Sør Amerika Chile/Argentina
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei Søker etter billige fly tur/retur til Santiago i Chile juli/august. Men hvilken flyselskaper er billigst? Og når lønner det seg å bestille, 6 mnd før eller vente til avreise. Prisene er litt dyrere enn det jeg har hørt andre har betalt. Er det noen som har tips og gode råd?
|
|
|
 Flybilletter
|
Fersking
|
Fersking
Send en mail til denne damen (Bente) på bb@ebookers.com; hun fant ekstremt billige billetter til meg da jeg var i Argentina i sommer. Min erfaring er at jeg får det billigere ved å ringe disse selskapene enn å gå på nett. Du kan jo se hva det koster deg å fly til Buenos Aires, og derfra til Santiago? Varig bør du sjekke, samt KLM. Det er i hvertfall de to selskapene jeg har flydd billigst med både til Peru, Argentina og Brasil. Nå er det jo høysesong der borte, jeg ville ventet nærmere vinteren (sommeren her altså). Hør med Bente:)
|
|
|
 Mail
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
 Ja, det kan du!
|
Fersking
|
Fersking
Hun er norsk eller svensk...
|
|
|
 Buenos Aires
|
Fersking
|
Fersking
Hun Bente er sikkert en bra dame, så skjekk med henne! Bare et lite tips: Er ikke noe stress å ta bussen fra Buenos Aires til Santiago, går nattbusser hver kveld, da er du fremme litt utpå dagen neste dag. Koster et par hundre norske, og legger du på en hundrings til får du skikkelig high class!! Absolutt å anbefale, d er stor forskjell på bussene! Er nemlig ofte billigere billetter til Buenos enn Santiago...så hvis d er stor prisforskjell og du ikke har det travelt så er det jo en mulighet....
|
|
|
 Ring og sjekk på nettet
|
Medlem
|
Medlem
Det er ikke alltid lett å finne de billigste reisene bare ved å klikke seg rundt på hjemmesider til flyselskapene. SAS er ille her. Det beste er å ringe i tillegg til å sjekke på nettet. Er man litt hyggelig i telefonen hender det at de bruker litt tid til å finne frem til de billigste reisene. Jeg reiste sist med Lufthansa. På hjemmesiden kommer alle alternativer og priser opp slik at man får en enkel og grei oversikt. Jeg bestilte en uke før jeg dro, noe som kostet i overkant av 10.500,-. Man får det sikkert billigere andre steder. Bussene der nede kan være digg. Vi ble imidlertid lurt av ett selskap. Va'kke mye semi-camo (liggestol) der )-: Gå heller opp i pris og ny luksusen.
|
|
|
|
|
|
 seat24.no
|
Fersking
|
Fersking
prøv seat24.no, jeg skal snart til brasil og etter en del undersøkelser ble det de billigste. søkte på chile/santiago og får biletter til 9557,- . på dette alternativet flyr du med Varig,SAS og Lufthansa. Jeg rotet litt når jeg skulle bestille og ventet til en måned før avreise da ble bilettene rundt 1000 dyrere enn om jeg hadde bestillt ennå en måned før
|
|
|
 Sør-Amerika
|
Fersking
|
Fersking
Vi bestilte i mai, og dro i juli. Fly kun t/r BsAs kostet 10,000, og da jeg sjekket hva det kostet å fly Oslo - BsAs - Rio - Oslo viste det seg å koste 9100. Så vi fikk slengt med en uke i Brasil for mindre penger. Husk at juli er vinterferie i Sør-Amerika, så lokalfly er litt dyrere da. Og mye er fullt. Skal du til La Parva? Husk også at Chile er veldig mye dyrere enn Argentina. Også er jo Argentina så mye mer å oppleve (synes jeg da...) Til en brøkdel av prisen i Chile. Og MASSE snø!
|
|
|
 Ikke dyrere i Chile
|
Fersking
|
Fersking
Hallo!! Det er faktisk ikke dyrere i Chile! Det var det for et par år siden, men prisene har gått raskt opp igjen i Argentina. Jeg har vært i begge land to sommre på rad, og Chile var definitivt best med tanke på værstabilitet. Jeg trodde Argentina skulle være så mye billigere, men da ble jeg skuffa... Jeg fant forresten de billigste billettene på seat24. 7800 til Buenos og 8500 til Santiago.
|
|
|
 Chile er dyrest
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har nettopp vært en måned i Chile og Argentina på leting etter den siste snøen. Uten å ha reist absolutt overalt kan jeg si at Mendoza er klart billigere enn Santiago. Landsbyene i Argentina er noe billigere enn landsbyene rett på den andre siden. Sjekk de siste valutakursene.
|
|
|
 Mye bra tips her!!
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Men jeg har søkt på seat24.no uten å finne Buenos, kun Santiago. Jepp seat24.no er det billigste til nå. Er det noen forskjell på snøforholdene i Argentina og Chile. Tanken er å reise ned en mnd. Først i Chile rundt i en bil og så en eller to uker i Argentina. Hvordan er overnattingene? Hørt at hvis du holder deg uten for de store byene for du en kjempe overnatting til en billig penge. Og i Chile for du en middag med tre retter og en god flaske vin til 80 nok inkl desert!! Hvordan er Las Lenas med tanke på en overnatting i en hel mnd, pris og slikt?
|
|
|
 Flere tips...
|
Fersking
|
Fersking
For Las Leñas - spør gutta på www.bigtrix.com. For feks. Bariloche (et annet, større og veldig undervurdert skiområde med flere nye heiser i år, sørvest for BsAs - samt masse andre muligheter - surfing, sykling, hiking+++) - kan du spørre meg:=) La Parva i Chile skal være bra; ikke så langt fra Santiago. Samme måltid i BsAs: 35 kroner. Snøforholdene er etter hva jeg vet relativt like - blir mer og mer Strynsnø jo lengre sør du kommer.
|
|
|
|
|
|
 Litt av hvert
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har vært på alle skisentrene i Chile, Chillan kan jeg anbefale på det varmeste!! Det ligger ca 40 mil sør for Santiago. Las Lenas er også veldig bra, men ekstremt værutsatt. Er den øverste heisen stengt (noe den fort blir), er det ikke noe alternativ. Synd, for det er sinnsykt bra når den er åpen!! Det beste tipset er å ikke planlegge reisen hvor du skal først og sist og sånn. Kjøp et abonnement på www.snowforecast.com. Det kan du følge med på alle skisentrene. Vi gjorde det og tok avgjørelser ut i fra det. Koster ikke mye. Det kan være store forskjeller på de forskjellige sidene av fjellet. Med tanke på overnatting sparer du en del på å bo litt unna skisentrene der det er mulig. Jeg brukte ca 100 kr pr natt inkl. frokost, men man kan få noe billigere. Men for 100 kan du bo nærme og bra! På skisentrene La parva, El Colorado og Valle Nevado er det billigste å overnatte på universitetet sitt "herberge". Her er det sovesaler og alle måltid inkludert. Du møter masse spennende folk her! Maten er så som så. Koster en hundrings per natt, men der må du enten sove oppe ved sentrene eller nede i Santiago omtrent. Og hotellene på fjellet er dyre!! Med tanke på prisnivå så er det som natt og dag på landsbygda og på fjellet. Oppe på fjellet er det ganske dyrt, nede i byene er det billig. Heiskortprisene varierte med maks 20 kr mellom Chile og Argentina, det samme gjorde måltidene. Men muligheten for å leve ekstremt billig finnes i begge land! Et siste lite tips...skjekk fly fra andre land, sverige, danmark, frankrike. Noen jeg kjenner fikk billett for 5000 fra sverige med seat24.
|
|
|
 Prisene
|
Medlem
|
Medlem
Jeg husker ikke prisene så godt i Argentina. Det var så latterlig billig at jeg bestilte det jeg hadde lyst på. Om det kostet 20 eller 25 kroner er ikke så farlig. I Santiago er det dyrere men det avhenger helt av hvilken bydel man er i. Rundet jerbanestasjonen er det rimelig billig. Dyrest i Providencia. Overnatting kan gjøre større innhugg i budsjettet. I Santiago overnattet jeg for ca. 50 kr/natten og det samme i Mendoza men da var kvaliteten vesentlig bedre. Det er ikke noe problem å svi av det dobbelte på helt enkle overnattingssteder. Jeg har ikke peiling på priser på skisteder. Jeg kjører langt fra folk og installasjoner som heisanlegg o.l.
|
|
|
 Tar opp igjen denne traden
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Denne sommeren blir det tur. Fly billett er kjopt og detaljene rundt turen begyner a ta form. Men er det noen som har en side hvor enn har oversikt over alle ski destiasjoner i chile/argentina ang vaer og skiforhold alla skiinfo? Skulle vell snart begynne a sno seriost der nede na?
|
|
|
 Re: Sør Amerika Chile/Argentina
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei! Jeg er argentinere og har levd hele mitt liv i Argentina, vi snakker argentinsk spansk her, men snakker norsk bare for moro skyld. Vi har en rekke verdensarvsteder i Argentina. Absolutt anbefalt å besøke:1) Iguazu fosser. Hvis du kommer fra nord og går forbi Rio, er det lurt å fly til Brasiliens Foz do Iguacu flyplass. Anbefalt på begge sider, er det forskjellige synspunkter. Den argentinske siden er større. På Brasilien siden er det Parque das aves, en park med allsidige fantastiske fugler. På den argentinske siden er det en motorbåtkjøring som går veldig nær fossen, du blir våt. Det er kolibri gård med all kolibrier i luften rundt en. Det er Aripuca at du har bygget en gigantisk kopi av en indisk bur med forskjellige eldgamle trær, hvor du må smake matéört iskrem og rosella iskrem. Det er en slags dyrehage som heter Biocentro, de har en sommerfuglgård med fantastiske sommerfugler. Anbefales å ansette et slikt hotell i midten av jungelen, det er så fint!Når du reiser, har Puerto Iguazú også sin egen flyplass. Det er Aerolineas Argentinas Airlines promo billetter hvis du kjøper minst tre strekker.2) Valdes-halvøya mellom 15 september og 15. oktober er det full aktivitet på halvøya med alle dyrene (sørlige høyre hval, pingviner, elefant sel, etc.), bør du se en slags NatGeo dokumentar foran deg, og selv hvaler forventet fra den nærliggende El Doradillo strand. I alle fall er det valg fra juni til november, men denne datoen er full dyreaktivitet.3) Ushuaia. Selv om det er en selv sørligste by i Chile, er Ushuaia kjent som verdens ende. Det er alle landskaper på samme sted. Andenes siste og laveste bit, sjø, innsjøer, skoger med unike trær fra området. Det er hyggelig å gå inn i det turistaktige toget som går gjennom torvmarksområdet hvor fangene pleide å jobbe i skogen. Vær oppmerksom på at båten ikke går hvis det er vind, så hvis det er godt vær når du lander, anbefales det å ta båtturen med en gang.4) El Calafate. Store isbreer nærbilde. Husk at den mest berømte isbreen heter Perito Moreno er større enn den argentinske hovedstaden Buenos Aires. Perito Moreno er definitivt anbefalt og det er metallkryssing som i Iguazu, vær oppmerksom på at det er lett å skyve. Det er en utflukt å gå i selve isbreen (trekking). Det er en annen utflukt som tar seg gjennom Lago Argentino-sjøen og navigerer til Upsala-breen og Spegazzini-breen 70 meter høy. Nå som du er i dette området, ville det være fint å besøke Parken Torres del Paine i Chile, som er ganske nært.5) Mendoza. Vindistrikt. Mange vin eksporteres herfra til Europa. Vinen har utviklet seg når sommelier fra Frankrike begynte å jobbe i Mendoza og forbedre produksjonen. Sør for Mendoza ligger San Rafael med en rekke unike landskap, og La Payunia Park, vulkansk land med natur fra en annen verden. Vær oppmerksom på at turen til La Payunia er privat og det er minst 6 deltakere som må bestille, vennligst bestill din utflukt i god tid.6) Salta og Jujuy. Storslått landskap. Inkaene. Inkarna erobret Argentinas nordlige del, så det er svært vanlig innflytelse der. Salta byen er veldig bevart fra den spanske æra, med sitt eget spanske rådhus og typiske spanske hjem. Absolutt smaker er deres piroger (empanadas). De fleste utflukter til Salta og Jujuy er fra Salta byen. Absolutt besøker er Cachi, Humahuaca, Purmamarca og Tilcara. Hvis du reiser til Jujuy alene, er det lett å ta busser som ofte reiser mellom byer. Klokka 11 går ekskursjonen fra Purmamarca til Saltørken. Man når 4170 møhn på Lipán skråningen.7) Buenos Aires. Det er alt her. 24/7. Uendelig og allsidig by. Definitivt anbefalt for å smake argentinsk biff, argentinsk glass (Heladería Olímpica i sentrum gjør håndlaget glass). Nordmenn ber om den virkelige. Bortsett fra tango showers, er en tango milonga (tango club) definitivt anbefalt å lære tango eller lytte til tango orkester på noen tango klubber. Det er ulike utflukter fra Buenos Aires byen. Pampas romantiske historier om Evert Taube ligger svært nær byen. Det er ulike turistiske gårder som ønsker gjestene velkommen. Og det er virkelige aktiviteter og steder også. Delta er også verdt å se, og er oppført på UNESCOs verdensarvliste, besøke den bebodde delen, eller det er også mulig å gjøre kajakkturer å nærme det lokale dyrelivet. Colonia del Sacramento i Uruguay (oppført på UNESCOs verdensarvliste) er en time langt fra Buenos Aires, det er en koselig gammel portugisisk grunnla byen på andre siden elven, verdens bredeste elv (La Plata elven).8) Hjemtur. Har du spørsmål du kanskje vil sende en melding til meg.Vennlig hilsen,Diego Núñez
|
|
|
|
|