RAS, gjør oss en tjeneste og dropp matten er du snill... Det er ikke et beskrivende regnestykke å dele prisen på et OL-anlegg på antall innbyggere i Tromsø kommune.
Et poeng er jeg helt enig i: grunnlaget for videre bruk er ekstremt tvilsomt! Uten tvil... Et anlegg av OL-kaliber finnes det ikke nok folk til å bruke eller vilje og penger til å vedlikeholde!
Men det som du nesten bare må akseptere er at prislappen på hver innbygger i disktriktet ER mye høyere enn hva den er i store sentra! Det er ikke urettferdig at det koster langt mer pr hode å tilby velferd, kultur og idrett til folk i nord-norge enn i sør. Sånn er det med distrikene! Pris på logistikk øker eksponensielt med avstanden! I tillegg må det på selv små anlegg gjøres rede for en langt større infrastruktur sånn at det er grunnlag for noen å både jobbe der og bruke det. I Oslo kan kanskje et profflag la mindre klubber bruke hallen sin til trening. I distriktet finnes det kanskje ikke et profflag, men derimot en haug med unger som bor over et stort område og som veldig gjerne vil spille fotball! I alt dette snakket om penger, så er en sikker måte å gjøre med skikkelig forbanna å antyde at vi ikke har penger til å la ungene spille ball. Eller gjøre noe annet - jeg gir meg beng i fotball men bryr meg om unger
Uansett, når ungene får seg en NY hall siden det ikke finnes noe fra før av, så koster det. Så skal vedlikehold og alt mulig rart av både materiale og kompetanse fram og tilbake hver gang noe skal flikkes på. Alle ungene bor spredt, og det er en hel masse veier som skal kjøres og slites på etc etc etc - DISTRIKTET ER DYRT, get over with it...
Også er det slik at innenfor primærnæringer som f.eks olje og fisk så er også statlige inntekter pr innbygger i nord-norge mye større! Penger som går til sentraliserte prosjekter som vi ikke får nyte godt av. Hva så? Ingenting... Bortsett fra at du må akseptere at levekostnadene er differensiert på samme måte som inntektene.
Sorry om jeg er litt krass, men nå er det engang slik at Norge er litt spesielt siden såpass mange bor i distriktene. Og et veldig spesielt trekk med det norske distriktet - som skiller seg fra resten av Norden - er hvordan vi ikke har klynget oss sammen i en håndfull byer. Men vi har spredt oss ut for alle vinder, og man har knapt nok tettsteder så mye som fem hus som ligger litt nærmere hverandre enn fire kilometer! Det betyr en hel helvetes masse vei pr pers, et statistisk absurd grunnlag for velferd etc. Men neverthefuckingless bor det folk der som har lov til å kreve visse ting fra en stat som faen skjære meg har lov til det. SÅH - Nå har jeg tatt ut litt aggresjon fordi jeg må sitte ut over kvelden og jobbe med regnskap som ikke vil gå opp...