Har selv 2 gamle HDV modeller fra Canon HV20 og HV30 i NTSC og PAL, som tar opp på dv-kassetter...de finnes nok knapt nå (de fleste tar opp på flash-minne, harddisk, eller minnekort - feks sdhc o.l.). Valget kommer vel an på bruksområdet...skal du filme mens du frikjører, ville jeg sterkt anbefalt GoPro Hero HD, som tar opp fullHD (1080p)på SDHC kort. Det er da for de som trenger en 'action/'point of view' kamera - søk på NRKbeta eller youtube for klipper. Jeg ville styrt meg unna kamera som tar opp på harddisk, da støt og harddisker går ikke bra sammen...akkurat som med vanlig pc harddisker. Ellers er formatet i HD nå stortsett AVCHD (måte å komprimere på)og 1080p (eller full HD). Hold deg til full HD kameraer...ingen vits nå i å kjøpe annet. Har du store ambisjoner som mini-spielberg, kjøper du en speilrefleks kamera som f.eks. Canon 7D (sterkt anbefalt!) eller Canon 5D MarkII som har gode videoegenskaper. Nikon og andre er desverre langt bak foreløpig. De (Canon) tar som regel bedre kvalitet opptak en de fleste videokameraer, men har sine begrensninger..google is your friend. Du trenger i tilleg en rimelig kjapt pc for å redigere, og MASSE lagringsplass (det er snakk om mange terabytes) i ekstern lagring...bruker selv 4 eksterne harddisker, 2 på nettverk, med tilsammen 4-5 terabytes lagringsplass.Foreslår følgende nettsider...HV20.com, creative cow, dvinfo, andre. Desverre en ganske bratt læringskurve, men verdt det. Ta et kurs! Håper det hjelper,
Cookie