... inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Var det ikke noe sånt Øverland sa? Fri Flyt er vel ikke noen politikkblogg heller, det ønsker i hvert fall ikke jeg det skal være. Men det er bare så provoserende med nordmenns romantisering av et diktatur de selv slipper å leve under at jeg bare måtte si fra. Naive forestillinger som "de har jo så bra helsestell" og "alle har jo jobb på Cuba" florerer. På papiret er alt perfekt i kommunistiske diktaturer. Virkeligheten er helt anderledes. Jeg har vært på Cuba et titall ganger i perioden 1987 til 2000. Cubanerne lever i permanent nød og ydmykelse og overlever såvidt på sine skrantne rasjoner av bønner og ris. Dollar fra prostitusjon, svartebørs og slektninger i USA gjør livet litt mindre uutholdelig.
Har du ikke litt tynt grunnlag for å være så bastant hva angår den angivelige folkelige støtten til Castro-regimet? Du har kanskje hørt om hjernevask eller indoktrinering? Overvåkings- og undertrykkelsesapparatet er vel det eneste man kan si er velfungerende på Cuba.
At "Mye er skjedd på Cuba siden den gang" tror jeg ikke du har dekning for å si. Problemet er jo nettopp at det ikke har blitt gjennomført noen endringer av betydning. I essensen er Castro-regimet det samme som i 1987 eller 1977.
Det som er litt spesielt, er hvordan gode, velfødde nordmenn som surfer verden rundt på vestlig kapitalistisk velstand kan tillate seg å romantisere kommunismen.