Her var det mye unyanserte svar.

Jeg har ikke erfaring med de modellene du nevner, men jeg kan gi deg noen råd på generelt grunnlag.

Skal du drive med actionfoto bør du først og fremst tenke på framerate og fokushastighet/fokusnøyaktighet.

Mange rimelige speilreflekser har relativt enkle fokussystemer og kommer til kort når motivet er i bevegelse. Generelt vil det være en fordel med så mange korsformede fokuspunkter som mulig.

Med framerate på 3,7 bilder/sek vil du nok gå glipp av endel gode bilder, så her ville jeg absolutt sett etter en raskere modell. En annen problemstilling er bufferkapasiteten i kameraet. Kjedelig å ha flotte motiver passerende forbi mens kameraet jobber med full buffer slik at du ikke får fotografert.

Høyoppløste sensorer har en tendens til å generere mer støy i bildene. Dette gjør seg spesielt gjeldende ved høy iso. Dersom du ikke har planer om å lage reklameboards vil nok 12-15 megapixler holde i massevis.

Sony og f.eks pentax har integrert bildestabilisator i kamerahuset som fungerer meget bra. Canon og f.eks Nikon har stabilisatoren i objektivet. Dette betyr i praksis at du har bildestabilisering med alle objektiver dersom du velger Sony. Hos Canon må du ha et objektiv merket "IS". Du bør nok regne med å utvide objektivparken med hvertfall et teleobjektiv. Selvsagt er det en fordel med integrert fokusmotor i objektivet og så stor blenderåpning som mulig. F2.8 er f.eks meget bra. Forøvrig kan jeg ikke med min beste vilje anbefale canons 18-55. Det fungerer, men det fortegner mye og er ikke særlig godt bygget. Det har også roterende frontelement. Noe som er en ulempe ved bruk av cokinfilter og polariseringsfilter. Sonys 18-55mm har jeg ingen erfaring med.

Jeg vil anbefale deg å lese tester og erfaringer på nett for å finne ut hva som passer best for deg. http://www.dpreview.com/ er en god kilde.

Og husk også at det ikke finnes kamerahus som erstatter god optikk.

Lykke til med valget!