Klatre/buldre bekledning
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hva er den ultimate bekledningen for klatring og buldring, inne/ute? Noen spesielle merker som anbefales?Fordeler med løstsittende/tettsittende bekledning osv.
|
|
|
 re
|
Fersking
|
Fersking
kommer igrunn litt an på temperaturen. antar at du ikkje er ein styggværsklatrar. viss det er buldring du skal, er det igrunn ikkje nøre med kva du du har på. eg buldrar ofte med gamle jeans. foretrekker likvel ein litt laus og lang shorts. alternativt kort laus bukse. det viktigaste er at dei nødvendige rørslene ikkje blir hindra/hemma og at det du har på er behagelig.
|
|
|
 mote
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det mest fornuftige er nok å følge rådet over her. Det er et stort motemiljø innen mange buldremiljøer. Mange klesmerker har faktisk egne buldrekolleksjoner, noe som er litt latterlig, siden det egentlig er mote/fritidsklær de lager. Det mest fuksjonelle vil nok egentlig være tights, men det ser kjipt ut (synes noen), derfor velges løse klær som ikke hemmer bevegeligheten. Pass bare på at du ikke havner i altfor-store-sæggeklær-grøften, for det er jo noe allle synes ser kjiiipt ut!
|
|
|
 takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jepp, må si meg enig i dette...Men hvem som har egne buldrekolleksjoner da?Har Bulabuksene de egenskapene som gjør den funksjonell?Kanskje ikke så kule men... 
|
|
|
 tights
|
Entusiast
|
Entusiast
tights er det eneste som gjelder. Rosa, knelange toite tights. Gjerne litt hullete og jævlig. creds fra alle da.
|
|
|
 Bula :-P
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror bula bukksene er litt for lang i beinene.. Min egen klatrebukse er en fjellrev bukse som stopper rett under knee. derfor slipper jeg å noengang oppleve at jeg trakker på bukkse beinet når jeg setter foren ned på en list eller lignene. Og unngå disse Prada buksene og lignene.. bling bling hører ikke hjemme på craget. det er min mening.
|
|
|
|
|
|
 Tierra
|
Entusiast
|
Entusiast
Svenske Tierra har noen gode løsninger....Har en tidligere utgaven av Chalten, ikke det at jeg bruker den til klatring, men den sitter veldig bra, (vistnok "semitight") og du beveger deg bra i den.Den blir en mellomting mellom jakke og fleece, og stoffet er holdbart som få.De kjører også noen N2S løsninger som jeg også vil tro funker bra. www.tierra.se
|
|
|
 klatrekler
|
Medlem
|
Medlem
jeg er en som har klatret en stund og selv mener jeg at det viktigeste er å ha på kler som e goe å bevega seg i men di må hell ikke være forr store og vie. der jeg klatrer er d en som klatrer i olabukse, greit nokk mener jeg viss den er behagelig og ikke stram. jeg klatrer i en tynn syntetisk langbukse og t.shorte. nårr jeg klatrer ute så tenjer jeg litt mer sikkerhet og tar på en bukse som er tykkere i stoffet og langarmet genser fordi; er man ute så er det lettere å dette å skrape seg opp. å skrape seg opp skjer ofte på klatring på led med slash.
|
|
|
 prada...?
|
Fersking
|
Fersking
Det viktigste blir som nevnt over plagg som ikke hemmer bevegeligheten din, og helst benklær som ikke hindrer deg i å se hvor du plasserer tåa. Bulabukser etc er ikke særlig egnet, ikke pga lengde, men fordi bevegeligheten i skrittet er temmelig dårlig. Ikke noe problem for deg som er stiv som en stokk, men for oss andre.Og Pinch: Prada, lager de virkelig klatrebukser? Dette er en spennende nyhet. Om du mente prana, og i tillegg kalte dette blingbling, er jeg litt forvirret. En god prana bukse/knicker/short har de egenskapene spes buldreklær skal ha. God bevegelighet, diamantlapp i skrittet etc. Fjellreven er forsåvidt heller ikke spes mye billigere enn prana, og har elendige snitt for andre enn fete svenske jegere.Til mer seriøst klatrebruk på led/flere lengder er det greit med en god, lett fjellbukse med litt stretch, f.eks mammut courmayur.
|
|
|
 Bevegelighet..
|
Fersking
|
Fersking
i buksene er alfa og omega.. Bulabuksene er egentlig en "fake-kopi" av Think-Pink-buksene, som er laget for klatring. Bulabuksene er bare laget for utseendet. Thinkpinkbuksene har iallefall en innsydd ekstra kile mellom beina, så det er ingen bevegelseshemming der.. Også har de knyting nederst. Ellers buldrer jeg i en gammel t-skjorte.. Hva som helst egentlig, bare du har fri bevegelighet, og klærne tåler litt mer en findressen.. 
|
|
|
 prada...? v.2
|
Entusiast
|
Entusiast
Vel, det med prada var en kødd, forde som ikke tok den. prana er et bra alternativ til klatrebukser. Prada greiene kommer fra å ha observert en og annen som klatrer i helle vårkoleksjonen til Burberry og Prada ut på skøyen :-P Som nevnt, beste er en buks som er comfy, som ikke hindrer bevegelsen, og som ikke er i veien for synet ned til tærene. (og ja, brukte bulla som et eksempel for hvordan det IKKE skal være, for de som leser innlegget i stede for å skumlese) Synnes det er litt snodig av oyster å utalle seg om min klatrebukse?? tviler på du verken har sett den eller prøvd den. Driver å selger fjell og klatreutstyr på "fritiden" og har derfor prøvd meg fram til den som passer meg best.
|
|
|
 pinch, da...
|
Fersking
|
Fersking
mente selvfølgelig ikke å rakke ned på buksa di, men bare å påpeke at fjellrevenhylla ikke er det første du peker på når noen kommer og spør etter klatrebekledning. Ingen grunn til å bli lei seg...
|
|
|
|
|
|
 klær
|
Fersking
|
Fersking
prana sine bukser er bra. de er slitesterke og behagelige. bare pass på knappen. på noen av buksene er knappen litt dårlig og den åpner seg hele tiden. synes bukser eller lange shorts er best. knærne mine ser iallefall ikke ut etter klatring og buldring i shorts(noe upresist beinarbeid kanskje...). sjekk prana er tipset mitt.
|
|
|
 knappn på bokså.....
|
Medlem
|
Medlem
hehe, før hadde eg ei go'e klatreboksa, huske isje ka ann hette:( kjempebra og slitesterk MN knapp'n jekk heila tio åpp, isje så kjekt heila d nai........
|
|
|
 knappn på bokså.....
|
Medlem
|
Medlem
hehe, før hadde eg ei go'e klatreboksa, huske isje ka ann hette:( kjempebra og slitesterk MN knapp'n jekk heila tio åpp, isje så kjekt heila d nai........
|
|
|
 Prana og webshops
|
Fersking
|
Fersking
Noen webshoper som selger Prana her til lands? ute.no har vel på butikken, men webshopen deres er vel forholdsvis begrenset foreløpig. Har endel t-shirts og gensre fra Prana, veldig behagelige klær egentlig, og kunne gjerne tenkt meg å spe på med noen bukser osv.
|
|
|
 Hmmm..
|
Medlem
|
Medlem
Skjønner meg ikke helt på denne diskusjonen jeg. Det finnes masse forskjellige klær og klesmerker som det går an å klatre i. Det må være opp til hver enkelt å finne sin stil?...og det verste jeg vet er folk som disser bare for å disse. Poenget er vel bare å komme seg ut, uansett om du har den gamle t-skjorta di på, eller kjører mer "bling-bling" stil.Det er nok av sære folk i klatremiljøet..lenge leve toleranse! Selv kjører jeg bukse fra H&M, og tilogmed (når jeg føler meg litt gærn) noen ganger tights....oi oi
|
|
|
 ang. Prana
|
Fersking
|
Fersking
Sorry - berre må...http://www.steepstone.com/diskusjon/diskusjonvis.asp?opprinnelse=95372
|
|
|
|
|
|
 Hehe
|
Fersking
|
Fersking
Haha... Jau, Prana sikter vel seg inn litt mot yogamarkedet også ja, er vel naturlig mtp navnet. Men mitt forhold til merket er hvertfall ingenting annet enn at jeg ble overtalt til å kjøpe noen t-skjorter og et par gensre av en fyr for noen år siden, og de har jeg vært godt fornøyd med... Kanskje jeg burde kutte ut hvis en signaliserer at en er så voldsomt til klatreentusiast hvis en går med dem, jeg er jo forholdsvis nybegynner foreløpig  Dette blir nesten som noe lignende jeg har vært borti innen kampsport, endel folk som tar en eller to treninger på shootfightingtrening, hvorpå de dresser seg opp fra topp til tå med bad boy-klær osv.
|
|
|
|
|