Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Klatring i Frankrike
#4883 09/01/2007 2:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har lekt seg i fjellene rundt antibes, nice - m.a.o Provance? Mest keen på bolter..

Div
High&low #4884 12/01/2007 2:59 PM
Medlem
Medlem

Mye å velge i Provence:

-Calanques (~kalankene)-Verdon-Monaco/Niceomr-Finale Ligure-Aix en Provence-Chateauvert-Orpierre-Boux...for å ta noen...

Rundt Nice/Monaco finnes det noen ok crag her og der. Det er utgitt en egen bok for området som sikkert er lett å få tak i i Nice. Men dette er ikke sånn kjeeeempebra...

Mange av de mest kjente "gamle" områdene for sportsklatring (slik som verdon, calanquene etc) er etter min mening ikke noe særlig pga slitasje, bolting og stil/type klatring. Men hver sin smak...

To anbefalinger:Vil heller anbefale å kjøre til Chateauvert - i forhold til mange andre områder i nærheten er dette forholdsvis nytt og har blitt utrolig populært. Craggene ligger noen km fra den idylliske landsbyen Correns med en billig camping.

Ellers så er Finale Ligure på den italienske siden også verdt et besøk. Her er det mye å velge mellom, bra og dårlig. Føreren er å få tak i i den lokale butikken www.rockstore.it

Klatring
High&low #4885 12/01/2007 3:52 PM
Medlem
Medlem

Prøv Verdon kløften,fikk ikke mulighet til å klatre sist jeg var der men der er det mye bra

nice
High&low #4886 12/01/2007 5:54 PM
Fersking
Fersking

Correns er et veldig fint sted hvis du klatrer mellom 5-7, fører får du kjøpt hos bakeren, like ved campingplassen.

Ellers er jo Buoux et klassisk sted, men der bør du nærme deg litt mer 8- tallet.

Orpierre er også et flott sted, særlig hvis du vil ha noe mellom 5-7. Flott campingplass med 5 min. gåing til pub/baker/klatrebutikk(med fører), og 10 min til feltet. Bra boltet og mange fine felt. Det er odså muligheter for å gå 4-5 taulengder. www.orpierre.fr er turistkontoret. Ikke så langt til verdon eller ceuse heller(ikke vært der) Campingplassen åpner 1 april, med fine hytter til en billig penge.

Et annet tips er Chateaudoble for et par dager, fin klatring, men vanskelig å finne overnatting..

Ellers er jeg enig i at de feltene som er gamle, er veldig slitt. styr unna nice/monaco-cragene...

god tur, er litt misunnelig allerede..