Skal ikke komme og påstå at Final Cut er det BESTE redigeringsprogrammet.
Men at en Mac er mer stabil enn en PC, er det vel lite tvil om.Og stabilitet er noe du absolutt vil ha dersom du skal redigere video.
Jeg påstår også at det er lettere å være kreativ på mac, og det gjelder ikke bare videoredigering.
Ved kjøp av mac, følger det med en programpakke som heter "iLife".Består av:- iMovie HD (videoredigering)- iDVD (når du skal lage DVD av filmen din)- iTunes (burde være kjent for de fleste)- Garageband (lyd)- iPhoto bildebehandligog etter nylansering i går: iWeb som gjør det griseenkelt å lage en hjemmeside SOM SER BRA UT! (merk det siste).
Alle disse programmene er laget sånn at de "snakker" sammen.Dvs. at når du lager filmen din er det smooth å hente musikk fra iTunes og det samme om å hente bilder fra iPhoto og selvfølgelig å brenne sluttproduktet i iDVD.
Det finnes SIKKERT noe tilsvarende for PC(?), men neppe noe som er like LETT å bruke, og hvor sluttresultatet ser så BRA ut.
Gå inn på apple.com og sjekk ut iLife.
Jeg bruker windows PC på jobben, men hjemme er det Mac for alle penga.
Har hørt om mange som har switcha fra PC til Mac, men svært få som har gått andre veien...faktisk ingen når jeg tenker meg om.
Kjøpte min første Mac i -97, og spurte fyren jeg kjøpte den av hva som var "greia" med mac.
Engelsk som han er, oppsummerte han det bra med å si:
-People work on their PC's, but love their Macs.
Forventer ikke at Windowsfolket her inne skal fortså dette, men tipper at andre maccere nikker gjenkjennende.