Er det mange juniorer der ute?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Lillehammer ro og kajakklubb har i de senere åra satset endel på juniorer/barn/ungdom for å skape god rekkrutering og et levende elvemiljø.Vi har syslet litt med tanken om en egen juniorfestival.Har vært i kontakt med et par ildsjeler i andre klubber også. Er det noen juniorer der ute som synes dette er en god ide? Er det andre klubber/personer som har juniorer i miljøet?
|
|
|
 Nidelva padleklubb
|
Fersking
|
Fersking
ved Arendal, veit at de satser på juniorer. Her er hjemmesida deres:http://home.no.net/nipk/npkindex.phpside=1Startsiden&gruppe=1start_og_nytt&ny=
|
|
|
 juniorer i OEK
|
Fersking
|
Fersking
I Oslo Elvepadleklubb har vi et junior miljø, vi prøvde også å dra i gang en junior samling/festival for noen år siden men fikk liten respons fra andre klubber. Synes dette er et godt tiltak, oek er sikkert med på dette.
|
|
|
 Juniorer i OPK
|
Fersking
|
Fersking
Det er noen juniorer i OPK også etter hvert (I alle aldre...).Gi oss i OEK/OPK info om hva dere tenker, så skal vi videreformidle til de det er aktuelt for. Send til styret@oslopadleklubb.org evt meg personlig Eivindhenriksen@hotmail.com så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe dere videre.
|
|
|
 kjempe bra ide
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg har alltid hatt lyst til å begyne å padle det er en av de tinga jeg må prøve føt jeg dør. jeg er medlem i tot (tønsberg turistforening) der har vi en egen klatreklubb hvor jeg er blant de mest aktive. men det må bli mer tilbud for ungdom. det er lit langt å reise for å padle da. BUHU.
|
|
|
 strålende ide!!!
|
Medlem
|
Medlem
det er dødstøft hvis man får til det. det er jo faktisk blitt en del juniorer nå. men vi er jo litt avhenge at noen kan kjøre oss til samlinga da:P
|
|
|
|
|
|
 Hva vi tenker?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi er veldig i tvil om hvordan vi skal legge opp en slik festival.Skal juniorene som stiller være avhengige av å ha med erfarne padlere fra egne klubber, eller skal vi som arrangør stille opp med instruktører og arrangerte klinikker/turer.I siste tilfelle er vi avhengig av at mange erfarne stiller opp.Kan alle ordne camping og mat selv?Hvilke aldersgrupper og nivå kan vi forvente møter opp?I lillehammer ro og kajakklubb har vi helt ferske juniorer fra 8 år og oppover, og vi har juniorer i 13års alderen som fint padler grad III-IV.Hvis klubbene kunne samarbeide slik at hver klubb stiller med noen erfarne "barnevakter" så kunne vi skaffet noen proffe instruktører for kurs/klinikker? HVOR SKAL VI ARRANGERE? Det enkleste er vel riksanlegget i sjoa? Gi oss litt tilbakemeldinger. Frode.flaa@g-uld.no
|
|
|
 Stiller opp!
|
Fersking
|
Fersking
Du kan alltids regne med megBarbora
|
|
|
 jeg er med
|
Fersking
|
Fersking
hvis det blir så er jeg med . det hadde jo vert drit tøfft og hatt det. kansje jølstra kunne vert en plass. reist ned til sande. det avhenger jo av hvor god de er da.bare et tipps
|
|
|
 enig med odiis ass
|
Medlem
|
Medlem
syns kansje at det hadde vært kult og fått til en festival et annet sted en sjoa, der er man jo så mye uansett, hadde vært kult om man kunne vist juniorene andre steder enn bare gode gamle sjoa. jølstra hadde vært et bra sted, der er det jo veldig varoert vansklihetsgrad. desuten er det jo ikke så altfor langt til andre elver heller. men er positiv uansett, det viktigste er jo at det blir noe av:)
|
|
|
 Skjåk
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Skjåk har blitt foreslått.Jølstra og vestlandet er kjempeflott, men det blir litt upraktisk når vi som skal arrangere bor på østlandet.Hva slags kurs/klinikker bør det være der?Nybeg.kurs, førstehjelpskurs, rodeoklinikk, osv.Kom med forslag.
|
|
|
 Skjåk høres bra ut!
|
Fersking
|
Fersking
Mange gode forslag. Creek klinikk hadde vært kult!
|
|
|
|
|
|
 jeg tror all hadde vert bra
|
Fersking
|
Fersking
jeg tror nybegyner kurs hadde vert bra og fott til.teknikk,rodeo og sikkerhets kurs er jo noe som kunne vert morsomt.
|
|
|
 jepp
|
Fersking
|
Fersking
hadde vært genialt med klinikker. enig med oddis. og happy; det måtte vel komme?! men hvilken aldersgruppe? kjøre to målgrupper? barneskole + de som er eldre?(hvilken aldersgruppe var det vi hadde med på lilleputtturen til sjoa??)de som er eldre og mer erfarne kan jo forsåvidt passe på de som er mindre på turer for de som er små? og så delta selv på andre klinikker/turer? mht instruktører vil det antakelig bli nødvendig med påmelding på forhånd. men det kan jo være muligheter for å delta (droppe inn) dersom man klarer seg selv/har med egne guider?
|
|
|
 hadde vært noe
|
Fersking
|
Fersking
burde fått til noe. men alle junioer bør komme seg på dei festivalene som er. ekstremsportveko sjoa big-o. hadde vært morro å bli kjent med folke blir litt bedre miljø av det.
|
|
|
 hvor mange?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
vi trenger å få en liten oversikt over hvor mange juniorer det er i de forskjellige miljøen, slik at vi får vite hvor stort dette kan bli.Hvis Torkel kan sjekke i voss/bergens området så hadde jeg satt pris på det.
|
|
|
 skal prøve :P
|
Fersking
|
Fersking
eg kan prøve på det. veit om noen som kansje skal begyne til våren. ta kurs og sånt. men eg kan høra litt rundt om det er noen andre junioer i område.
|
|
|
 norges padleforbund
|
Fersking
|
Fersking
noen som har gode forbindelser med norges padleforbund? kansje dei kunne ha hjelpt oss litt. med sponsorer og sånt.
|
|
|
|
|
|
 Lets GO hoe!
|
Medlem
|
Medlem
Det hadde blitt drit fett!Med mange klinikker, og nybegynnerkurs hadde dette vært genialt. Klar til å stille opp dugnad og arbeid for å få dette til men prøv å planlegg dato med tenke på andre festivaler ( Veko,Sjoa og Big O) ses på elva! Jørgen Thoresen
|
|
|
 vi har gode kontakter
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
har snakket mye med generalsekretær Sven i fobundet, og kjenner godt gutta i sweet, strie strømmer, voss ski og surf osv.Tror nok at vi skal få til noe bra til sommeren.slik det ser ut så kan vi regne med rundt 20-25 deltagere.Målet er at det ikke skal koste noe særlig for deltagerne for da er det større sjanse for at mange kommer.Vi prøver selvsagt å unngå å kræsje med andre festivaler.Dette lover godt!
|
|
|
 Plass til alle
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Målet er at vi skal tilby noe for alle alderstrinn og nivå.Regner med at far eller onkel blir med også, og da er det ikke noe problem.Har hatt med 8åringer på klubbtur før, og det gikk helt greit. Det er bare å legge opp turen med god sikkerhetsmargin.Ring meg hvis du ønsker å vite litt mere hvordan vi har organisert juniorpadlingen tidligere. og om utstyr. Frode 95754578.
|
|
|
 Da er det bestemt
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det blir juniorfestival i skjåk i begynnelsen av august.Det blir et sammarbeid mellom Ottaelva kajakklubb og Lillehammer ro og kajakklubb, med padleforbundet i ryggen.Dette blir kjempebra.Forslag til aktiviteter tas i mot med takk.
|
|
|
 forslag
|
Fersking
|
Fersking
har du sett den konkuranse typen som er på http://www.wave-wheels.ch/page06/index.php?id=2&L=4. så må me ha rodeo og downhill konkuranse seff. å sånne kurs/klinnik som er på sjoa.
|
|
|
 hurra!
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
|
|
 Genialt!
|
Fersking
|
Fersking
Stemmer for bratt utfor konkurranse!
|
|
|
 er med på begge deler
|
Fersking
|
Fersking
det blir bra og med bratt padling og rodeo, men vi må jo se hvilket nivå det er på paddlerne. treor dette blir bra :-)
|
|
|
 men folks
|
Fersking
|
Fersking
hvor mange dager skal festivalen vare? bare en helg? jeg stemmer egentlig for at den er hakket lengre..
|
|
|
 Kongsberg
|
Fersking
|
Fersking
Glimrende ide, vi har 5-6 kids i alderen 11-13. De har holdt på et år og er på god vei. Mine søte små padlet Sjoa normal 2 turer nå i høst. Tror jeg vil fortsette med rolig progresjon for å unngå skremmende svømmeturer eller ekle valser.
|
|
|
 Veldig viktig
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
det rafter gjør med de kidsa. Ta det med ro og la de slippe skremmende opplevelser. Likevel lønner det seg å la de få prøve å svømme i kontrollerte former. Festivalen vil vare fra torsdag til søndag. Dato er ikke bestemt, men det blir tidlig i august.
|
|
|
 konkurnse forslag
|
Fersking
|
Fersking
head to head team race rodeo downhilldet må være med :P morro med litt konkuranse. som i head to head, der går det ann å legge in noen hinder. som en plakat som du må rulle under og porter. team race sånn som det var under veko på voss. 2-3 i lypa samtidig, når siste man er nede stopper klokka...
|
|
|
|
|
|
 Forslag til klinikker/kurs
|
Fersking
|
Fersking
Når vi først samler juniorer er det helt klart to ting som er viktig:Vi må ikke legge lista for høyt, det er veldig lett å skremme bort padlere med en negativ oplevelse, de beste juniorene får nok av utfordringer ellers, de bør heller være med å motivere og inspirere de nye/yngste.Det må også være et sikkerhetskurs på en slik samling, stiller gjerne opp å holder det.Tror det også hadde vært smart med et kurs i slalåm padling, det er utrolig lærerikt selv på rolig vann, generelt er det alt for mye dårlig teknikk blandt padlere i Norge p.g.a. mangel på slalom miljø.
|
|
|
 Akkurat i de baner vi tenker.
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi ønsker å gi alle juniorene en kjempeopplevelse.De mest erfarne skal få utfordringer så de er fornøyde, og de ferskeste skal få flotte elveopplevelser på et trygt og grunnleggende nivå.Her på lillehammer har vi etterhvert opparbeidet oss stor erfaring over lengre tid når det gjelder elvekajakk og barn.Dette med et "slalomkurs" var en veldig interessant tanke. Jeg er helt enig med deg at dette er en meget bra måte å lære grunnleggende ferdigheter rent padleteknisk.Jeg kommer til å ta kontakt med deg, Kano, angående gjenomføring av et sikkerhetskurs.
|
|
|
 Otta elva og steinholet
|
Fersking
|
Fersking
Hei, vi i Opk hadde siste delen av nybegynnerkurset vårt oppe på sjoa i år. Vi valgt da å padle Otta elva som er en snill elv hvis det ikke er for mye vann. Og gikk videre med de dagen etter på og padlet steinhola. Vi synes det fungerte fint. Jeg stiller gjerne opp for juniorfestivalen og kan sikkert være tauer på en tur på Otta elva feks. (padlet den mange ganger i sommer med div. nybegynnere.) Ellers så sitter jo klubbene på div utstyr. Opk har for eksempel en Lavo som vi sikkert kan ta med oppover... Osv.... klubbene har jo også en god del båter muligens kan vi bli enige om lån av noen av disse. Hilsen Kalle som kan mailes på klubblederhammersborg@hotmail.com
|
|
|
 Oppfordring
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg oppfordrer herved deg Kalle, til å ta med lavvoen og fylle den med juniorer.Ta med deg en kompis og start en juniorgruppe i klubben din, inviter barn og ungdom til å prøve elvepadling.De som viser interesse øver du med noen ganger i løpet av sommeren som kommer, og så møtes vi alle sammen til festival i august.Det er kjempemorsomt å jobbe med juniorer for de lærer så fort, og viser enorm glede på elva.Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.Frode.Flaa@g-uld.no
|
|
|
 Kjempe ide
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Er en junior som nettopp har bynt å padle, og en junior festival hadde vært drit fedt 
|
|
|
 jeg er en junior i opk
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Junior fra bergen
|
Medlem
|
Medlem
Halloys, jeg er en junior fra bergen.. Fylte egentlig nett 18 år men har padlet en god stund.. Vært litt rundt i Australia og litt sånt siden jeg har bodd der et år! Jeg synest dette virker som en kjempe ide! Det er alt for få unge talenter i denne sporten, ihvertfall her i Norgen.. I Australia har faktisk sporten voks noe helt sinnsjukt, det var flere 7-8-9åringer der nede oms begynte å få full roen også var jeg veldig masse med en gjeng 87-90moddeler som virklelig rulte elvene der nede altså! Hvordan ligger det an hittil då?
|
|
|
 Hittil
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
A-camp ble arrangert med 50 barn og unge som deltagere.Kjempeflotte omgivelser i skjåk og masse godt humør.Virket som de fleste var veldig godt fornøyde, og mange ønsker at juniorfestivalen skal arr igjen til neste år.Det er det også planer om.
|
|
|
 Herlig!
|
Medlem
|
Medlem
Det var jo kjempe bra! Stor suksess altså? Jeg kan ihvertfall love at jeg er med til neste år, og jeg kan sikekrt dra med meg noen folk fra rundt om kring.. Kjenner noen veteraner fra Australia som har lyst til å komem til Norge neste år så kanskje det hadde vært litt kult også... Men dette er bra! Konge at noen endelig begynner å få litt fart i denne sporten:)
|
|
|
 Jada, dette må skje igjen :-)
|
Fersking
|
Fersking
Hei! Fint å se at du er i farta Frode :-) A-Camp i år var en kjempeopplevelse, ungdommene fra Kongsberg var overlykkelige - de gledet seg lenge og campen ble bedre enn vi hadde håpet å drømme om!! Husk å gi oss i Kongsberg et hint om vi skal bidra med noe til 2008.
|
|
|
|
|