Tänkte jag också skulle komma med lite tips om Utah. Körde runt i Utah och Wyoming under 2,5 vecka förra året och ska tillbaka igen nu i Januari för ytterligare 11 dagar puder
Försöker fylla i med sånt som kanske missats och personliga erfarenheter, men hoppar över en del som redan sagts...
Boende:När det gäller boende så gjorde jag grundlig research och det finns mycket att välja mellan. Vi bodde på tre ställen under förra resan: Park City, Jackson Hole och Ogden Valley. Jackson Hole är ju i Wyoming, så det lämnar jag utanför.
Istället för motell som många andra föreslår både här och på Svenska forum så valde vi att hyra privat (www.vrbo.com). Bokar man under rätt period och är ett par personer så får du egen lägenhet/hus med bubbelpool, etc till samma pris som ett motell. Och det är FINA grejjer och inte i närheten av de slitna hytter man kan hyra i Åre, Trysil, etc...
Slutsatsen efter förra resan var som tidigare nämnt, att inte bo på någon av resortsen i utkanten av SLC. Vi kommer i år hyra ett hus/lägenhet i utkanten av SLC troligen i Cottonwood Heights, precis där Big and Little Cottonwood canyon går upp till Solitude/Brighton och Alta/Snowbird. Fördelen är att du får ett boende nära mycket av skidåkningen och nära stan, vilket gör att man hinner med mer. När vi bodde i Park City så blev det ett satans åkande runt berget och man hoppade över saker bara för att man inte orkade eller hann med. Nackdelen är att man kanske får lite längre till Pow Mow (powder mountain) och Snowbasin (ca 1 timme). Men utse en puder vakt varje morgon som får gå upp vid 6 tiden och ratta in snörapporten på radion eller via internet.
Boendet i Ogden Valley var gudomligt. En gigantisk villa på bergsluttningen där man låg i bubbelpoolen och tittade ut över den svagt upplysta dalen på kvällarna. Här kan man finna lugn och ro om man önskar, men du har 15-20 minuter ner till Ogden som har lite liv och rörelse annars är det stilla. Kan definitivt rekommenderas om man vill ha en avslappnande upplevelse. Största nackdelen är att du har långt till Cottonwood Canyon, så rent statistikmässigt så blir det mindre bilåkning att inte bo här, men det blir lite vad man tror själv.
BilJAAA, hyr bil och gärna en SUV med 4WD!!! Det är som sagt allvädersdäck på bilarna och snökedjor får inte användas på hyrbilar (inte de jag kollat upp i alla fall). Har du inte 4WD eller snökedjor kan du bli stoppad från att åka upp till resortsen och hänvisad till bussen. Om inte polisen står i dalöppningen och då åker ändå trotts att "4WD Required" skylten blinkar så riskerar du böter. Hur mycket vet jag inte, men såg ett antal personer som fick det, så skulle inte chansa. Bor man i Cottonwood Heights så tar det ca 20 minuter upp till respektive resort.
Liftkort:Köp inte på resortsen om ni inte måste. Köp som MatraPetra sa, på canyonsports, REI eller nån annan sportaffär nere i SLC. De flesta har deal med minst ett par av resorsen. Annars så finns Salt Lake City Super Pass som gäller för alla resorts i båda Cottonwood Canyons. Det är inte så mycket priset jag rekommenderar det för, utan för att man slipper planer liftkortsinköpen så noga. Och man får större frihet att åka till den resort som fått mest snö just den morgonen.
ResortsSkriver bara om de resorts jag var på i Utah:
Park City - Glammigt ställe där kändisarna hänger och där man för övrigt spelade in mestadelen av "Aspen" scenerna i Dum Dummare. Åkningen är sådär jämfört med de andra ställena och skulle endast rekommendera för inbitna parkåkare då deras park(er) ska vara i toppklass. I övrigt så är generell åkningen bättre på andra ställen.
Solitude - Precis som namnet säger, det här är ett riktigt soft ställe som jag verkligen gillade. Pga att det inte är så stort så får man få av "turisterna" utan det är mest lokalbefolkningen som åker hit. Tror den längsta liftkön vi hade var 4 eller 5 led framför oss. Att vi fick 70cm puder över natten gjorde inte upplevelsen sämre direkt. Trots att det är litet är det absolut värt minst en dag om inte mer. De annordnar också guidad backcountry åkning (Back Tracks) för $185 för er som inte har egen kunskap/grejjer. Då ingår guide, liftkotr, lavinutrustning, mat och snacks under en heldag. Definitivt värt det!
Snowbird - En av de mer polulära resortsen och det enda ställe vi hade mer än ett par minuters kö på hela resan. Ett relativt brant berg med mycket bra både puder och piståkning. Hängde mest i Mineral Basin och Gad Valley och backarna ner från Hidden Peak (Gondolen)
Snowbasin - Ett riktigt kul berg. Vi hade tyvärr ordentligt varmt när vi var där (ca 7-8 grader) så den berömda champagne pudern var long gone. Men berget i sig var riktigt kul och jag ser stor potential vid bra förhållanden.
Powder Mountain - Ett gömd diamant som jag ska tillbaka till kosta vad det kosta vill. Till ytan den största skidorten i USA, men har "bara" 6 liftar. Saken är att det inte behövs mer. Hade två underbara dagar med åkning. Dels så kan man ta Snowcaten för $10 ut på lightning ridge, där man kan åka direkt, eller hika ytterligare ett par 100 meter mot James Peak. Sedan har du Cobabe Canyon, ett gigantiskt område med bara puderåkning. Nått av det coolaste av allt var att åka ner Powder Country på baksidan av berget. När man väl kom ner till vägen så såg man "skidstigen" som man fortsätter ner till busshållsplatsen, där powder mountain har egna bussar som plockar upp åkare och tar dem tillbaka till liftarna igen
Finns också guidad backcountry åkning + heliskiing.
Gillar man eller vill pröva på backcountryåkning så är det här några länkar att kika på:http://www.utahmountainadventures.com/http://www.endlessturns.com/http://www.skiutah.com/interconnect/http://www.powderbird.com/
After Ski...eller Apres Ski som det kallas i USA, är en Europeisk företelse och existerar endast på ett fåtal ställen i Nord Amerika, t ex Whistler. After ski är normalt annars en öl och en whiskey i bubbelpoolen för att läka kroppen för att orka en dag till.
ÖvrigtMånga säger att Salt Lake City är en tråkig stad, vilket jag kanske kan hålla med om till viss del. Men jag lovar att det finns sysselsättning nog för att inte hinna med allt under x antal veckor utöver skidåkningen. Du har ett antal Malls som du kan shoppa vid, se NBA basket, åka till west valley och lagershoppa från Backcountry.com/Dogfunk.com, olympic park, hyra skoter, outlet shopping vid nära park city, etc etc.... Kanske märks att jag gillar att skriva om Utah
Vill därför utfärda en varning. Åk inte dit om du inte har råd att åka tillbaka...för det kommer du!!! Garanterat!
Tips! Air France har kampanj nu i Augusti (Tar slut den 31e) och jag köpte själv biljett från Göteborg till SLC för 4600kr ToR med ett stopp och endast 14 timmars flygning. Visst göteborg är 3 timmar med bil, men jämför man med >7000kr från Gardemoen och den tidsvinst man gör mot övriga flyg så är det lätt värt det!
Lycka till!!!