Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Livet som bums! men hvor??
#46551 12/03/2006 1:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har bestemt meg for å ta ett år som bums etter videregående, men jeg er litt usikker på hvor. Noen som kan hjelpe meg? Plassen bør helst ikke være for dyr, gode snø forrhold, men ikke slik at etter første dagen med pudder er alt oppkjørt... På forhånd takk!

hmm?
Erik Walle #46552 12/03/2006 3:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

du må spare penger:P

jaja
Erik Walle #46553 12/03/2006 6:55 PM
*_* Offline
Medlem
Medlem

sånne ting koster... er jo tusenvis av feite steder i alpene.. er jo et par fjell der så man finner sikkert et bra sted med nok pudder!

tja..
Erik Walle #46554 12/03/2006 8:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tenker på å gjøre det samme.. canada og områdene på vestkystene skal være bra.. spesielt Whistlerblackcomb skal være veldig bra, snør mye der, har gode parker og mye off-pist. er jo dyrt da et sesongkort koster ca. 10000kr. USA er jo også et godt alternativ, steder som Jackson Hole, Aspen, Vail (www.snow.com).Sikkert bra i Alpene også, litt etter hva du liker. I Alpene må vel val thorens, corchevel og de franske alper være tingen,hvis du kan fransk da.. Zermatt er jo også fint, med 365 dager skiføre.. mange bakker og mye snø. St. Anton og Lech er også en klassiker som aldri slår feil..Mitt tips er å høre på erfaringer.. kan ofte blir dyrere enn hva du har regnet med. have fun smile

Whistler
Erik Walle #46555 13/03/2006 3:44 AM
Fersking
Fersking

er nok en vinner. Sinnsyke fjell, ingen regler (som det er alt for mye av i USA), og god stemning! Vancouver er kul by i tillegg!

Bums sarru?
Erik Walle #46556 13/03/2006 10:19 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei, var skibums i Val d'isere i fjor og det kan anbefales på det sterkeste. Er selvfølgelig ganske dyrt der, men du skal jo leve som en bums uansett og pasta koster det samme uansett hvor du drar. Vi handlet mye på Lidl og fikk dermed økonomien til å gå rundt.. Ikke tenk så mye på hvilke steder som er dyre eller billige... Slike priser er mer rettet mot turister, som spiser på restaurant, bor på hotell osv.

Så lenge det var snø hadde jeg aldri problemer med å finne urørt her.. Man blir så local etterhvert så man finner alltid snø. Sesongkort koster ca. 10 000 uansett hvor du drar, det som kan varierer litt fra sted til sted er hvor mye det koster å leie.. Vær tidlig ute så klarer man oftest å ordne en bra deal.

Val d'isere er ikke noe utpreget party sted, men ikke no problem å få feststemning for å si det sånn.., men hvis du er keen på mer støveldans oppå bord, øltelt osv. burde du heller dra til Sveits eller Østerrike. Ps. Styr unna Val thorens, kjipere sted å bumme kan jeg ikke tenke meg.. Bortsett fra forsåvidt bra skikjøring er det preget av sure franskmenn og drita engelskmenn, en rett og slett skikkelig utrivelig turistmaskin.

I tillegg til Val d'isere ville jeg sjekket ut St. Anton/Chamonix/Engelberg

supert!
Erik Walle #46557 13/03/2006 3:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå du sier det på den måten at penger å sånt er mer rette mot turister så skjønner jeg:) Har vært i chamonix, likte byen men Val d'isere, Engelberg og spesielt St. Anton frister mere!

suup
Erik Walle #46558 14/03/2006 6:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HeiHar tengt suuper masse og har driit lyst å flytte bort for en sessong for å bare kjøre brett hele tia og når man skla flytte hjmme fra hvorfår ikke bare dra langt bort og til et annet land for eksempel. Drømmen er Bear mtn i California. Snø, sol og et helt fjell med park (check it http://www.bearmountain.com/va_slide_show.php?&whichpic_value=11& ). Syns så tydelig å huske at det var nån her inne som hadde vært i Wristler eller nå sånt men klarte ikke å finne innlegget.Har tenkt på å enten ta et friår til høsten (går VK1 salg&service) eller etter almennfaglig påbygning, men jeg har lyst å gjøre det så fort som mulig. Jeg er så lei av å kjøre i det sliitne bakken her i Narvik hvor de ikke vil satse på å få opp en terrengpark, og snowboarding er noe av det artigste jeg vet og ingen gir en bedre følelse en å lære seg noe nytt eller stompe noe man har øvd på lenge. Vintrene i Norge blir bare mer og mer ustabile har hvertfall jeg inntrykk av, i Bear kommer nesten all sneen fra snøkanonanlegg noe som kansje er en fordel på noen måter og en dårlig ting på en annen måte...Hvis du har vært eller vet om nån som har vært en sessong i Amerika, ca hvor mye penger gikk det og hvor lenge og hvor var dere? Er det vannskelig med forsikring, skader og sånt der. Og hvis man skal kjøpe bil er det like lett som på film eller trengs det også der masse registrering forsikring og avgifter? Hvis jeg vil reise til høsten må jeg kansje anntegelig reise aleine siden kompisene mine går en annen linje og vil anntagelig fullføre skolen eller har hatt sitt friår, er det dumt å dra alene... Uansett, blir veldig glad for svar:D

Amerika
Erik Walle #46559 14/03/2006 7:33 PM
Fersking
Fersking

Det er jo kjipa å dra til USA før du har fylt 20/21 siden aldersgrensen for å gå ut er det. Da er det bedre å dra til Canada som har 19 års aldersgrense... Fernie i Canada er også bra,ikke like kommers som whistler, så man får mer pudder for seg selv, samtidig som man slipper å vente i parken.

asd
Erik Walle #46560 14/03/2006 9:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

okey har du vært å kjørt i USA nån gang?

never..
Erik Walle #46561 15/03/2006 12:36 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

leste nettopp på websiten til bearmountain park.. dm har d syke antalle 47 rails å 83 jumps/big jumps! friste nå vanvittig.. mn e jo litt frikjører å så kun park blir litt for ensformig for mæi.. mn mn

Hvorfor ikke Elbrus??
Erik Walle #46562 15/03/2006 7:43 AM
Entusiast
Entusiast

Det er vannvittig billig i forhold til Alpene og Amerika, en middag som hadde kostet 100-150 kr i Norge, koster rundt 25 kr i Elbrus. Dagskort koster 100 spenn. Dessuten kommer det sykt mye snø der. Og det beste av alt, løssnøen er ikke oppkjørt selv en uke etter ett snøfall:) Løyper er fremmedbegrep i Russland, det liker vi:)Man finner fjell som du aldri finner i alpene.Elbrus er billig og bra!!!

bulgaria....
Erik Walle #46563 15/03/2006 7:52 PM
Medlem
Medlem

jeg holder en knapp på bulgaria. kommer nettopp derfra og kjøringen er helt rå. når det først dumper der så DUMPER det. byen bansko er jo temmelig spesiell med innpåslitne innkastere og svovellukt som får deg til å brekke deg. men det er en del av sjarmen. har du med deg feller og litt annet utstyr, så har du helt utrolige muligheter som ikke tar slutt. men syns også elbrus er et veldig godt forslag? og hvis du virkelig har lyst å skille deg ut; få med deg en kompisgjeng til iran! da har du garantert historier og fortelle for resten av livet. god tur!

Til alpene alene??
Erik Walle #46564 08/04/2006 7:06 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

heisann....Når har du tenkt å dra nedover og har du bestemt deg for hvor?har vært i stanton en del ganger og har lyst til å flytte dit en stund!!skal ikke være med?bare å henge seg på.....drar alene, har ikke fått med meg noen enda!!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå