Med et stort sår som går helt ned i kjernen er det beste å sette i en bit ny såle. Da må du skjære/stanse ut slik at du får et rent sår en firkant rundt såret og skjære til en ny bit såle som passer. Denne limer du nedi med epoxy (tokomponent) og setter en klemme på over natta. når det har tørka må du pusse ned så det blir plant med resten av sålen. Jeg har brukt fint sandpapir men fil er kanskje bedre?. Det beste er såklart en steinsliping. Ptex sitter ikke rett på kjerna, og epoxy er ikke såle.Ny såle kan du ta av ei gammal utkjørt ski og pusse av evt limrester. Det er jo et skikkelig pirkearbeid og det er derfor dyrt å få gjort på skiverksted, rett og slett pga tidsbruken (der har de jo såklart speller ny såle og steinslip).Dette er hvertfall slik jeg har fått det forklart av "skimekanikere" og gjort det sjøl på mine egne ski med svært godt resultat etter steinsliping.
Går ikke ripa ned i kjernen bruker du ptex. Brenning og limpistol til hobbybruk funker dårlig. Det beste er vel å bruke en skikkelig limpistol men det funker sikkert med gassbrenner og jern også. For at ptexen skal sitte bør skia være skikkelig varm. Etterpå er min erfaring at man bør pusse/file her også når man skal planere det.
Men dette burde da du som jobber i sportsbutikk visst knut