SKI og STUDIER i USA
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er ute etter et universitet i umiddelbar nærhet av et skisted med gode park og gode offpiste muligheter... noen tips?
|
|
|
 Utah
|
Fersking
|
Fersking
U of U, University of Utah ligger 30-60 min fra skisteder som Alta, Snowbird, Park City etc. Tror dette er best hvis du virkelig vil ha umiddelbar nærhet til skianlegg.Utah State University ligger i Logan, lenger nord. Sikkert ganske nærme Powder mnt.Studiemuligheter i Denver og Boulder, CO også, og sikkert noe som er ganske nært Tahoe (typ Reno, eller noe i Bay Area). Du kan jo også sjekke ut Portland, OR og Seattle, WA.
|
|
|
 Hva med Vancouver i Canada?
|
Medlem
|
Medlem
University of British Colombia ligger der. 1 1/2 time til Whistler med bil mener jeg å huske. UBC har tom. en egen lodge i Whistler :-)
|
|
|
 Berkeley i California
|
Medlem
|
Medlem
Prestisjeuniversitet.Fin by - San Francisco / BerkeleyKort vei til blant annet Heavenly, hvis jeg ikke husker helt feil.Kort vei til surfing.
|
|
|
 Også Portland University og Oregon Uni
|
Medlem
|
Medlem
Ligger i Portland, OR. Relativt gode universiteteter, tror jeg.Fin natur. Muligheter for rafting, klatring osv. Finnes ørken, høye fjell, lange strender, kort vei til Canada.Mt.Hood 30min fra byen. Eneste stedet i usa med mulighet for sommersnø.Mt.Bachelor et stk unna.Surfestrender, og lov å cruise med bil/atv på strendene
|
|
|
 Lake Tahoe
|
Fersking
|
Fersking
Har tenkt litt på det samma sjæl, og det jeg har kicka mest på er;The university of nevada, reno som ligger rett ved lake tahoe. Og for de som ikke har hørt om de enorme snømengdene som har en tendens til å falle ned der, er det bare å skaffe seg "Hit List" og drømme seg bort. For mer infor http://www.unr.edu/content/about/
|
|
|
|
|
|
 økonomi
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kost meg litt på internett nå...en del av dette virker jo riktig så passende for meg! Men er helt i startfasen av undersøkelsene. Når det kommer til økonomi oppi det hele, og da mener jeg ikke alt som har med ski å gjøre men skolekostnader, (skolepenger, støtte fra lånekassa osv) noen som har peil her?
|
|
|
 lanekassen.no
|
Fersking
|
Fersking
Mye info der. I tillegg til den vanlige støtten (lån/stipend) fra lånekassa, kan man få inntil 100.000 i skolepengestøtte. Ved Bachelornivå: 50/50 lån/stipend opptil 50.000, hvis du må betale mer i skolepenger, blir de resterende 50.000 gitt som lån.Ved Masternivå: stipendandelen øker til 70%, men fremdeles kun lån over 50.000.Ph.D: kun lån.Det som lønner seg mest er altså Master, og deretter Bachelor.Hvis skolepengene er på over 100.000 kan man få tilleggsstipend på inntil 55.000 ved noen utvalgte universiteter (bl.a. university of British Columbia). Hvis 155.000 fremdeles ikke er nok, må resten dekkes inn av egen lomme. Hvor mye skolepengene faktisk er på i USA og Canada aner jeg ikke, men det varierer nok veldig. Sikkert mye billigere å studere ved f.eks university of Nevada i Reno, enn et prestisjested som Berkeley. Anbefaler uansett ikke Berkeley, for det er en sannhet med modifikasjoner at det er kort vei til skikjøring derifra. 30 mils kjøring på I-80 og/eller Hw 50 er visst helt forferdelig pga trafikksituasjonen. I tillegg får man støtte til hjemreise. I praksis kan man ved studier i Nord-Amerika få mellom 11.000 og 23.000 per studieår. Kompliserte regler - men ca 70% av dette beløpet er stipend. Selv ville jeg valgt University of Utah eller Nevada. Begge steder har flere skianlegg innenfor en radius på en times kjøring.
|
|
|
 Berkeley California
|
Fersking
|
Fersking
23 grader og sol hver dag hele høsten. Noe regn på vinteren. 3 timer med bil til Lake tahoe, som har 8 skisteder, bla. kirkwood, heavenly etc med syke parker. 30 min til surfing langs kysten. 1.5 time til santa cruz for skating og vanvittig bra surf. Jeg betalte ca 15000 ekstra i skolepenger det året jeg var der, resten dekket lånekassen i form av stipend. kjør på.
|
|
|
 berkeley igjen...
|
Fersking
|
Fersking
Med andre ord, jeg anbefaler berkeley i høyeste grad. Trafikken er ikke ille i det i hele tatt, den flyter i ca 110 på highwayen. Dette forutsetter da at du kjører utenom rushtrafikken som det helt korrekt sies, er HELT for jævlig..
|
|
|
 Trafikk
|
Fersking
|
Fersking
Hvordan er trafikkforholdene på helg? Skjønner selvfølgelig at det er kos å kjøre på flerfelts interstate utenom rush, men har fått inntrykk av at fredag ettermiddag/kveld og søndag ettermiddag/kveld er rush "hour", og dermed er det ikke nødvendigvis så lett å unngå køer.
|
|
|
 Tja...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjørte som regel opp ca 0600 om morgene, og da var det ingen problem. Feks fredags ettermiddag kan være stress, da tar det gjerne 2 timer ekstra på grunn av store amerikanske biler uten vinterdekk som aldri har kjørt på snø før. Søndag dro jeg alltid ned fra bakken ca1,5 time før de stengte, da gikk hjemturen fint. Senere blir stress.. Du kan nok helt sikkert finne andre bedre steder med kortere reisetid i USA, men ikke med det været, surfingen, stemningen, Las Vegas, Santa cruz etc i umiddelbar nærhet.Husk også at Mammoth ligger ca 6 timers kjøring fra Berkely, og de har åpent til langt uti Juni vanligvis.
|
|
|
|
|
|
 Bil
|
Fersking
|
Fersking
Hvor mye må en regne at det koster å kjøpe en bil "over there" som duger til kjøring til å fra skisteder et parr års tid?
|
|
|
 25000Nok
|
Fersking
|
Fersking
betalte jeg for en 93 modell Jeep Grand Cherokee med 4X4, skinnseter, 5.2 liters V8 og takstativ. Eneste negative med den var besinforbruket, ca 3 liter på mila på bykjøring..Etter ett år solgte jeg den for 20000, ergo 5000 i tap.
|
|
|
 Thaoe, Reno
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er dette jeg kicker mest på og..virker som det er her fjella er nærmest, (Og har jo sett HITLIST --> tahoe ser konge ut!) og har forhørt meg litt om universitetet, som virker greit (Ryktene sier det er kåra til det universitetet i USA med best festing - mohaha) Lurer på et par ting som jeg sikkert kunne finni ut på internett, men som er så mye bedre å høre fra skifolk..er det noen her som har kjørt i Tahoe og kan fortelle bittelitt om området er like fett som det ser ut som i Hitlist? Og dette med park, hvordan ligger det ann der? Og bortsett fra rykter, er det noen som har litt førstehånds erfaring fra universitetet i Reno? Mye bra info sålangt!!
|
|
|
 Parken i Tahoe
|
Fersking
|
Fersking
er helt konge. Du reiser ikke dit for å finne pudder, for det er ikke like bra som i Norge. Parken er derimot helt vill, var big jumps så store at jeg holdt meg langt unna. Flere linjer med 7 -8 rails, både for nybegynner, middels og expert. Anbefales! som nevnt 7-8 skianlegg rundt lake tahoe, så nok av muligheter..
|
|
|
 interessant
|
Fersking
|
Fersking
"for det er ikke like bra som i Norge" På grunn av varmen/sola og/eller fordi snøen generelt er veldig våt? Snømengdene er det vel ingenting å si på så vidt jeg har skjønt.
|
|
|
 University of Utah, Salt Lake
|
Entusiast
|
Entusiast
Noen som vet muligheten for og gå bare ett år her?Tenker da på idrettsfag greia de har der..Har lite lyst til og gå 3 år på skole, men har lyst til og ta et år i usa, og ferdig med det.. Og selvsagt kjøre masse ski..!
|
|
|
|
|
|
 Studier i Colorado
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har gått 2 år på University of Colorado i Boulder (25 min nord for Denver) og kan absolutt anbefale det. Skolen er veldig bra, og nærheten til bra skisteder gjør det bare enda bedre. Kan jo bare nevne at i Colorado finnes det ca. 25 store og velkjente anlegg, i tillegg har du ca. 50 mindre steder. Og det er ikke altfor langt til Utah heller. Kan jo bare nevne steder som Breckenridge, Aspen, Vail, Telluride, Steamboat Springs, Loveland, Beaver Creek, Winter Park og Keystone. I tillegg kan jeg anbefale steder som Silverton (genialt sted), Berthoud Pass, Purgatory, Crested Butte osv. Det er ikke billig å studere i USA, men nå som dollaren er ganske billig er det iallfall litt bedre. For en helt grei skole koster det nok ca. $20000 bare i skolepenger i tillegg til bolig, bil etc, og så lenge du ikke kommer med på et varsity-lag i idrett, kan du se langt etter stipender. Da jeg gikk der borte fikk jeg heller ikke støtte til første året av graden (måtte betale alt selv), men jeg lurer på om Lånekassen har gått bort fra dette nå. MEN alt dette kan du egentlig drite i:), fordi du kommer til å få noen sinnsykt bra år der borte hvis du drar. Noe jeg anbefaler....
|
|
|
 Lånekassa
|
Medlem
|
Medlem
Tror fortsatt lånekassa utbetaler null og niks for freshman year. Ikke vet jeg hvorfor men
|
|
|
 Re: SKI og STUDIER i USA
|
Fersking
|
Fersking
det er riktig. 1 året er ikke sponset av lånekassen. det vet jeg med sikkerhet.
|
|
|
 200.000
|
Entusiast
|
Entusiast
Det akademinske niveau må være på Høgskole/ universitets nivå, for at modtage stipend, og det samlede "oplæg" skal vist være på mindst 30 ETC-stp (et semester). Det lønner sig at finde universiteter det har et samarbejde med Norske Høgskoler, da vet du at studiet holder "lånkasse" nivå. Da vil opholdet jo typisk være et led i en selvkomponert "bachelor". De priser jeg har fundet ligger mellem 180.000 og 240.000 pr. år (60 ETC-stp). Når div lån og stipend er regnet med, var de årlige omkostning for studiet mellem Nkr. 5.000-15.000,- (dette er for studier i både Canada og USA). Dertil alm. leveomkostninger. Hvis det er Idrett's studier du vil have, så vil jeg foreslå du kontakter de Høgskoler som udbyder idretts utdanning, og tjekker hvad de har af kontakter.
|
|
|
|
|