Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Saltstein
#4481 13/08/2011 2:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Er skikkelig nybegynner, men har vært utpå Saltstein et par ganger og testet longboardet - fantastisk moro!!!

MEN - Hvordan skal jeg unngå bomturer? Hvilke meldinger kan jeg følge med på for å finne dager som er surfbare?

Har sjekket magicseaweed, yr (hav og kyst) og farvansvæsenet - når de melder en meters bølger - hvor store kan jeg da regne med at de er på Saltstein? Bygger det seg da opp til et par meter - eller blir det bare marginal økning?

Hvor små bølger er surfbare?

mvh

Knut

Re: Saltstein
Knut Olaf Hauge #4482 01/09/2011 10:23 PM
Fersking
Fersking

Min erfaring er at mgsw ikke er særlig pålitelig :P Jeg og en kompis kjørte ned ifjor 5 dager på rad hvor det var meldt bølger, vi traff på 1 av dagene.

Når vi var der hilste vi på ett par surfere fra Østfold. De hadde jo dratt ett stykke, og traff den dagen det var bølger. Trikset er å se på vind retningen, og ikke "meterne" mgsw viser. Dette sa de værtfall, og virket som de viste hva de pratet om. Hvordan vinden skal være er jeg usikker på, men Nord-vest er kanskje best ? Noen som vet mere om dette?

Knut Olaf Hauge #4483 04/10/2011 8:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei

Har vært en del ganger på Saltstein de siste 4-5 årene og begynt å få med meg ihvertfall noe av det som må til for å unngå bomtur. msw er ofte unøyaktig og det hender ofte at bølgene og vinden som meldes først kommer 6-8 timer etter det som er meldt. Her er et par tips som hjelper litt på vei:

Se etter vind fra sør eller sør-vest. Msw bør melde om minimum 5 fot for at det skal være noe å surfe på, da kan det forventes bølger på ca brysthøyde. Det er alltid viktig å dobbeltsjekke med yr.no og søke opp Nevlunghavn. Har det vært 7-8 m/s fra sør eller sørvest i minst 12-24 timer så er sannsynligheten for bølger økt. Hvis yr melder om mer enn ca 12 m/s fra sør/sørvest og msw melder om mer enn ca 10 fot så er det mest sannsynlig ikke surfbart, dvs for stort og messy.

Knut Olaf Hauge #4484 04/10/2011 11:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode råd. Greit med en bomtur eller to men best å unngå for mange av dem.krysser fingrene for mange fine høst dager:-)