Et godt tips, lønnsnivået er grisebra i Norge. Det er middels i Sveits(hvor man ikke får lovlig jobb så lett...), og dårlig i de øvrige alpelandene. Hvis man får tak i en fleksibel deltidsjobb i Norge og kan dra inn litt ekstra cash før turen må man i sum jobbe mindre enn hvis man blir nødt til å jobbe "der nede". Da ender man opp med en kortere tur, men flere skidager. (Regnestykket ser annerledes ut hvis man betaler masse skatt i Norge, men jobber svart i alpene)Når det er sagt kan det være fordelaktig å være i alpene så lenge som mulig siden det øker sannsynligheten for pudderdager, men det hjelper lite med en meter pudder når du må jobbe den dagen.Hvis man budsjetterer med å få jobb i alpene, men blir blakk kan det korte ned turen dramatisk, så usikkerheten må også tas med.Et argument går på sikkerhet. Å jobbe svart som dørvakt er en usannsynlig dårlig idé. Siden muligheten for skader er stor. Du er ikke forsikret gjennom arbeidsgiveren, og reiseforsikringen dekker det ikke. Sykehusopphold i de fleste EU-land er vel dekket av E111-kortet, mens kostnadene med et opphold på sykehus i Sveits kan ruinere hvem som helst.Dessuten, fremmedpolitiet, skatteetaten og politiet er vel ikke så glade i folk som jobber svart.Ergo, å jobbe ved siden av skikjøringen innebærer, rent økonomisk sett: lav lønn per time, usikkerhet for budsjettet, og dårlig sikkerhet generellt.En alternativ inntektskilde er forbrukslån, som jeg ikke vil anbefale i det hele tatt. Men for dem som vil låne penger finnes det et alternativ. Man melder seg opp som student på et eller annet fag og søker lån for ett semester. Man må jo betale tilbake lånet, men studielån har mye bedre rente enn forbrukslån og det er en gratis låneforsikring innebygget.

Langt innlegg, som sikkert er for detaljert for de fleste, men jeg håper det belyser noen av ulempene ved jobbe i alpene. Fordeler er det mange av, men det får noen andre skrive om.(Personlig mener jeg ulemene er større enn fordelene)