Dette er en eldgammel diskusjon. Og etter min mening er den ikke lenger så aktuell. En gang i tiden gikk disskusjonen på objektiv utvalg og pris variasjoner. Dette er ikke lenger et stort problem, Sigma dekker pris utvalget til amatørene, orginal utvalget er i dag stort sett det samme for både Nikon og Canon. I epoken med overgang fra analogt til digitalt hadde Canon et brikke forsprang på Nikon, mange hevdet at Canon produserte bedre brikker en Nikon, noe som trolig også var riktig. I dag er det ytterst lite kvalitetsmessig forskjell på brikkene til Nikon og Canon. Så da kommer mann ned til hva som passer best for den enkelte når det gjelder bruker vennlighet. For min del var valget enkelt, og det begrunnes ene og alene på erfaring og vane. Eg har siden jeg fikk mitt første kamera i 87 hatt Nikon. Jeg er vant til å betjene Nikon oppsettet. Det er arbeidsverktøyet jeg kjenner. Er du vant til Nikon (eller Canon) ser jeg ikke noe grunn til å bytte, om du ikke finner det ene navnet kulere enn det andre. Sid spør om Canon har bedre holdbarhet enn Nikon; jeg har i alle fall aldri hørt noen komme med den påstanden. Forutsetningen for å ta gode bilder er etter min mening dem samme, uansett hva du måtte bruke av de to!