Hei!
Jeg var der tidligere i år... Og jeg etter å ha vært der og etter å ha snakket med andre som har vært der har jeg konkludert med en ting: enten forelsker du deg pladask i Cuba eller så kan du ikke fordra stedet. Jeg havnet dessverre i siste kategori. Misforstå meg rett; jeg hadde det flott på tur, men litt av det som ødela for meg var sykdom underveis på turen. Men jeg ble litt skuffet. Til tross for at Castro fortsatt regjerer, er ikke ting som før. Cuba har gått videre til tross for at verden ikke helt tror det.
Cuba har mye å by på, men det er ingenting som er lagt opp til turisme utenfor de typiske "turistplassene" som Varadero osv. Det er vanskelig å komme seg rundt, det er lite/ingen busser, det finnes to type priser (en for turister og en for lokale) og cubanerne er ikke så lette å komme innpå som jeg hadde håpet (jeg snakker spansk flytende, så jeg hadde håper på litt diskusjoner rundt kommunisme, rundt Cubas helsevesen osv)... Vi leide leiebil i Havana og kjørte østover i 14 dager. Underveis hadde vi med oss cubanere i baksetet (siden det er en lov som gjør det påbudt å ta på haikere).
Men det er endel å gjøre på Cuba:- Det er mye bra dykking på Cuba (f.eks Maria La Gorda -"Maria den feite")- Det er mye bra fisking på Cuba (kan anbefale bone fish-fisking på Isla de Zapata)- Det er mye bra dypvannsfiske på Cuba (men det er helt sinnsykt stive priser på dette).. Ellers er det andre aktiviteter man kan finne, så det skulle være store muligheter for å finne noe å bruke dagene på!!!
Lykke til!