Det som jeg synes er merkelig i denne debatten, delvis her og ikke minst andre steder på nett m.m, er hvordan dette ser ut til å ta form av en nord/sør debatt. "Er det befolkningsgrunnlag nok langt der oppe i nord? hvorfor skal vi med våre skattekroner være med på å sponse distrikstutvikling når det er mye mer bruk for anleggene her på østlandet?" osv. Eller at pengene heller burde bli brukt til helse og omsorg, veibygging eller til å bygge anlegg over det ganske land i stedet for å konsentrere de rundt Tromsø. Det siste kunne jeg, som gammel hockeyspiller med et stort ønske om i alle fall en ishall nord for Trondheim (da først i Narvik, som er den eneste byen i nord med hockeytradisjoner), si meg delvis enig i, dog med "det ganske land" tror jeg mange debattanter igjen mener østlandet.... Men det jeg egentlig stusser mest over er at ingen ser ut til å stusse over det prinsipelt latterlige i at det hvert andre år (i.o.m alterneringen mellom sommer/vinter ol) blir arrangert ekstravagante og kostbare idrettsarrangement som si seg selv har fått et forkvaklet syn på hva sport og idrett skal være godt for langt unna den opprinnelige ideen om "det viktigste er å delta". Disse OL`ene gir også mijøet enorme påkjenninger. Tromsø OL skal liksom bli "miljø-OL`et", mens sannheten er den at hadde IOC bestemt at der skal de arrangere vinter-OL fra nå av, og her skal de arrangere sommer-OL (Athen anyone?!) hadde det vært det aller beste for miljøet. Man kan diskutere hva man kunne ha brukt pengene på i stedet her i Norge i all evighet, det jeg altså undrer meg over er at ingen diskuterer OL i seg selv? Bejing er verden over blitt kalt en fest. 300 milliarder kostet den. Samtidig nekter kinesiske myndigheter å bygge renseanlegg på sine kullkraftverk fordi det er for dyrt... Jeg er i mot OL, ikke i Tromsø, ikke i Nord, ikke i Norge men i seg selv. Og hvis det først skulle arrangeres OL her i landet så ser jeg på det som en selvfølgelighet at det skal skje i nord (dog jeg ikke forstår hvorfor en gammel plan som en gang i historien ble foreslått om et samarbeid over større deler av landsdelen ha gått i glemmeboken). Vi her i nord er med på å sponse ganske mye moro som vi ikke får ta del i sørpå med våre skattekroner....