Heisann!

God tur til Japan. Det blir bra!

Jeg har endel skiturer til Japan i sekken, alle av dem til Hakubadalen en liten time med bil fra Nagano. Hakuba elle Happo-One var OL arena for alpint, hopp m.m under OL i 98.

Det jeg liker med Hakuba området er alpine fjell (3000m) i tillegg til skogkjøringen. Med feller i sekken og transport i orden er mulighetene store! Noen områder har forbud mot offpiste, men stort sett er det lov. Sesongen er typisk Desember og ut Mars. Flest snøfall tidlig, men det varierer. Tidlig Januar er peak season og mye dyrere. VI har dratt i månedskifte Jan/Feb og har truffet bra mhp snø.

Hakuba har "bare" 10-12 meter snøfall i året, men langt flere soldager enn feks Niseko. Bluebird, pudder og høye fjell er det god mulighet for...

Alle fjellområdene i Japan er relativt kystn?re med enorme snøfall, vind, store temperaturesvingninger i løpet av sesongen.  Skred er høyaktuelt og hyppig. Vi har gått mest på tur med guide, både for å få max utelling mhp snøforhold, men også mye pga lokalkunnskap om snøen, forsikring og ikke minst kommunikative muligheter. Ikke forvent at noen forstår deg hvis du trenger hjelp, men at det er dyrt er helt sikkert...

Spesifikt har vi brukt http://www.evergreen-hakuba.com/japan-ski/ som guideselskap. Har v?rt stort sett fornøyd med dem. De bruker store deler av Hakuba dalen med base i Happo-One.

Vi har leid hytte og klart oss selv. Det er nok rimeligste variant. Det er egentlig ikke så dyrt oppi i fjellområdene på Honshu. Hvordan det er på Hokkeido vet jeg ikke, men alle de store byene er dyre. To netter på "vestlig" type hotell i Tokyo koster like mye eller mer som å leie hytte i 7 dager i fjella. Dette sagt, et besøk til Tokyo er definitivt verdt det om du ikke har v?rt der før. Vi har sent bagasjen (ski m.m)  i forveien til/fra flyplassen med et av de mange logistikk selskapa og kjørt travel light prinsippet i Tokyo. Det fungerer veldig bra.

Leiebil vs tog/taxi/buss under oppholdet blir samme pris etter min erfaring. Kjøring er OK utenfor de store byene. 

God tur!