Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
White balance - hva bruker dere?
#49301 27/01/2008 7:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

heijeg har en Nikon D70s og bruker i hovedsak nikon sin 18-135mm linse på denne til skifoto.

på dager med overskyet og snøfall så sliter jeg med å få snøen til å bli "hvit". fort gjort å få blåstikk på snøen.

som oftest bruker jeg WB på "shadow" og +3 under slike forhold, dvs. maks på den varme siden... kompenserer da litt med å kjøre eksponeringen på +0,3 ev. +0,7

andre tips...- for meg ser det ut som lukkertiden må/bør være kjappere enn 1/250sek- om det er mye hvitt(er jo som regel det, men kan være mye skog i bildet også) har jeg hatt nytte av å bruke sentrumsvektet lysmåling fremfor matrix måling- kjekt å få til å bruke en blenderåpning på 7,1 ev. 8 så har du litt mer dybdeskarphet slik at du ikke er 100% avhengig av å få riktig fokus- fokus kjører jeg på C (kontinuerlig følgefokus)

er det noen som har triks til hvordan en tar gode skiblider så er jeg taknemlig om dere poster dem..

RAW
skognils #49302 28/01/2008 11:04 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om du tar bilde i rawformat så kan du stille hvitbalansen i ettertid og eksperimentere hva som passer best. Du trenger et bra program som kan håndtere hele arbeidsflyten med rawbilder, og jeg bruker Adobe Lightroom som jeg er veldig fornøyd med.

Mvh.Kvande

må jeg innom etterbehandling...
skognils #49303 28/01/2008 9:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

hmm... som de fleste andre sliter jeg med å få tid til alt jeg ønsker å gjøre, og må gjøre(les jobbe). er derfor mest mulig interessert i å "ta bilde ferdig når jeg trykker på knappen"... mao etterbehandling på pc'n blir det lite tid til.

må man virkelig innom RAW formatet og pc'n?gjør alle det slik?

D70 Hvitbalanse
skognils #49304 05/02/2008 11:33 AM
Fersking
Fersking

Hoi, Nikon D70 har en standard WB instilling som for mange blir oppfattet som for kald. Så det du opplever med D70 er forsåvidt et kjent fenomen. Men jeg vet ikke helt om du løser det riktig med justeringene dine. Jeg har ikke D70 selv, men du kan jo kikke her:

http://www.digitalkb.com/nikon/d70/nikon_d70_articles/whitebalance/

Så kan du jo prøve og feile litt.

Re: White balance - hva bruker dere?
skognils #49305 05/02/2008 9:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

takk for tips.. skal prøve det... har også funnet noe mer info på nettet som tilsier at jeg må ut å teste litt med å kjøre WB på auto og kjøre opp EV til +2 eller deromkring... må testes

har også forsøkt meg litt med å bruke råfiler og konvertere dem, noe som ser ut til å bli nesten bra..men tar litt tid foran pc'n

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå