Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Cuba før Castro dør...?
#48308 11/11/2007 10:06 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

I vinter skal jeg være skikkelig gæ'ærn. Jeg skal nemlig ikke reise på skiferie til utlandet (Spik, spenna gæ'ærn).

I stedet har jeg tenkt å spare pengene til neste sommers store reiseprosjekt, nemlig Cuba.

Ikke det at spisse alper eller Tree Skiing "over there" er blitt kjedelig, men Castro begynner å bli en gammal kar, og hvem vet hva som skjer når han ikke lenger er der for å samle cubas befolkning??

Så er altså avgjørelsen tatt, og det jeg trenger nå er noen tips til "en helt uvanlig sydenferie"! Musikk og dans og sånn er i boks, men hva med turer, klatring, surfing etc??

Har du vært der? Hva gjorde du? Hva gjorde du IKKE, men som du gjerne ville gjort, eller du er glad du ikke gjorde?

Takkerogbukker!

Fisketur
leug&mjuk #48309 11/11/2007 10:56 PM
Ringrev
Ringrev

Marlinfisket på Cuba kan jo være en højdare om du har denslags interesser også.

Cuba før El Jefe dør
leug&mjuk #48310 12/11/2007 8:23 PM
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg var der tidligere i år... Og jeg etter å ha vært der og etter å ha snakket med andre som har vært der har jeg konkludert med en ting: enten forelsker du deg pladask i Cuba eller så kan du ikke fordra stedet. Jeg havnet dessverre i siste kategori. Misforstå meg rett; jeg hadde det flott på tur, men litt av det som ødela for meg var sykdom underveis på turen. Men jeg ble litt skuffet. Til tross for at Castro fortsatt regjerer, er ikke ting som før. Cuba har gått videre til tross for at verden ikke helt tror det.

Cuba har mye å by på, men det er ingenting som er lagt opp til turisme utenfor de typiske "turistplassene" som Varadero osv. Det er vanskelig å komme seg rundt, det er lite/ingen busser, det finnes to type priser (en for turister og en for lokale) og cubanerne er ikke så lette å komme innpå som jeg hadde håpet (jeg snakker spansk flytende, så jeg hadde håper på litt diskusjoner rundt kommunisme, rundt Cubas helsevesen osv)... Vi leide leiebil i Havana og kjørte østover i 14 dager. Underveis hadde vi med oss cubanere i baksetet (siden det er en lov som gjør det påbudt å ta på haikere).

Men det er endel å gjøre på Cuba:- Det er mye bra dykking på Cuba (f.eks Maria La Gorda -"Maria den feite")- Det er mye bra fisking på Cuba (kan anbefale bone fish-fisking på Isla de Zapata)- Det er mye bra dypvannsfiske på Cuba (men det er helt sinnsykt stive priser på dette).. Ellers er det andre aktiviteter man kan finne, så det skulle være store muligheter for å finne noe å bruke dagene på!!!

Lykke til!

Takk for svar!
leug&mjuk #48311 14/11/2007 12:36 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Synd du ikke fikk oppfylt forventningene dine mht Cuba, Isprinsessa...

I motsetning til deg, er jeg ingen vandrende spanskretor, men skal trolig reise med noen som har bodde der mye, og som har gode og norsktalende venner i Havana.

Som deg, er jeg ikke så interessert i å farte fra turistmål til turistmål, og skal stort sett bo og være sammen med de jeg kjenner i musikkmiljøet i Havana. Hovedmålet med turen er nettopp musikk- og dansekultur, men jeg vil jo også gjerne oppleve "syden-Cuba" når jeg først er der.

Takk for tips! Jeg bør ve ta meg et brevkurs i spansk uansett...?!

Vil gjerne ha flere tips folkens! Stikkord surfing?

Idoform
leug&mjuk #48312 20/11/2007 7:49 PM
*t* Offline
Fersking
Fersking

Jeg var på Cuba i februar nå i år, og må desverre si at jeg sitter igjen med samme følelse som Isprinsessa gjør. For min del syns jeg det var kjekt å ha vært der, men jeg reiser ikke tilbake. Havanna er jo absolutt verdt og se, men kom deg rundt til de andre litt mindre byene, der er det mye mindre mas samt lettere å komme innpå folket. Kan anbefale Trinidad, festlig by med live salsaband på torget hver kveld. Maten er så som så og magetrøbbel får du uansett.

Castros store fengsel
leug&mjuk #48313 30/08/2008 1:49 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva mener du med at Castro "samler Cubas befolkning"? Castro har systematisk fratatt sine landsmenn alle grunnleggende friheter i snart 50 år, i den grad at det blir slått opp som en verdensnyhet når folk endelig får lov til å kjøpe en mobiltelefon. Takket være Castros totalitære dinosaur-regime, lever landets befolkning i ussel fattigdom, uten ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, økonomiske friheter og rettigheter, reisefrihet eller trosfrihet. Politiske fanger som slippes ut av fengsel sier med svart humor "me cambiaron de celda", "jeg fikk bytte celle", fordi mangelen på frihet er like stor utenfor som innenfor fengselet. Prostitusjonen er massiv fordi Castro har fratatt folk muligheten til å tjene penger på annet vis. Hadde ikke kommunistregimet lett kunnet kontrollere befolkningen fordi Cuba er ei øy, ville tilværelsen blitt temmelig ensom for Castrobrødrene fordi millioner av mennesker ville sluttet seg til sine landsmenn i Miami. Hvis du insisterer på å dra til Cuba,anbefaler jeg deg et opphold på Cuba uten lommebok full av dollar eller annen vestlig valuta. Det skulle kurere deg for alle romantiske forestillinger om Castros paradis for alltid.

...samler befolkningen...
leug&mjuk #48314 04/09/2008 12:19 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Var muligens litt kjapp i vendingen der... Er ingen politiker eller spes. belest på Cubansk historie, men naturligvis kjenner jeg til skitne og rufsete sider ved Cubas historie og cubanernes hverdag. I og med at jeg aldri har vært der selv, kjenner jeg landet kun gjennom mine cubanske bekjentskaper og norske venner som har vært der mye. Kanskje er det sånn at cubanere blir ekstremt cubanske og roser hjemlandet opp i skyene når de ikke er der? -omtrent sånn som mange nordmenn har en tendens til å bli erke-norske i utlandet?

Om Castro samlet folket eller ikke, det er uansett en kjennsgjerning at mange cubanere er takknemlige for revolusjonen og setter sin lit til regimets leder/-e den dag i dag. At Castro "samlet" folket med makt, og at cubanere på Cuba etter vestlig målestokk ikke har politisk frihet hverken fysisk eller meningsmessig, er noe jeg naturligvis skulle ønske var annerledes. Har du behov for å diskutere dette videre, tar jeg gjerne opp tråden via FF-mail. Hadde vært interessant, for det høres ut som om du har mange og fornuftige meninger om dette!

(Lenge siden denne forumtråden ble startet. Mye er skjedd på Cuba siden den gang, og jeg fikk heller ikke til noen tur denne sommeren...)

Du skal ikke tåle så.......
leug&mjuk #48315 17/09/2008 8:53 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

... inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Var det ikke noe sånt Øverland sa? Fri Flyt er vel ikke noen politikkblogg heller, det ønsker i hvert fall ikke jeg det skal være. Men det er bare så provoserende med nordmenns romantisering av et diktatur de selv slipper å leve under at jeg bare måtte si fra. Naive forestillinger som "de har jo så bra helsestell" og "alle har jo jobb på Cuba" florerer. På papiret er alt perfekt i kommunistiske diktaturer. Virkeligheten er helt anderledes. Jeg har vært på Cuba et titall ganger i perioden 1987 til 2000. Cubanerne lever i permanent nød og ydmykelse og overlever såvidt på sine skrantne rasjoner av bønner og ris. Dollar fra prostitusjon, svartebørs og slektninger i USA gjør livet litt mindre uutholdelig.

Har du ikke litt tynt grunnlag for å være så bastant hva angår den angivelige folkelige støtten til Castro-regimet? Du har kanskje hørt om hjernevask eller indoktrinering? Overvåkings- og undertrykkelsesapparatet er vel det eneste man kan si er velfungerende på Cuba.

At "Mye er skjedd på Cuba siden den gang" tror jeg ikke du har dekning for å si. Problemet er jo nettopp at det ikke har blitt gjennomført noen endringer av betydning. I essensen er Castro-regimet det samme som i 1987 eller 1977.

Det som er litt spesielt, er hvordan gode, velfødde nordmenn som surfer verden rundt på vestlig kapitalistisk velstand kan tillate seg å romantisere kommunismen.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå