Sitat L-to-the-K:hodlekve:Du vet åpenbart mere om fotografen enn meg, som kan si at "men med høyere blendertall mister man jo også endel av den effekten man er ute etter, nemlig å ha bakgrunnen minst mulig i fokus i forhold til kjøreren."Ute på fjellet vil man ofte ha skarpe omgivelser, mens i byen velger man kanskje "å ha bakgrunnen minst mulig i fokus i forhold til kjøreren" for å rydde opp i komposisjonen. Det finnes ingen fasit ;)Det er forøvrig greit å vite at f.eks blender 8 på et vidvinkelobjektiv ikke har samme dybdeskarphet som på et teleobjektiv.
jeg sa faktisk at det var sånn jeg likte å ta bilder, og i og med at han spurte hvor han skulle fokusere regner jeg med at dybdeskarpheten vil være rimelig merkbar. objektivet jeg bruker er bare et standardobjektiv, så vet ikke hvor stor forskjell det ville kontra vidvinkel. men min personlige erfaring er at blenderen bør være på 3.5( riktignok med mitt dårlige objektiv;) ) for at bildene får den dybdeskarpheten jeg vil ha. men kommer jo selvfølgelig helt an på hvilket objektiv "mugaas" bruker da:wink