Sveitsere har en innvandringspoltikk som er streng, mild sagt. MEN, det ser ut til a de har noen avtaler med EU so gjør at arbeidsinnvandring fra EU(og EØS) er prioritert. (Sjekk http://bfm.mit.ch/) Så det er nok ikke umulig å jobbe lovlig i Sveits. Min erfaring med sveitsere, kjenner noen, og det de forteller om byråkratiet tilsier at det kan bli en tung prosess å få jobbet lovlig.Det jeg egentlig mente er at det er mye lettere å få arbeidstillatelse i EU land, har selv erfaring fra Tyskland hvor det tok en halv dag. Jeg tror det holder at noen sier de vil ansette deg for å få tillatelse, men jeg er ikke 100% sikker her.

Jeg tror ikke det er farligere å være dørvakt i alpene enn i Norge, heller tvert imot. Det jeg mente er at konsekvensene HVIS det skjer noe er mye verre hvis man jobber svart. Da er man som regel ikke forsikret gjennom arbeidsgiver, og det er mulig reiseforsikringen ikke gjelder. Hos meg gjelder ikke "ervervsmessig arbeid" f.eks.

Mulig jeg tar feil, at det er griselett å jobbe lovlig i Sveits, og at forsikringer gjelder uansett, men det er verdt å sjekke opp.