Økningen av dieselavgiften er jo et forsøkt på å få oss nordmenn til å endre atferd. Altså; bruk av mindre dieselbiler og KJØP ELBIL!!! Og dette er jo i og for seg fornuftig, hadde virkelig de inntektene Norge får pga disse avgiftene gått til det de skulle. Men hva går egentlig pengene til? Jo, rikmannsgalskapen vår! Det ser ut som om Norges motto er at "mye vil ha mer". Det er jo greit å kunne tjene noen ekstra kroner. Slik at vi kan gi litt mer penger til barn i Afrika, betale "lønn" til våre noen-og-tre-hundre-tusen uførepensjonister og bygge en finfin opera. Hadde Norge klart å bruke drivstoffavgifter og veiavgifter til det de BURDE ha blitt brukt til, nemlig veibygging- og opprusting, hadde vi hatt lavere utslipp av klimagasser fra bilparken og færre dødsulykker på veiene.
Misforstå meg rett i innlegget; jeg er sosialist og mener SÅKLART at Norge skal gi penger til barn i u-land. Og jeg er såpass kulturell at jeg vil ha opera også. Men finansieringen av dette bør ikke skje med diesel- og veiavgiften! Og med tanke på at signalene fra regjeringen hele veien har vært at dieselavgiften IKKE skulle økes, er det uforutsigbart å være bileier...!