Når det gjelder å la p-texen tørke/avkjøle seg før neste lag er dette fordi p-tex trekker seg sammen(les:synker) i sålen når det blir kaldt/stivner. Jeg mener, etter egen erfaring, at det beste resultatet oppnås ved denne metoden.
Jeg er også av den oppfatning a p-tex er den reprasjonsmetoden som blir mest mulig lik ordinær såle. Samtidig tror jeg det endelige resultatet i større grad avhenger av sårets utforming, sålens tillstand og forarbeid, enn hva en putter oppi. Jeg har selv gode erfaringer med p-tex og har ikke opplevd at dette forsvinner fra sålen.
Jeg er forøvrig helt enig med deg når det gjelder formålet med å reparere større sår, at dette først og fremst skal hinde vann å trenge inn i skien.
Ref. Animal; "En racingski som kun benyttes i preparert bakke er mye enklere å reparere da det her står mest om glid og ikke styrke. En ski som benyttes utenom løyper utsettes for større krav til styrke og dette med glid på små områder av sålen har liten betydning. "
Jeg er helt enig med deg at kravene til skiens glid er ulik for ulike ski og at dette er underordnet dersom målet er å reparere skiens såle ved større sår. Men jeg har vanskligheter med å forså hvordan du underbygger at kravet til reprasjonens styrke er større ved en frikjøringsski kontra en racingski.
Når det gjelder bruk av epoxy skal jeg overlate dette til andre, da jeg ikke har prøvd dette. Likevel har jeg mer tro på p-tex som reprasjonsmetode ved mindre riper da dette er likere den ordinære såle.
Forøvrig er jeg vel enig din tidligere nevnte konklusjon. Med unntak av at jeg ville foretrukket å tappe/lime inn ny såle, fremfor epoxy, ved større sår.