Jeg er enig med deg i at beste reparasjonsmateriale for sår som ikke går gjennom sålen er p-tex, derimot ikke enig i avkjøling før neste lag. Den varme p-tex massen trekker seg jo sammen i en enda mer samlet prosess ved avkjøling samtidig.
Ref "jeg har vanskligheter med å forså hvordan du underbygger at kravet til reprasjonens styrke er større ved en frikjøringsski kontra en racingski": Jeg har lang erfaring med selv å kjøre mest i preparert bakke, samtidig som jeg har to sønner der kjøring utenom preppet bakke er meget stor. Ved reparasjon av egne ski merker jeg veldig liten slitasje på p-tex reparasjoner, derimot opplever jeg at p-tex reparasjon av freerideski er verre. Dette har muligens sammenheng med at underlaget ved freeride ikke alltid er kun snø. Ikke til å unngå at man da ofte kommer ned på underlaget under snøen.
Forskjellen på å tappe/lime i forhold til bruk av epoxy har jeg følgende mening: Bruk av epoxy er mye enklere. Tappe/lime er en mer arbeidskrevende og pirkete operasjon (kanskje mest aktuelt når skiene skal slipes etterpå uansett. NB: Ikke legg stor vekt på denne setningen i parantes!). Tappe/lime er den beste løsningen dersom man har tid, materiale (og ev økonomi). Men; jeg mener dette med dårlig smørningsopptak med epoxy (antagelig 0) har veldig liten betydning dersom skaden på skisålen ligger i området ca 1 promille.