|
 Nytt klatresett...
12/04/2007 11:11 PM
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei!Jeg ønsker å skaffe meg et komplett klatresett, første gang. Da vil jeg trenge seler, karabinkrok + brems og klatresko.Hva vil dere si et rimelig, men godt klatresett vil koste meg (med/uten tau)? Takker for svar 
|
|
|
 Kvalitet koster litt
|
Medlem
|
Medlem
Det du bør legge mest penger i er ei god sele. Du skal sikkert henge litt i den, så pass på at hoftebeltet er godt polstret og belaster så stort område som mulig. Det du kan kjøpe så billig som mulig er sko, for du kommer til å smøre bort gummien på ditt førsta par ganske kjappt om de koster mye eller lite, så ikke bruk pengene der. Ei god sele får du for 600-800,- Sko: 350-500,- brems med skrubiner ca 200,- Tau: ca 1000,- Lykke til!
|
|
|
 Olsosportslager
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 Tja.. -.-
|
Fersking
|
Fersking
Er ikke helt enig med Ofe.God sele må man ha, men ville lagt litt mer penger en 500 spenn i sko.Like greit å kjøpe skikkelige sko med en gang,er utrolig hvilken forskjell gode sko kan gjøre.(Går opp en grad med en gang, hehe) 
|
|
|
 se her:
|
Medlem
|
Medlem
http://www.bratt.no/index.jsp?isid=produkt&katid=29&ukatid=121&pid=142 du må desverre kjøpe sko å tau i tillegg, men du tinner mye rart på den sida=)
|
|
|
 sko
|
Medlem
|
Medlem
Det er egentlig lite å hente når det gjelder sko for en som er nybegynner vil jeg si. Man smører jo bort gummien ganske kjappt, og da er det kjipt å ha kjøpt et par dyre sko. Dessuten er det ofte greit å prøve et par litt billige først, så får man etterhvert kjenne hvilke sko man liker og som passer foten godt, så jeg holder fortsatt en knapp på billige 1.par-sko Som nybegynner går du opp en grad ved å klatre 5 dager, uavhengig av sko.
|
|
|
|
|
|
 sko 2
|
Medlem
|
Medlem
Nå må jeg trekke prisforlaget jeg hadde på sko tidligere ser jeg. lenge siden jeg har sjekket priser på prisgunstige sko tror jeg. hehe. Nå vil jeg si mellom 500 og 600 for gode sko for en nybegynner.
|
|
|
 uenig...
|
Fersking
|
Fersking
litt uenig me deg Ofe når e va nybegynner så kjøpte e me et par sko til litt over tusen lappen å da klatra e 3-4 ganga i uka både inne å ute. Å skoa e like brukbare etter 1. og 1 halvt år i bruk. Poenge mitt e vell at i lengda vill d lønne se å kjøpe litt dyrere sko, men skoa bør også sitte bra på foten, d e vikti og huske i d heile. Lykke til me valga Matterhorn
|
|
|
 sko ja
|
Medlem
|
Medlem
farsken så uenige folk er da. hehe.Det jeg vil fram til er to ting som ofte forekommer når du begynner å klatre.1. du smører masse på veggen, og sliter ganske mye mer på skosålen enn når du er litt mer erfaren.2. Det skal litt hell til for at ditt første par klatresko er gode sko for deg. Ofte vil man etter litt tid kjenne hva som er bra eller ikke. Med de to punktene i bakhodet er det kanskje ikke så dumt å kjøpe et par litt billigere sko.. Jeg er vel ikke helt på jordet her?
|
|
|
 -
|
Fersking
|
OP
Fersking
Mange takk for alle innleggene :grin
|
|
|
 Re: Nytt klatresett...
|
Fersking
|
Fersking
Sportslageret har ofte gode tilbud på hele startpakker. XXL også, men der har de stort sett bare Mammut. Ikke at det er noe problem. Men da jeg tidligere jobbet på Sportslageret må jeg holde en STOR knapp på de da gutta som selger deg utstyret faktisk klatrer MYE og vet hva de prater om. Er enig i det meste av det som er sagt, men fokus på klatreopplevelsen er faktisk gjennom føttene. Den første svaskoen bør ikke være en som er beregnet for viderekommende, da de krever at de er svært små for å kunne brukes skikkelig. Slike sko vil i de fleste tilfeller føre til smerter i tærne om du ikke er vant til det. Kjøp heller noen som er midt på treet og beregnet for nybegynner og viderekommende, da vil du ha noen som har det meste. Ikke kjøp de alt for små første gang, dvs. med stortåen i 90 grader (som meg). De skal sitte godt, ellers vrir skoen seg på små tak. Regn med at de utvider seg MINST et halvt nummer. De skal ikke brukes som spasersko og skal derfor ikke være like kompfortable som den type sko.Lykke til. Klatring er utrolig moro.
|
|
|
 3 par i året...
|
Medlem
|
Medlem
Nei du er ikke på bærtur Ofe, sko er forbruksvare.En som sier jeg klatrer mye og har hatt samme skoen i to år ville ikke jeg kjøpt bruktbil av for å si det sånn...
|
|
|
|
|
|
 Re: Nytt klatresett...
|
Entusiast
|
Entusiast
Hiver meg på her for å ikke søple ned forumet med masete newb-tråder... Anywayses. Pakke. Noen spesielle? Så vidt jeg kan se så er DMMs pakke med Viper sele et spesielt godt kjøp siden man får ei sele som løst koster 999,- i en pakke som koster 999,- (???) i tillegg til Belay Master karabiner som ser kjempekjekk ut for meg. Av ren affeksjon har jeg lyst på Black Diamond - har ski fra den gjengen... :wink Når det kommer til sko har jeg brukt evigheter i butikker på å komme fram til at Miura er den som passer meg best.
|
|
|
 Sko
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Beste tipset jeg kan komme med uavhengig av pris, er at du som nybegynner kjøper deg sko som du syntes er komfortable å ha på deg. Etterhvert som du utvikler teknikk,styrke bla bla, så kommer du nok til å kjøpe deg mer agressive sko som nødvendigvis ikke har samme komforten, men som passer meget godt til den klatringen du utøver.. om du skulle finne på å "take it to tha next level"
|
|
|
|
|
|