 Alternativ styrketrening....
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 49
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 49 |
Noen som har synspunkter på styrkeøvelser som bedrer klatreferdighetene? Hva bør man trene og hvilke øvelser...? Erfaringer med gyroball noen???
|
|
|
 Styrke
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 270
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 270 |
Det beste er å trene på tilnærmet lik det du ønsker å bli god på. Det finnes spesielt styrketreningsutstyr for klatring i de fleste haller. For eksempel en "klatreblokk" man klamrer seg til mens man tar pull-ups (vet ikke helt hva denne blokka/steinen heter, men kan fåes på nettet). Ellers bør du trene utholdende styrketrening (da man gjerne klatrer en god stund) og trene spesielt styrke i skuldre, armer, hofteleddsstrekkere og knestrekkere.Det beste er å trene med manualer og egen kroppsvekt (og ikke i "fastlåste apparater", da disse ikke trener stabilisernde muskulatur i tilleg).
|
|
|
 .
|
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299 |
trene armer og fingrer er vestenlig. dra seg opp etter fingertuppene er godt trening. og du blir jævli stærk i fingrene etter ei stund.
|
|
|
 .
|
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299 |
glemte en ting. å trene fingrene med å klemme på små gummiballer er god treening for fingrene.
|
|
|
 En annen ting
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 275
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 275 |
som er god klatretrening for fingre og håndledd er spinnballEn type gyro-ball som ved hjelp av høye omdreinginger gir motstand opp til 16 kg. er godt fornøy med min.Ute.no i trondheim (og bergen?) er ene-importør i norge.
|
|
|
 www.steepstone.com
|
Registrert: Mar 2016
Innlegg: 61
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2016
Innlegg: 61 |
Søk litt i forumet der, og du finner sykt mye om emnet.
|
|
|
|
|
|
 Campusbrett
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 1
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 1 |
campusbrett er drit bra trening for armer og fingre, det har forskjellig vanskelighetsgrader. Det hele går utpå å henge etter fingrene på noen slags lister
|
|
|
 Du blir god!
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 60
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 60 |
klatre klatre klatre og atter klatre! DA blir du god!
|
|
|
 styrke
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 2
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 2 |
Drop spesifikk trening den første tiden man klatrer...det eneste det fører til er skade. Spesifikk trening bør man først begynne med når man begynner en stagnasjon..som oftest når en begynner å komme opp på 8-8+ nivå.Dyre kjøpte råd fra meg...
|
|
|
 Allsidig trening!!!
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 31
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 31 |
Det er allsidig trening du må satse på. og det stort sett gjennom hele klatrekarrieren.. da ungår du kansje de mest vanlige belastningsskader. Svømming og kajakkpadling er gode allternativer for å trene de fleste muskelgrupper og for å holde seg myk. dessuten så er det jo mye morsommere enn s.a.t.s...
|
|
|
 Hej
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 11
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 11 |
Gummistrikk e bra for fingrene, ta noen i lomma og bruk når du kjeder deg billi!
|
|
|
 styrketrening
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 60
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 60 |
d besta e jo berre å klatre, så bler du sterkåre. tips: lag dg ein test dr du sette mål for dg sjøl. eks. xx mangen situps på ett minutt, kroppshevingår osv. å trena over - og underarm og fingre tar tid. å i stede for å tå kroppshevinger på tak fårr å trena fingrår så e d MØYE bedre å hengå itte fingrane, stille. gå inn på www.klatring.no å søk på klatretrening, så får du någe bra frem=)
|
|
|
|
|
|
 Allsidig trening
|
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 34
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 34 |
og jeg som begynte med klatring for å slippe unna styrketrening. Jeg har hørt at man ikke bør overdrive treningen, men heller være mer allsidig slik enkelte har skrevet her.
|
|
|
 spinnball
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 123
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 123 |
spinnball funker fett..... klatret en del før, og i begynnelsen blir du hekta på å prøve den. men til slutt ble jeg litt lei. NASA bruker visst spinball de også, så det er skikkelige greier. Anbefales
|
|
|
 har styrke noe å si?
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 14
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 14 |
Jeg kjenner klatrere som klatrer HARDT som ikke klarer mer enn to pull-ups. Med andre ord er man god teknisk trenger man lite styrke. Har man ikke teknikk kan man klatre hardt kun med styrke. Jeg tror ikke du blir god å klatre av å sitte i sofaen med gyroball for å si det slik. Jeg mener den viktigste styrketreningen er mage, rygg og balansetrening. Utover det har jeg litt tro på avlåsningsøvelser. Men det er vel likevel pump som setter begrensninger. Hvis noen har øvelser som gir relevant pump-trening er jeg interessert. Jeg har lite tro på gyroball, selv om den er morsom de første fem minuttene.
|
|
|
 Ut på tur, aldri sur
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3 |
Finn en veggDra på deg skoaSpørsmål?Iverksett
|
|
|
 styrke
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 41
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 41 |
vil anbefale sirkel trening med vektskive til stang ( 5 kg, 10kg, 15 kg osv) 7 ulike øvelser som alle går på overkropp.. øvelsen stammer fra ntg, løfter skiva fra ene siden over hode og ned på andre siden, og tilbake igjen x 10. Legg skiva på ryggen og tren rygg x 10, triceps x 10, biceps x 10, løft skiva litt skråttt opp x 10 og rett ut fra kroppen x 10 (brystet) deretter "ruller" man skiva rundt hode går på skulder...funke!!!
|
|
|
|
|
|
 faen er du helt dum?
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 161
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 161 |
dette er JIBBE FORUM FUCK OFF
|
|
|
 jibbeforum???
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 6
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 6 |
neppe... står i kategori for klatring, din luring;]
|
|
|
 jibbeforum???
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 6
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 6 |
neppe... står i kategori for klatring, din luring;]
|
|
|
 Gyroball/powerball
|
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 299 |
Har en slik selv som jeg kjøpte på vikingsimport.no.har brukt den i ei stund no og jeg merker stor forskjell etter bare ett par uker.Bli kanskje ikke verdens beste klatrer av å bruke den, men man blir sterk i klypa og resten av armen.Anbefales med speedometer på, blir mye mer morsomt å drive på da.
|
|
|
 :)
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3 |
Klyve ved&råkkå læuv æ æu god trening;)
|
|
|
 =)
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 60
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 60 |
å nårr du e i god form, isje slutt, berre fortsett å du merke forskjell xD
|
|
|
|
|
|
 Relativ styrke
|
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 66
Medlem
|
Medlem
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 66 |
Relativ styrke er tingen. Øke styrken uten å øke vekt. Tren utholdende styrke (mange rep med forholdsvis lav motstand) Prinsippet om spesifisitet er selvsagt også viktig. Tren på det du har behov for og mest mulig lik den aktiviteten du skal bedrive. Så tren klatring om du vil ha styrke som er bra å ha i klatring:)
|
|
|
 Gyroball
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 14
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 14 |
Selges over heila landet i ein god del butikkar og på nettet
|
|
|
 Gyroball
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 14
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 14 |
Selges over heila landet i ein god del butikkar og på nettet
|
|
|
 Tung styrke
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 62
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 62 |
- Dropp gyroball- Dropp "utholdende styrketrening" 1. Tren campus ("vaskebrett"/liste- treningsboard); Ikke krimpe, men legg fingrene flatt på med åpen hånd. Treningen her kan varieres. 2. Styrketrening; Maks-styrke har blitt populært de siste årene. Dvs at du ligger mellom 2-6 repetisjoner på øvelser som nedtrekk og hangups(m vekter) o.l. Skader sikkert ikke å øke antall repetisjoner noe, selv om dette kan føre til økt muskelvolum->økt vekt. Pass på å trene hardt nok, få hjelp til de siste repetisjonene. Tren ellers på øvelser som er relevant slik som hangups, nedtrekk, bicepscurl med overtak, mage ved å løfte beina opp osv. Når du klatrer trekker du kroppen til deg med armene - tenk i disse baner.Motmusklene - antagonistene - de som virker andre veien kan også være fordelaktig å trene iblant (skadeforebyggende, stabiliserende etc) 3. Klatre mye på harde ruter, gjerne på topptau, ta deg helt ut.
|
|
|
 Styrke-styrke-styrke. Men bevegelighet??
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 98
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 98 |
Ser at denne debatten begynner å bli gammal... Ingen som nevner noe om bevegelighetstrening her...?Lett å få belastningsskader, særlig i skuldre, underarmer og fingre om man plutselig begynner med spesifikk styrketrening her. Husk at muskulaturen tilpasser seg den nye belastninga raskere enn senene, og mange blir plaga med senebetennelser og/eller seneskjedebetennelser om de trener for hardt i starten. Klatrning, som alle andre aktiviteter, krever et visst leddutslag, både for at du skal kunne utføre selve bevegelsene, men også for at du skal kunne utnytte musklenes iboende styrke-egenskaper. Korte muskler og bindevev (i sener og mellom muskler og muskelfibre) er enkelt sagt svakere enn lange/smidige muskler/bindevev. Smidig bindevev tåler dessuten mer, og er dermed mindre utsatt for skader. For å øke leddutslag, må man tøye i leddas ytterstilling over tid (3-4 min opp til flere titalls min). Men OBS, du har liten effekt av slik trening etter ei økt med høy intensitet (klatring/styrke), da det er store spenninger i musklene, og de først og fremst trenger økt blodgjennomstrømming for å få unna avfallsstoffer. Når en muskel tøyes, klemmes nemlig de minste blodårene sammen. (Uttøynig er ikke det samme som bevegelighetstrening) Så vær lur, og legg inn ei bevegelighets-økt en gang i uka!
|
|
|
 Styrke-styrke-styrke. Men bevegelighet??
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 98
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 98 |
Ser at denne debatten begynner å bli gammal... Ingen som nevner noe om bevegelighetstrening her...?Lett å få belastningsskader, særlig i skuldre, underarmer og fingre om man plutselig begynner med spesifikk styrketrening her. Husk at muskulaturen tilpasser seg den nye belastninga raskere enn senene, og mange blir plaga med senebetennelser og/eller seneskjedebetennelser om de trener for hardt i starten. Klatrning, som alle andre aktiviteter, krever et visst leddutslag, både for at du skal kunne utføre selve bevegelsene, men også for at du skal kunne utnytte musklenes iboende styrke-egenskaper. Korte muskler og bindevev (i sener og mellom muskler og muskelfibre) er enkelt sagt svakere enn lange/smidige muskler/bindevev. Smidig bindevev tåler dessuten mer, og er dermed mindre utsatt for skader. For å øke leddutslag, må man tøye i leddas ytterstilling over tid (3-4 min opp til flere titalls min). Men OBS, du har liten effekt av slik trening etter ei økt med høy intensitet (klatring/styrke), da det er store spenninger i musklene, og de først og fremst trenger økt blodgjennomstrømming for å få unna avfallsstoffer. Når en muskel tøyes, klemmes nemlig de minste blodårene sammen. (Uttøynig er ikke det samme som bevegelighetstrening) Så vær lur, og legg inn ei bevegelighets-økt en gang i uka!
|
|
|
|
|