Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kamera som tåler vann og juling...
#49239 18/09/2008 10:31 AM
Nini Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Skal ut og reise "lett", og speilreflekskameraet må derfor bli igjen hjemme. I den anledning ønsker jeg å kjøpe et lite vanntett og støtsikkert kamera til å ha i vesten. Er det noen som kan anbefale et helt OK kamera som tåler vann og litt juling?

Hva med...
Nini #49240 18/09/2008 11:01 AM
Medlem
Medlem

Da er vel kanskje dette noe å kikke på:

Olymus mju: 1030 ;

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94975

Har fått bra omtale for sin "utholdenhet". Tåler visstnok det meste! Billedkvaliteten skal også være god nok(selvfølgelig ikke så god som speilrefleksen, men god nok for et ekspedisjonkamera!) Har dessverre ikke personlig erfaring med det, men har snust endel rundt!

Lykke til:D

Re: Kamera som tåler vann og juling...
Nini #49241 18/09/2008 5:21 PM
Nini Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Stakk ned på Foto Video, og vil vel tro at dette er beste valget i sin prisklasse. Takk for tips!

olympus mju
Nini #49242 23/09/2008 2:08 PM
Fersking
Fersking

Olympus mju fungerer utmerket, har en tidligre modell selv og hatt det med på alt fra dykking, rafting, montert det forran på kajakk, skiturer osv osv. er pluss er at bateriet tåler kulde veldig bra så man kan ha det ute en hel dag i spregkulda uten noen store problemer.

bare husk å vaske det etter du har brukt det i saltvann så er det gull...

Nini #49243 23/09/2008 11:43 PM
Medlem
Medlem

har olympus 850sw oo er veldig fornøyd med den. hatt det med i vesten på både juving og padling. vanntett, støt og klem sikkert.juvingsbildene på profilen min er tatt med det kameraet.

Nini #49244 24/09/2008 10:55 AM
Nini Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har Olympus mju en OK filmfunksjon?

Nini #49245 24/09/2008 8:23 PM
Medlem
Medlem

jeg har itte brukt min så mye og kjenner itte så godt til andre kameraers videofunksjon, men det lille jeg har brukt min er jeg fornøyd med. så joa, helt ok filmfunksjon!

olympus mju tough-8010
Nini #49246 24/11/2010 11:41 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har mju 8010

har for eksempel brukt det på kajaktur, vandring på Island og dykka med det på Creta. Jeg syntres det er et kjempekamera. lett å bruke og tar veldig gode bilder og det tåler "mye" juling.

www.vinjas.blogspot.com alle bildene untatt de to siste innleggene er tatt med olympus kameraet.

Er også veldig fornöyd med filmfunksjonen

panasonic lumix dmc-ft2
Nini #49247 24/11/2010 2:09 PM
Fersking
Fersking

Er vel ikke en direkte anbefaling, men jeg var i samme "dilemma" selv for noen måneder siden, og jeg endte opp med Panasonic dmc ft-2 på bekostning av det tilsvarende kamera Olympus tilbyr. Denne avgjørelsen ble hovedsaklig tatt på bakgrunn av diverse tester som jeg fant på nettet. Der ble det fortalt at ft-2 kameraet skulle ha vesentlig bedre billedkvalitet enn olympus, mye pga leica teknologien. I tillegg så hadde det HD filming. Ellers så er vannsikkerhet, støtsikkerhet og kuldesikkerhet mer eller mindre det samme hvis jeg ikke husker helt feil.Mitt spørsmål er da: Hva er det jeg gjør feil? Eller hvilke innstillinger er det jeg har på når de bør være av og visa versa? Det burde ikke være så vanskelig å ta et "ok" bilde, men til nå så er det helt bingo om bildene blir rævva eller av ok kvalitet. Andre kameraer til godt under halve prisen har gitt meg vesentlig mye bedre stabilitet på bildekvaliteten. Også så er det for meg uforståelig hvorfor et kamera som er laget for "tøffe forhold", ikke har automatisk linsedeksel. Så vidt jeg husker så har Olympus sitt kamera nettopp det. Ser ikke logikken der altså. Men hvis noen har tips om hvordan man tar bedre bilder på dette kameraet så si i fra. Generelle tips om hvilke funksjoner en bør ha på og ikke, tas også i mot med stor takk smile

Olympus mju 1030
Nini #49248 24/11/2010 3:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har selv Olympus 1030 og er ganske fornøyd med det. Hadde Olympus mju 725 før men det tok inn vann når jeg badet med det så fikk nytt på garantien. Da jeg fikk mitt nye Olympus mju 725 (tror det var den modellen jeg fikk) tok det ikke lang tid før linsedeksele satt seg fast og jeg fikk nytt igjenn, denne gangen fikk jeg 1030 og har ikke hatt noe problemer med det :surprised Kjøpte kamera på foto video og de ga meg med en gang nytt kamera så kan vel ikke klage når jeg endte opp med en nyere modell? :razz Bildene blir bedre enn jeg hadde trodd så anbefaler 1030 en selvom det ikke kan måle seg med speilrefleks.. :surprised Videoen er ok.

Nini #49249 24/11/2010 3:41 PM
Fersking
Fersking

Sitat John Rambo:Er vel ikke en direkte anbefaling, men jeg var i samme "dilemma" selv for noen måneder siden, og jeg endte opp med Panasonic dmc ft-2 på bekostning av det tilsvarende kamera Olympus tilbyr. Denne avgjørelsen ble hovedsaklig tatt på bakgrunn av diverse tester som jeg fant på nettet. Der ble det fortalt at ft-2 kameraet skulle ha vesentlig bedre billedkvalitet enn olympus, mye pga leica teknologien. I tillegg så hadde det HD filming. Ellers så er vannsikkerhet, støtsikkerhet og kuldesikkerhet mer eller mindre det samme hvis jeg ikke husker helt feil.Mitt spørsmål er da: Hva er det jeg gjør feil? Eller hvilke innstillinger er det jeg har på når de bør være av og visa versa? Det burde ikke være så vanskelig å ta et "ok" bilde, men til nå så er det helt bingo om bildene blir rævva eller av ok kvalitet. Andre kameraer til godt under halve prisen har gitt meg vesentlig mye bedre stabilitet på bildekvaliteten. Også så er det for meg uforståelig hvorfor et kamera som er laget for "tøffe forhold", ikke har automatisk linsedeksel. Så vidt jeg husker så har Olympus sitt kamera nettopp det. Ser ikke logikken der altså. Men hvis noen har tips om hvordan man tar bedre bilder på dette kameraet så si i fra. Generelle tips om hvilke funksjoner en bør ha på og ikke, tas også i mot med stor takk smile

Her må du frem med bruksanvisningen Rambo.

Ellers så kan jeg anbefale litt mer luft i teksten når innlegget er såpass langt. Gjerne i form av avsnitt.

Gopro
Nini #49250 25/11/2010 5:19 PM
Fersking
Fersking

Gopro er tingen! smile Lite, og med HD video. Bra bilder også smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå