Vi snakker vel her om å fylle riper i sålen? Til dette formålet vil p-tex helt klart være best. hvordan det smeltes inn er av mindre betydning, det som er viktig er at såret er rent i forkant. Jeg er ikke enig at p-tex alltid slites av igjen. Min erfaring tilsier at dette fungerer svært bra på mindre riper og små sår. og at det blir tilnærmet lik ordinær såle.Jeg vil imidlertid tro at sålens alder (les:mykhet/ferskhet) har noe å si for sluttresultatet ?
Når det gjelder større sår vil det være behov for helt annen type arbeid. Tapping av eksisterende såle og ny såle må limes inn. Men å gjøre dette ved mindre riper vil være det samme som å skyte småspurv med kanon.
Bruken av epoxy som fylmasse ved sår i sålen stiller jeg meg i større grad tvilene til. Det er klart at såret blir tett og at dette dermed hindrer vann å trenge inn i sålen. Men slik epoxy vil aldri ha de samme egenskapene som sålematerialet mtp. voksopptak og struktur.
Swix epoxy er ikke lenger for salg, meg bekjent, jeg har heller aldri vært bort i dette, så her må noen andre ta over.