvere hvis det blir nødvendig) Men jeg vil virkelig si at det er klovene som med vilje holder seg rett under et bratt heng eller under hopp som er skyldige uansett. (Unntak er jo hvis man faller eller sklir ved et uhell) En som kommer i fart, selv moderat fart, skal ikke holdes ansvarlig hvis han kolliderer fordi en gjøk ikke klarer å bruke hodet, slik jeg ser det. Skipatruljene i de ulike anleggene burde gi folk temmelig streng beskjed hvis de observerer "hang arounds" i heng og foran hopp. Slik andre har vært inne på her, er nok varselskilt med info om bøtelegging en metode som vil fungere, evt. inndragelse av heiskort!
|
|
|
 Men
|
Ivrig
|
Ivrig
Vi som ønsker fart må nok lære oss å velge bakker med oversikt til sidene, og, det verste, velge bakker med små oversiktlige kuler. Det er jo en kombinasjon av fart og hopp som virkelig får blodpumpa til å gå :grin Vi må tross alt være ansvarsbeviste og være klar over at ikke alle forstår dette med ønsket om stor fart. Men her mener jeg skianleggene kan gjøre mye med enda betre informasjon. Kravene Securitas setter bør være et absolutt minimum, men har opplevd at de også tar litt for lett på kravene. Skianlegg som virkelig bryr seg bør overgå Securitas sine krav mht skilting og opplysning.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg håper virkelig du mener Veritas?
|
|
|
 He he
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat irvin:Jeg håper virkelig du mener Veritas? Jeg håper virkelig også det. Skjønt, slik Securitas tar seg av enkelte salattyver i hovedstaden, så er det mulig at fartsglade alpinister ville blitt skremt fra å bryte regler hvis det var Securitas som stod for håndhevingen av disse... Jeg mener, det er kjipt å havne med trynet ned i snøen, halvkvalt i mageleie mens 4-5 macho vektere (les gjerne Politihøyskole-rejects) holder deg nede fordi du løftet opp sikkerhetsbommen på stolheisen 4 sek. for tidlig. :grin
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
har også erfart dette i kongsberg.. men er jo også noe dårlig skilting der da, men det er ingen unskyldning.. dette er jo noe skisentret må gjøre noe med!
|
|
|
 Jaya,
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..og bakkene i Hemsedal er værre. Med så mye bussturisme som det er deroppe nå ,tør jeg ikke kjøre bakkene lengre. Drita svensker,(unnskyld),og villmanns-kjøring over en lav sko,i tilegg til pappaer eller mammaer som lærer poden å kjøre ski er over det hele. Hadde en tur i svartløypa på fredag,det endte med at en kompis fikk en snowboarder i ryggen,som bare dro ut av skauen uten forvarsel. Pissa blod og ble kjørt rett til Hønefoss med KOPTER. ...det skulle vært et slags "greencard" eller no for å få lov å bevege seg ut av den grønne løypa eller barnetraseene,spør du meg.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Alle har betalt for å kunne bruke hele anlegget, men jeg er enig, folk må ta til vettet og heller kjøre der de kan få noe ut av kjøringen. Var i Trysil sist helg, var i heisen 0855 og trøkka, fikk to flotte turer i Høgegga, dro opp mot toppen av hovedheisen(den man begynner med fra senteret), prata med en kompis, dro ned mot Høgegga igjen. Da fikk jeg se det mest demotiverende jeg vet; folk som ploger i transporten ned mot Høgegga. Da vet man at det blir bråbremsing, banning, store hauger og i det hele tatt. Takke meg til Kvitfjell, der er det så godt som aldri folk i utforløypa nedenfor stolheisen som tar deg til toppen. Jeg er også enig i at Kongsberg er ett familieanlegg, der kan man ikke vente annet. Dessverre.
|
|
|
 He-he;-) Veritas så klart
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke vært helt klår i hodet her :grin Selvsagt mente jeg Veritas :cool Det kan man forsåvidt se av tråden "Lage tau trekk". Beklager, jeg så det ikke før nå siden tråden har vært borte en tid.
|
|
|
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Men det var unektelig et fint innlegg av "tb77" :wink
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er dessverre det man må regne med i anlegg som ligger nær Oslo. Jeg og en kompis var i Kongsberg forrige søndag, strålende vær og godt preparerte bakker selv om det kanskje var _litt_ mykt. Vi er innstilte på at moroa er over når hordene setter inn, så på dagstur til småanleggene rundt Oslo har vi alltid følgende slagplan:- Stå og banke på heisporten 5 minutt før de åpner- Kjøre storslalåmski tidlig om morgenen- Når det begynner å fylle seg opp med folk bytter vi til slalåmski (like gøy, mindre fart)- Når det virkelig har blitt fullt drar vi hjem, gjerne i ett-halvto-tiden. Jeg husker også en episode fra da jeg kjørte en del skipatrulje i et lite lokalanlegg, og kom over et par stykker som lå/satt rett under en hengkant. Det var ganske tydelig at nærkontakten med snøen hadde vært høyst ufrivillig, men noen skader var det ikke snakk om. Jeg ba de om å flytte seg MED EN GANG, men de "skulle bare" og hadde det ikke så travelt. Akkurat da kom det en kar i godt driv over hengkanten og snitta skuldra til han ene med skia. Da fikk de jaggu opp farta...
|
|
|
 Uansett
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hva dere mener og synes. det er dere, som kommer bakfra, og som kjører fortere enn vedkommende man tar igjen som har ansvaret.Sutring, som jeg oppfatter dette som, hjelper ikke alikevel.Hadde dere trukket på skulderne og sagt "jævla dust asså, å sitte under hengkanten så jeg ikke ser'n!" etter å ha pløyd igjennom en fem åring?Stålkanter er skarpe, og skiene er spisse. de gjør ubotelig skade på en person. Du har ansvaret, ikke foreldrene, skiatruljen, Veritas eller 5 åringen!
|
|
|
 Helt enig
|
Ivrig
|
Ivrig
Som jeg skrev tidligere: "Vi som ønsker fart må nok lære oss å velge bakker med oversikt til sidene, og, det verste, velge bakker med små oversiktlige kuler." Men; det skjer stadig, og vil nok fortsatt gjøre det, at det blir kjørt fort i uoversiktlge deler av løyper. Jeg tror sjansene for ulykker vil minke ved at man "tar tak i begge ender". Den som kjøre fort har alt ansvar! Ved rask kjøring i uoversiktlig løype skal det være vakthold! Et lite men; er at det vil ikke skade at skianlegg informerer meget godt om denne problemstillingen.
|
|
|
 En del
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..av problemet er at vi som har kjørt i mange år har lagt oss til en sunn kultur med skivettreglene som basis. Det som har skjedd de siste årene er at mange fler ,og veldig mye forskjellige folk også er å finne i bakken og i terrenget rundt bakkene,som ikke har denne kulturen. I tillegg har nytt utsyr som overdrevent innsvingte ski og skredsøkere gjort det lett å hoppe over endel år i erfaring,eller ta snarveier om du vil,både når det gjelder teknikk, og for eksempel skredanalyse. Det er på den lange veien du trenes i den skivettkulturen jeg snakker om ,synes jeg.Den er det mange som hopper over nå. Litt klønete skrevet kanskje,håper noen skjønner hva jeg mener.
|
|
|
 En del
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..av problemet er at vi som har kjørt i mange år har lagt oss til en sunn kultur med skivettreglene som basis. Det som har skjedd de siste årene er at mange fler ,og veldig mye forskjellige folk også er å finne i bakken og i terrenget rundt bakkene,som ikke har denne kulturen. I tillegg har nytt utsyr som overdrevent innsvingte ski og skredsøkere gjort det lett å hoppe over endel år i erfaring,eller ta snarveier om du vil,både når det gjelder teknikk, og for eksempel skredanalyse. Det er på den lange veien du trenes i den skivettkulturen jeg snakker om ,synes jeg.Den er det mange som hopper over nå. Litt klønete skrevet kanskje,håper noen skjønner hva jeg mener.
|
|
|
|
|
|
 når jeg var liten Kid.
|
Fersking
|
Fersking
Da jeg var liten faen på 4 og stod på planker som var en snau meter, visste jeg helt villt godt hvor jeg ikke skulle sette meg ned (takker muttern for det). At folket i dagens anlegg gir totalt faen i skivettreglene (som jeg memoriserte som liten, etterson det ikke var annet å ta seg til i heiskø) bør være en risiko de må ta på egne skuldre. Jeg husker fortsatt et punkt som pressisere at dersom du skal sette deg ned i en bakke, skal det være synlig og heeeelt i utkanten/siden av bakken.Jeg har alltid ment og mener fortsatt at hvis man er dum nok til å sette seg under et heng, i en løype hvor høy fart er mye brukt, må man motta og godta en eventuell kreasjon av nytt rasshøl, ved hjelp av en annens skitupp.Det største problemet ligger dog ikke hos familiene som overraskende nok kjører med poden i bånd (som en hund, disse styrer jeg langt unna og viser ekstrem forsiktighet rundt. Heller ligger problemet hos de superhippe tenåringene som sitter og "chillern tært fett" rett under et heng. Så her kommer følgede advarsel til sistnevnte; setter du deg uoversiktelig til, i en svart løype skal du ikke se bortifra at du kan komme til å møte meg (eller en likemann), og gjør du det, kan du også regne med at jeg er ute av syne og bortevekk før du rekker å si "sesam stasjon".
|
|
|
 Hldninger
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis det er holdningen din bythos, at du renner dem i senk og stikker, så er det mener jeg du bør bannlyses fra alle skianlegg i hele Norge.Hva hvis noen har ramlet, og ligger akkurat under henget, der dine nyslipte kanter kommer til å treffe underlaget i et sykt skjær?Eller hva hvis du ramler, for det hender vel? Grisekjør, for all del, fart er gøy, men sørg for at det er absolutt INGEN mulighet for at andre kan ta skade av ditt moment.
|
|
|
 Eh??
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Knuffe:Hvis det er holdningen din bythos, at du renner dem i senk og stikker, så er det mener jeg du bør bannlyses fra alle skianlegg i hele Norge.Hva hvis noen har ramlet, og ligger akkurat under henget, der dine nyslipte kanter kommer til å treffe underlaget i et sykt skjær?Eller hva hvis du ramler, for det hender vel?Grisekjør, for all del, fart er gøy, men sørg for at det er absolutt INGEN mulighet for at andre kan ta skade av ditt moment. Kanskje du skulle lese Bythos' sitt innlegg en gang til, Knuffe (evt. det antall ganger som skal til før du skjønner poenget hans...???) Han snakker ikke om de som faller ved et uhell i et heng. Han snakker om rævhuer som SITTER under henget og lax'ern fordi det er kult! Det er SLIKE idioter som bør bannlyses fra skianlegg...ikke de som ikke kan fordra at idiotene er der, og oppfører seg totalt idiotisk! Jeg vil ikke synes et sekund synd på en tulling som blir påkjørt fordi han FRIVILLIG oppholder seg under et uoversiktlig, bratt heng! Jeg vil håpe at kjøreren som kommer i fart, og er helt USKYLDIG, kommer seg unna uten skade... ...og hvis det som må til for at idioter skal lære, så håper jeg skituppene lager et så stort krater i rumpestumpen på den som forårsaker ulykken at når noen roper, så tar det 10 sekunder før ekkoet kommer tilbake! Klar tale! Ikke politisk korrekt, nei, but I really don't give a shit!
|
|
|
 Da har jeg...
|
Medlem
|
Medlem
..en go idè! La oss alle gjøre som meg, nemmlig å gi alle de som sitter og slapper av under et heng en skikkelig kalddusj! Hver gang jeg ser noen som sitter å henger under ett heng, skrenser jeg rett bak dem og gir de en bølge av kald snø. Kjempegøy 
|
|
|
 Hehehehe
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Erik Bye:..en go idè! La oss alle gjøre som meg, nemmlig å gi alle de som sitter og slapper av under et heng en skikkelig kalddusj! Hver gang jeg ser noen som sitter å henger under ett heng, skrenser jeg rett bak dem og gir de en bølge av kald snø. Kjempegøy Mark Frank Montoya illustrerer dette temmelig bra i sin part i Optimistic. Hehe.
|
|
|
 Dra på over hengkanter
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De fleste som har stått mye på ski, liker vel å dra på litt over hengkanter og få litt luft under skia. På den annen side er det vel ingen som har lyst til å kveste andre som måtte befinne seg rett under hengkanten, samme hvor idiotisk det måtte være at de er akkurat der. Er man flere kamerater som kjører sammen kan vel en av dere kjøre først ned til hengkanten, stille seg opp der og gi signal til de om kommer etter om det er klart eller ikke? Man kjører jo en del turer i løpet av en formiddag, og å "ofre" seg som vaktpost innimellom må vel være bedre enn å risikere å kjøre ned noen?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Gøy å se at tråden har eskalert.Det er vel absolutt ingen som har lyst til å kjøre på noen. Den som kommer bakfra har naturligvis ansvaret... Det er bare så synd at man ikke kan utfolde seg fritt. Har man holdt på å kjøre på en person på tur ned så legger det litt restriksjoner på neste tur ned samme trasèen. Jeg liker å kjøre rett ned så fort som fjøla kan bære meg. Kongsberg er nok best (og tryggest) fra 08:59 til ca 11:26. Det blir "aldri" bratt nok eller for høy hastighet, men ryktene skal ha det til at Olympialøypen i Kvitfjell er tingen. :twistedEksperten i Trysil er også fin så lenge sikten er god.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
mange steder står det at man kjører på egen ansvar. da er det uansvarlig av foreldre å senda så kidsa sine ned der, de burde ta hintet når det står skilt med store bokstaver. kan heller ikke la kidsa sitte under å bak hopp. treffer noen dem er det kveld!!! men de/vi som kjører hardt burde også ta litt hensyn. det kommer altid til å væra mye folk ute. om man vil at det skal væra lite folk i bakkene burda man dra dit i dritt vær. :grin
|
|
|
 Think you little about Franzi
|
Fersking
|
Fersking
Pointet med et skisenter er at alle skal ha det knallers, uansett alder og ferdighet. Alle må få lov til å tste grenser og begi seg ut på ting de syns er skumle og egentlig ikke takler. Det er dette vi vokser på. Svart løype er ikke for de som er kvasse. Svart løype er en bratt bakke, og hvordan folk kommer seg ned, i sele, plogende eller i hockey er opp til en selv. Når vi gunner ned de svarte løypene kan vi som har stållkontroll også tenke hvor det kan oppstå farer og unngå blindspots. Det at mange står under heng er noe f... dritt, men dette er som regel unger og vestkantfruer, de kan jo ikke noe for at de ikke tenker lenger.
|
|
|
 hadde tenkt til å nevne snøspruten, men så den var foreslått
|
Entusiast
|
Entusiast
dette gamle trikset er perfekt for situasjonen, gjerne med en liten, (og kanskje småsur) kommentar om hvorfor vedkommende sitter med nakken full av snø. den funker, fordi du måtte jo bråbremse når han sitter så dust til og fordi han kanskje ikke synes det var noe hyggelig i denne delen av bakken og drar til en heis som passer ferdighets og kunnskapsnivået bedre. den er også ypperlig p parken mot de som står på kulen, da kan du gi hoppet en liten refresh for spor og slush samtidig som spruten får en fin flytur på vei ned i danskens nakke, til glede for dine kompisser som snat får hoppe på ett hopp uten spor på hoppkanten og idiot på kulen.
|
|
|
|
|