Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kan man stole på Skiinfo
#53621 18/02/2008 12:53 PM
hellem Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ramla innom førerapporten på Skiinfo for Narvik. Der står det at 3 av 13 nedfarter er åpne, til tross for dette står det forhold "Meget bra". Definisjonen av meget bra er at "Alle nedfartene skal være nypreparerte"... Kanskje jeg som er pirken, men slik jeg velger å tolke det så kan jo ikke forholdene være "meget bra" når bare 3 av 13 bakker er åpne pga lite snø, og det i tillegg barne og familiebakkene...

Hvem?
hellem #53622 18/02/2008 1:33 PM
Entusiast
Entusiast

Tror vel problemet ikke ligger hos skiinfo som sådann, men det er jo en svakhet at systemet hviler utelukkende på anleggenes egenrapportering av forholdene. Tror vel kanskje de kan mistenkes for å ha en viss økonomisk interesse av å fremstille forholdene som bedre enn de er :wink

Har selv erfart mange ganger at min og skiinfos vurdering av forholdene har vært tildels sterkt avvikende.

Sånn sett får vi jo håpe at fri-flyts kjentmannsrapporter kommer opp og går på et bra nivå så man har et alternativ å sammenlikne med

Ganske irriterende
hellem #53623 18/02/2008 4:35 PM
Medlem
Medlem

Skjønner egentlig ikke at jeg gidder å sjekke skiinfo.no før jeg skal noe sted. Tror ikke det har stemt en eneste gang. Men som sagt ikke skiinfo sin skyld. Når jeg står mellom flere alternativer, etter å ha sjekket yr.no og skiinfo flere ganger i timen, har det skjedd at jeg har ringt en bensinstasjon, hotell ev skianlegget bare for å bekrefte at det har kommet noe cm eller at det ikke regner. Opplevd at skianleggene sier noe helt annet en de har oppgitt til skiinfo. Kanskje det er verre å juge for potensielle kunder over telefon?Uansett, føre og snø dybder skulle vært bedre standardisert. Slik at de ikke bare kan måle snødybde i den største fonna på utsiden heisbua.

Vet ikke hvor mange ganger gjennom tidene jeg har vært supergira etter å ha sjekka skiinfo, stått opp altfor tidlig, kjørt i mange timer for å bli skuffa.Men lærer aldri. Så skjønner jo at de skriver hva som helst for å få mest mulig i kassa, sånne som meg dukker jo alltid opp.

Så la oss håpe FF sitt eget system blir bra.

Enig enig
hellem #53624 18/02/2008 5:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helt enig her. Har også opplevd og være på et skisted og det har snødd over halvmeteren uten at de har rapportert det inn.

Om du har mulighet å reise flere steder, følg med på yr.no om de melder snø noested, begynn å sjekk tidlig i uka, så venter du lengst mulig til der det er meldt mest snø. Funker gjerne bra. Du kommer dit også mens det snør, ikke etter det har snødd og det er oppkjørt.

Fri Flyts førerapport
hellem #53625 19/02/2008 9:55 AM
Fersking
Fersking

Fri Flyt har som mål å lage en brukerstyrt og helt uavhengig førerapport. Alle kan bidra til at denne blir bra og et reelt alternativ til informasjonen som legges ut på skiinfo ved selv å legge ut gjesterapporter etter du har vært i anlegget eller tipse Fri Flyts redaksjon om flere kjentmenn fra de ulike anleggene. Nå premierer vi hver uke beste gjesterapport med et års abonnement på bladet.

Trygve, Fri Flyt

Re: Kan man stole på Skiinfo
hellem #53626 19/02/2008 8:43 PM
Entusiast
Entusiast

hehe, neste gang du skal til Narvik, kan du høre med meg. bor 60 meter fra bakken, så om jeg ikke har vært på brett akkurat den dagen, kan jeg alltids stikke bort og ta meg en tur eller to:wink

Skiinfo er totalt upålitelig. Det er ikke 13 heiser i fjellet her, og de som skriver det, må være fjerne. Sjekk kjentmannsrapporten jeg skrev i går.

Forøvrig kan det godt være strålende føre selv om ikke så mange bakker er åpne. Gårsdagen var bevis nok for meg. Masse pudder, og store smil.

hellem #53627 19/02/2008 9:03 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg er ikke så mobil at jeg benytter Skiinfo i særlig grad. Men jeg synes det er veldig viktig at dere tar opp dette. Selv ville jeg nok sett på Skiinfo ved en aktuell tur. Takk for innspill og erfaringer!

yr.no
hellem #53628 26/02/2008 3:28 PM
Entusiast
Entusiast

yr.no stemmer nesten alltid:)

hellem #53629 27/02/2008 4:04 PM
Entusiast
Entusiast

har aldri stolt på snødybder, for lett å jukse og fuske der, med å måle steder med mye vindtransport ol. eller har jeg alltid stolt på iforhold til hvilk heiser som er oppe og det burde jo fotrelle litt om det er noe snø. man må selvfolgelig huske at 1/3 av heisene er barneheiser elle ubrukelige familieheiser.

yr.no kan si noe om hvordan været blir, men sier vel ingenting om hvor mye det har snødd eller hvor mye snø som ligger?

St.anton
hellem #53630 27/02/2008 4:35 PM
Medlem
Medlem

Var i St.anton forrige uke, og da sto det på skiinfo at det var 2,75, og pudder. Stemte ikke i det hele tatt. Maks en meter, og lang gå tur/lokalkjent for å finne noe pudder.

Snødybder
hellem #53631 27/02/2008 4:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Booun: Snødybder kan være en målestokk, men å stole blindt på disse er vel kanskje dumt. Jeg mener det viktige er å bruke forskjellige elementer som snøen som har falt, værvarsel frem i tid, webkamera osv. for å få et bilde. Yr.no har et veldig fint meteogram som visuellt fir et godt inntrykk av været fremover, men for meg som er skikjører så er det viktig hvor mye snø som kommer. Ikke bare at det kommer snø. Forskjell på 5 cm og 25 cm smile Antall heiser er ikke så dum målestokk nei. Skianleggene kjører jo kun heiser til bakker de mener det er nok snø i..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå