Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Leige av bil i Canada/USA
#48861 11/05/2009 6:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurer på kor gammal ein må være for å leige bil i Canada og USA? har planer om å reisa til neste år og da er eg 19 år. Hadde satt pris på litt informasjon om leige eller kjøp av bil. Lønner det seg å kjøpa ein bil når me er to stk som reiser?

Leige av bil i Canada/USA
carobirk #48862 11/05/2009 6:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurer på kor gammal ein må være for å leige bil i Canada og USA? har planer om å reisa til neste år og da er eg 19 år. Hadde satt pris på litt informasjon om leige eller kjøp av bil. Lønner det seg å kjøpa ein bil når me er to stk som reiser? ska være der i ca 3 mnd. Tar også i mot tips om reisemål. Tenkt å fly til Calgary å være i vesten før me tar turen videre til statene, rundt Park City.

bil
carobirk #48863 11/05/2009 6:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ville klart ha valgt å kjøpe bil hvis jeg skulle vært der så lenge.. det sparer dere masse på.

I Canada er det ganske dyrt å leie bil, pga oss under 23 år må betale en veldig høy forsikring på leiebilen. I USA er den forsikringen mye billigere. Mange leie selskaper har også en aldersgrense på 20 år for å få leid en bil.

så konklusjonen er at det best vil være å kjøpe en bil. Er ikke så dyrt for bil det borte! smile

Re: Leige av bil i Canada/USA
carobirk #48864 11/05/2009 6:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ofte er det begrensning på 21 år for leiebil i Canada. Hvis dere skal bruke bil i 3 måneder lønner det seg nok fort å kjøpe en bil, for så å selge ved avreise - finnes kanskje noen som kan hjelpe dere med det praktiske der borte.

carobirk #48865 11/05/2009 7:41 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

har lest litt på nettet og di fleste plasser står det at ein må være over 20 for å leiga, kjempe kjipt! hadde hatt større frihet med ein bil. Har dåkken noen plasser å anbefale å reise? bør ikke være så lange avstandar siden me ikke får leiga bil

carobirk #48866 11/05/2009 8:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Lange avstander blir det jo fort; Canada (og USA) er svært. Det går jo transport med tog (og buss) også. Men Nord-Amerika er nå skrudd sammen sånn at man helst bør ha egen bil for å flytte seg rundt på en effektiv måte.

Hvis planen er å reise rundt så kommer man nesten ikke utenom å måtte ha tilgang på bil, så da ville jeg kjøpt. Angående reisemål ville jeg med utgangspunkt i Calgary valgt ruten Banff-Golden-Revelstoke-Nelson, så en rute gjennom Montana, Wyoming (Jackson) og Utah, hvis det er målet.. Men også sett an snøforhold og tatt turen til Fernie eller vestover til Whistler/Vancouver (dog ikke i OL-tider) og Seattle/Mt.Baker.Hvis dere ikke vil farte rundt så mye så ville jeg valgt en plass å tilbringe sesongen. Banff f.eks.

carobirk #48867 16/06/2009 9:26 PM
Fersking
Fersking

kjøp en bil i usa. jeg ga 9k for en 95 ford explorer xlt som tok oss blant annet fra salt lake city -> colorado, colorado - wyoming, wyoming - whistler bc. kommer jo såklart ann på hvor lenge dere skal være der. vær obs. på at bilen må gjennom safety and emmisions test for å få registrert den, med mindre den allerede har passert kontroll de siste 60 dagene. å forsikre den er inget problem i det heletatt, bare å gå til nærmeste statefarm. du får ikke leid bil om du ikke er 21. fins kanskje noen som leier ut til 19åringer, men var helt umulig i utah og colorado iallefall. sånn ellers anbefaler jeg snowbird\alta Utah. god tur

Emissions
carobirk #48868 17/06/2009 7:12 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HeiGjør oppmerksom på at det er forskjellige regler alt etter hvilken stat du kjøper bil i. Vi kjøpte bil i Utah og hadde store problemer med å få forsikret og måtte i tillegg ha emission på den.

Emissions er en slags EU kontroll. Det ordna seg tilslutt heldigvis. Men i etterkant så fikk vi opplyst at hvis vi hadde kjøpt bilen i Colorado så kunne vi bare kjørt avgårde. Det er mulig at regelverket har endra seg siden sist, men det kan lønne seg å ta en sjekk om det er forskjell fra stat til stat.

carobirk #48869 19/06/2009 7:30 AM
Fersking
Fersking

Bil må du ha, ikke sats kollektivt (desverre). Men husk ved kjøp av gammel bruktbil at det ikke er flusst med verksteder grisgrendte strøk i USA som kan reparere japanske biler... Min gamle MPV døde i Nevada og lot seg ikke reparere :sad Gå derfor for en amerikaner om du skal være mer i USA enn Canada.

Alderen din kan bli et problem ved leie (stort prispåslag), men varierer med stat/provins/leiebilfirma. Ofte begrensninger i kryssing av stater/provinser/land også. MEN du er sikret en driftssikker bil i alle fall, og det er ikke altfor dyrt.

Skal du kjøpe bil i Canada bør du kjøpe i BC fremfor i Alberta. Mye skiboms i interior BC som kan selge deg et vrak for en overnatting og et varmt måltid gringrin God tur og lykke til :wink

carobirk #48870 18/08/2009 2:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

takk for tips folkens! har fått ny informasjon om at eg bør satsa på kollektiv transporten, det gjekk vist både tog og buss døgnet rundt og alle veier. men detta komme sjølvsagt ann på ka opplevelsar personar har hatt med detta! er gira på å kjøpa ein bil, men så tenke eg ka eg ska gjør vis det skjer noe med den, eller at eg ikke får selt den.. da sitte eg jo godt i det.

carobirk #48871 18/08/2009 11:38 PM
Entusiast
Entusiast

å kjøpe bil er ofte veldig bilig. om du kjøper bil og den blir ødelagt og du får ingen eller dårlig pris for den er det ikke sikkert det har vært så ille alikevel. noen venner av meg kjørte øst vest nå i sommer over to månder og kjøpte en stor van, 1987, med seng og lenestoler med plass til 5+ til ca 15oo dollars eller ca 10000 kr, de hadde endel uhell og valgte å selge den for en dollar til noen folk de møtte og sov litt hos siste plassen, en kul nok deal iom at de hadde vært 5 til å dele på den, uasett viser det at å kjøpe er veldig lønnsomt. kollektiv funker ikke i usa iallefall, du blir fort avhengig av shuttles (taxi ruter der fler bestiller tid og tidspunkt, omtrent som å leige srg inn på turbuss...) dette blir fort dyrt om du blir tvungt til å gjøre det noen ganger og over lengre strekninger.

carobirk #48872 06/10/2009 10:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

har nå bestemt oss for å kjøpa bil i canada smile har dåkken noen tips til kossen me ska gå fram? handla privat eller hos forhandlar? kossen er det med omregistrering og forsikring, dyrt? er det samme greia som i norge? er det samme regler for førerkorta som i norge? med tanke på vekt av bil osv..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå