Jeg har vært på alle skisentrene i Chile, Chillan kan jeg anbefale på det varmeste!! Det ligger ca 40 mil sør for Santiago. Las Lenas er også veldig bra, men ekstremt værutsatt. Er den øverste heisen stengt (noe den fort blir), er det ikke noe alternativ. Synd, for det er sinnsykt bra når den er åpen!!
Det beste tipset er å ikke planlegge reisen hvor du skal først og sist og sånn. Kjøp et abonnement på www.snowforecast.com. Det kan du følge med på alle skisentrene. Vi gjorde det og tok avgjørelser ut i fra det. Koster ikke mye. Det kan være store forskjeller på de forskjellige sidene av fjellet.
Med tanke på overnatting sparer du en del på å bo litt unna skisentrene der det er mulig. Jeg brukte ca 100 kr pr natt inkl. frokost, men man kan få noe billigere. Men for 100 kan du bo nærme og bra!
På skisentrene La parva, El Colorado og Valle Nevado er det billigste å overnatte på universitetet sitt "herberge". Her er det sovesaler og alle måltid inkludert. Du møter masse spennende folk her! Maten er så som så. Koster en hundrings per natt, men der må du enten sove oppe ved sentrene eller nede i Santiago omtrent. Og hotellene på fjellet er dyre!!
Med tanke på prisnivå så er det som natt og dag på landsbygda og på fjellet. Oppe på fjellet er det ganske dyrt, nede i byene er det billig. Heiskortprisene varierte med maks 20 kr mellom Chile og Argentina, det samme gjorde måltidene. Men muligheten for å leve ekstremt billig finnes i begge land!
Et siste lite tips...skjekk fly fra andre land, sverige, danmark, frankrike. Noen jeg kjenner fikk billett for 5000 fra sverige med seat24.