Hvis du har et begrenset budsjett vil jeg anbefale deg å kjøpe billigst mulig! Du kan ta bra nok bilder i massevis med et billigere kamera! (de billigste kameraene i dag er mye bedre enn de beste for bare få år siden, og allikevel tas det ikke så mye bedre bilder i dag enn det ble gjort før!)
Det du får ved å kjøpe dyrere kamera er en del "unødvendige" finesser. Det som du kommer til å merke hovedforskjellen på et dyrt og et billig kamera er bildekvaliteten ved høy ISO.
Men prøv gjerne kameraet i hånden før du kjøper det. Det er litt viktig at det kjennes godt ut å holde på med. Der synes jeg personlig at Nikon ligger forran konkurrentene.
Om du skal legge pengene i kamerahus eller optikk er et vanskelig spørsmål, men det har endret seg litt fra før det ble digitale kamera. I dag gjør kamerahuset (bildebrikken) mer jobb en det gjorde før når det bare var film. Et argument for å legge penger i optikk i stedet for i kamerahuset er at du kommer aldri til å trenge å bytte et kvalitetsobjektiv, mens et kamerahus blir slitt og det utvilkes (i motsetning til objektiver hvor utviklingen har ståt omtrent i ro i 20 år).
Den pakken du hadde til 4000 kroner med 2 objektiver og kamerahus er nok et bra valg! Det er så klart kjekt med dyrt og fint kamerautstyr, men du må ikke bli forledet til å tro at du kommer til å ta bedre bilder med bedre kamerautstyr! Men til den gangen du ønsker å oppgradere vil jeg anbefale å kjike på andre merker, som for eksempel Sigma og Tamron! Lykke til med valget ditt! MVH Arne